Η αμαρτωλή ΕΑΒ που δεν ονομάζεται ΕΡΤ για να κλείσει…

Από την Έκθεση του Γενικού Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης κ. Ρακιντζή που δόθηκε χθες στην δημοσιότητα διαβάσαμε και τα όσα ανέφερε για την ΕΑΒ, την Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία.  Και δεν εκπλήσσουν τα όσα καταγράφει σε αυτήν ο κ. Ρακιντζής γιατί στην πραγματικότητα είναι αντιγραφή των Εκθέσεων του των περασμένων ετών… Και αν για την ΕΡΤ μας μιλούσε ο κυβερνητικός Εκπρόσωπος κ. Κεδίκογλου για οικονομία της τάξεως των 100.000.000 Ευρώ τότε εμείς θα σταθούμε απλά στο σημείο της Έκθεσης του κυρίου Ρακιτζή που αναφέρεται στα 730.000.000 Ευρώ ομολογιακών δανείων που είχαν συναφθεί από την ΕΑΒ για την λειτουργία της εταιρείας με την εγγύηση του Δημοσίου και στο ότι επειδή η εταιρεία βρισκόταν σε αδυναμία εξυπηρέτησης των δανείων, κατέπιπταν οι εγγυήσεις και τα δάνεια εξοφλούντο από το Δημόσιο.

Επίσης θα υπενθυμίσουμε ότι μετά από ερώτηση στην Βουλή του Βουλευτή κ. Νίκου Νικολόπουλου πληροφορηθήκαμε ότι το ελληνικό Δημόσιο  ΜΟΝΟ το 2011 χρειάστηκε να καταβάλει για καταπτώσεις εγγυήσεων δανείων της Ελληνικής Αεροπορικής Βιομηχανίας (ΕΑΒ) προηγούμενων χρόνων το ποσό των 153.814.706,52 ευρώ. Δυστυχώς στην κυβέρνηση υπάρχει μόνον ευαισθησία για τις σπατάλες στην ΕΡΤ και για αυτό την έκλεισε!!!

Τέλος κλείνουμε επιγραμματικά αναφέροντας ότι η Έκθεση του 2012 ήταν πολύ πιο αναλυτική.  Ενδεικτικά αναφέρουμε τους τίτλους της εφημερίδας στα έγραφε η έκθεση: Πάρτι με το δημόσιο χρήμα, Αναθέσεις υπηρεσιών και εργασιών σε ημετέρους, Εργολαβίες σε τρίτους με ύποπτες διαδικασίες, Πληρώνοντας τον… εαυτό τους, Για τις υπερωρίες των οδηγών αναφέρεται, Αναθέσεις έργου σε ιδιώτες δικηγόρους, Γιατροί με off shore εταιρείες!!!

Η Έκθεση το 2012 απεστάλη στον και τότε υπουργό Άμυνας Δημ. Αβραμόπουλο, στον τότε αναπληρωτή υπουργό Οικονομικών Φιλ. Σαχινίδη και τον τότε υφυπουργό Διοικητικής Μεταρρύθμισης Ντ. Ρόβλια.  Είδατε να γίνει τίποτα;

Και φυσικά τα σκάνδαλα με την ΕΑΒ δεν σταματούν εδώ.  Κια όπως και με την ΕΡΤ δεν φταίνε οι εργαζόμενοι της ΕΑΒ για τα όσα πράττουν οι διορισμένες από την εκάστοτε κυβέρνηση διοικήσεις……

Έκθεση κ. Ρακιντζή 2013

Σε συνέχεια καταγγελιών και δημοσιευμάτων σχετικά με ζητήματα διοικητικής και οικονομικής διαχείρισης στην Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία (ΕΑΒ ΑΕ), δόθηκε εντολή σε Επιθεωρητές του ΣΕΕΔΔ και σε Οικονομικούς Επιθεωρητές για τη διενέργεια διοικητικού και οικονομικού ελέγχου.

Από τους ελέγχους προέκυψε εικόνα κακοδιαχείρισης της εταιρείας. Μεταξύ των άλλων, διαπιστώθηκε ότι είχαν δαπανηθεί μεγάλα ποσά για τη σύναψη συμβάσεων με εξωτερικούς νομικούς συνεργάτες, χωρίς να έχει προβληθεί τέτοια ανάγκη από τη νομική Υπηρεσία της εταιρείας, η οποία είναι πλήρως οργανωμένη και στελεχωμένη. Ομοίως βρέθηκαν δαπάνες μη αιτιολογημένης σκοπιμότητας για συμβούλους επικοινωνίας και άλλους συμβούλους. Παράλληλα, διαπιστώθηκε ότι γινόταν ανάθεση σοβαρού κατασκευαστικού έργου σε υπεργολάβους, χωρίς κριτήρια επιλογής αναδόχου, χωρίς χρονοδιαγράμματα υποχρεώσεων και δεσμεύσεων του αναδόχου και χωρίς μεθοδολογία πιστοποίησης του παρασχεθέντος υπεργολαβικού έργου για προγράμματα στα οποία απασχολούνταν εκ παραλλήλου και προσωπικό της ΕΑΒ.

Επισημάνθηκαν επίσης υπέρογκες αμοιβές για υπερωριακή απασχόληση οδηγών. (Ο οδηγός του Προέδρου ελάμβανε μέχρι και 32.070 ευρώ ετησίως για υπερωρίες και ο οδηγός του Διευθύνοντος Συμβούλου μέχρι και 32.389 ευρώ ετησίως).

Παρά τη δύσκολη οικονομική θέση της εταιρείας, υπήρχε πλήθος μη αναγκαίων επιχορηγήσεων περί τα 100.000 ευρώ ετησίως σε διάφορους φορείς, συλλόγους, σωματεία, ιδρύματα κλπ. Να σημειωθεί ότι για τη λειτουργία της εταιρείας είχαν συναφθεί ομολογιακά δάνεια με την εγγύηση του ελληνικού δημοσίου συνολικού ύψους κατά την ελεγχόμενη περίοδο 730 εκατ. ευρώ. Επειδή η εταιρεία βρισκόταν σε αδυναμία εξυπηρέτησης των δανείων, κατέπιπταν οι εγγυήσεις και τα δάνεια εξοφλούντο από το Δημόσιο.

Ακόμη διαπιστώθηκε ότι δύο ιατροί που υπηρετούσαν στην ΕΑΒ εργάζονταν παράλληλα και στο ΙΚΑ και μισθοδοτούνταν και από τους δύο φορείς για τις ίδιες ώρες εργασίας. Ο ένας εκ των δύο ιατρών, μάλιστα, αντιπροσώπευε και εταιρεία παροχής υπηρεσιών υγιεινής και ασφάλειας, στην οποία ήταν μέτοχος η σύζυγός του.

Περαιτέρω σύμφωνα με τα πορίσματα των ελέγχων, τα μέλη του ΔΣ της εταιρείας ελάμβαναν αποζημίωση ανά συνεδρίαση, ακόμη και στις περιπτώσεις που τα πρακτικά υπεγράφοντο δια περιφοράς, χωρίς να έχει συνεδριάσει το ΔΣ, και είχαν τοποθετηθεί από τον Διευθύνοντα Σύμβουλο στελέχη της επιχείρησης σε θέσεις ευθύνης (Διευθυντές, Γενικοί Διευθυντές) οι οποίες δεν περιλαμβάνονταν στον Εσωτερικό Κανονισμό Λειτουργίας της εταιρείας.

 

Οι εκθέσεις ελέγχου διαβιβάσθηκαν στους Υπουργούς Οικονομικών και Εθνικής Άμυνας, καθώς και στον αρμόδιο Εισαγγελέα, για τη διερεύνηση πιθανών ποινικών ευθυνών εμπλεκομένων προσώπων.

 

Έκθεση Ρακιντζή 2012 (όπως είχε γραφεί σε εφημερίδα)

Η έκθεση-φωτιά 70 σελίδων που αποκαλύπτει η «Π+13» και με την οποία καταλογίζονται ευθύνες στη διοίκηση της ΕΑΒ, απεστάλη πριν από δύο ημέρες στον υπουργό Άμυνας Δημ. Αβραμόπουλο, στον αναπληρωτή υπουργό Οικονομικών Φιλ. Σαχινίδη και τον υφυπουργό Διοικητικής Μεταρρύθμισης Ντ. Ρόβλια.

Οι τρεις υπουργοί καλούνται τώρα, έχοντας την «καυτή πατάτα» στα χέρια τους, να κινήσουν τις διαδικασίες ώστε να μπει τέλος σ’ ένα όργιο κατασπατάλησης δημόσιου χρήματος, καθώς πρόκειται για μια ανώνυμη εταιρεία του ελληνικού Δημοσίου, που αποτελεί παράλληλα και μοχλό ανάπτυξης της αμυντικής μας βιομηχανίας.

Πάρτι με το δημόσιο χρήμα

Ιδιαίτερα γαλαντόμος εμφανίζεται η διοίκηση της ΕΑΒ σε χορηγίες προς Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις, υπερβαίνοντας -σύμφωνα με την έκθεση- το ποσό που είχε προϋπολογιστεί. Μάλιστα ένα μέρος από τις χορηγίες δόθηκε από το διεθύνοντα σύμβουλα Αν. Φιλιππάκο σε Μη Κυβερνητική Οργάνωση, όπου ο ίδιος είναι μέλος σε θέση ταμία. Και σημειώνεται σχετικά με τις χορηγίες στην έκθεση: «Η εταιρεία κατά το έτος 2008 προέβη σε υπερδιπλάσιες δαπάνες (139.076 ευρώ) για επιχορηγήσεις-χορηγίες φορέων, υπερβαίνοντας το προϋπολογισθέν για το σκοπό αυτό ποσό (55.500 ευρώ) κατά δυόμισι φορές, χωρίς την απαιτούμενη προηγούμενη αναθεώρηση του προϋπολογισμού και έγκρισή της από το Δ.Σ., καθώς και γνωστοποίηση στην ΕΓΔΕΚΟ. Τα αιτήματα για χορηγίες εγκρίνονταν από το διευθύνοντα σύμβουλο, χωρίς να εκδίδεται σχετική απόφαση, με αποτέλεσμα να μην προκύπτουν τα κριτήρια και η σκοπιμότητα έγκρισης».

Αναθέσεις υπηρεσιών και εργασιών σε ημετέρους

Ιδιαίτερα αυστηρές είναι οι επισημάνσεις των πολιτών για τις αναθέσεις και τις συμβάσεις έργου που υπέγραφε η εταιρεία για την απασχόληση έκτακτου προσωπικού, όπως συμβούλων, καθώς για την επικοινωνιακή της υποστήριξη πλήρωσε 62.417 ευρώ μόνον το 2008 και 46.000 το 2009. Για την αμοιβή υπηρεσιών λογιστικής, φορολογικής υποστήριξης της διεύθυνσης οικονομικών υπηρεσιών της ΕΑΒ δαπανήθηκαν 184.500 ευρώ το 2008, 169.000 το 2009 και 157.560 ευρώ το 2010. Συγκεκριμένα επισημαίνεται στην έκθεση: «Η εταιρεία συχνά προσέφυγε στην απασχόληση φυσικών προσώπων με συμβάσεις έργου χωρίς να τεκμηριώνεται η επικαλούμενη επείγουσα ή εξειδικευμένη ανάγκη με απευθείας αναθέσεις, οι οποίες στην πραγματικότητα σε ορισμένες περιπτώσεις αφορούσαν περιπτώσεις που ενέπιπταν στο συνήθη κύκλο εργασιών και καθηκόντων των οργανωτικών μονάδων και στελεχών της εταιρείας».

Εργολαβίες σε τρίτους με ύποπτες διαδικασίες

Εκεί όμως που φαίνεται ότι λειτούργησε παραμηχανισμός είναι η ανάθεση υπεργολαβιών σε τρίτους για τη συναρμολόγηση και την κατασκευή συγκροτημάτων αεροσκαφών. Στις περιπτώσεις οι επιθεωρητές αναφέρουν ότι δεν τηρήθηκαν όλες οι νόμιμες διαδικασίες και τα κριτήρια για τις επιλογές των αναδόχων.

«Στις σχετικές προκηρύξεις δεν προβλέφθηκαν βαθμολογικά – αξιολογικά κριτήρια για την επιλογή του αναδόχου. Δεν προηγήθηκε προηγουμένη τεχνοοικονομική μελέτη και δεν ακολουθήθηκε η ισχύουσα κατά το χρόνο της ανάθεσης κατευθυντήρια οδηγία της διοίκησης ως προς τη διαδικασία. Δεν εκδόθηκαν οι προβλεπόμενες από τις συμβάσεις εκτελεστές παραγγελίες και το χρονοδιάγραμμα ώστε να προσδιορίζονται επακριβώς οι εξ αυτών απορρέουσες υποχρεώσεις και δεσμεύσεις του αναδόχου…».

Πληρώνοντας τον… εαυτό τους

Η απίστευτη κατασπατάληση του δημόσιου χρήματος εντοπίζεται με την έκθεση των επιθεωρητών και στις αποζημιώσεις που δίνονταν στα μέλη του διοικητικού συμβουλίου της εταιρείας. Φαίνεται ότι έχουν δοθεί αποζημιώσεις ακόμα και για συμμετοχή σε συνεδριάσεις που μπορεί και να μην έχουν πραγματοποιηθεί ποτέ.

Η γαλαντομία της διοίκησης της ΕΑΒ με το δημόσιο χρήμα δεν σταματούσε εδώ. Οι οδηγοί της διοίκησης λάμβαναν αποζημίωση υπερωριακής απασχόλησης μέχρι και 32.000 ευρώ το χρόνο, έκαστος.

Δείτε τι αναφέρουν οι επιθεωρητές στην έκθεση-καταπέλτη κατά της διοίκησης της ΕΑΒ

Ως προς τη λειτουργία και τις αποζημιώσεις του Διοικητικού Συμβουλίου.

«Για κάθε μήνα τριετίας 2008-2010 καταβλήθηκε σε όλα τα μέλη του Δ.Σ. της εταιρείας το σύνολο της αποζημίωσης, που προβλεπόταν από τη σχετική ΚΥΑ, ακόμη και για τους τρεις μήνες, κατά τους οποίους δεν πραγματοποιήθηκε καμία συνεδρίαση, κατά παράβαση του άρθρου 17 παρ. 1 του Καταστατικού της Εταιρείας, που προβλέπει την πραγματοποίηση τουλάχιστον μιας συνεδρίασης του Δ.Σ. κάθε ημερολογιακό μήνα και των διατάξεων της παρ. 10 του άρθρου 3 του ν.3429/2005 και της προαναφερθείσας ΚΥΑ, που προέβλεψε υπέρ του δ/ντος συμβούλου και του προέδρου επιπλέον αποζημίωση για τη συμμετοχή τους στις συνεδριάσεις του Δ.Σ.»

Ως προς τις Οικονομικές Καταστάσεις χρήσεων ετών: 2007-2008-2009.

«Η εταιρεία για την κατάρτιση των οικονομικών καταστάσεων κατά ΔΧΠΧ των χρήσεων 2007, 2008 και 2009 προσέφυγε σε αναδόχους. Η κατάρτιση των οικονομικών καταστάσεων για τις χρήσεις 2007, 2008 και 2009 ολοκληρώθηκε μετά τον προβλεπόμενο χρόνο έγκρισής τους από τη Γ.Σ. Η έγκριση από τη Γ.Σ. των οικονομικών καταστάσεων των χρήσεων 2007 και 2008 πραγματοποιήθηκε με μεγάλη καθυστέρηση, ήτοι στις 20-7-2010 έναντι της 30ής Ιουνίου του επόμενου έτους εκάστης χρήσης.

Η Γ.Σ. των μετόχων της εταιρείας ενέκρινε τις οικονομικές καταστάσεις των χρήσεων 2007 και 2008 με καθυστέρηση περίπου οκτώ μηνών από την ημερομηνία που υπήρχε πράγματι η δυνατότητα έγκρισής τους είτε λόγω μη προσέλευσης των μετόχων, στους οποίους είχαν αποσταλεί οι οικονομικές καταστάσεις, είτε λόγω μη συμπερίληψης της έγκρισής τους στα θέματα των Η.Δ. προγενεστέρων Γ.Σ., δεν τηρήθηκαν οι προβλεπόμενοι όροι δημοσιότητας και πρόκλησης των μετόχων καθώς και οι συντετμημένες προθεσμίες για επαναληπτικές Γ.Σ».

Για τις υπερωρίες των οδηγών αναφέρεται.

«Το συνολικό ποσόν που καταβλήθηκε για αποζημίωση υπερωριακής απασχόλησης των οδηγών της εταιρείας κατά το έτος 2008 ανήλθε στο ποσόν των 90.171 ευρώ, εκ του οποίου ποσό 30.398 ευρώ αφορά υπερωρίες του οδηγού του διευθύνοντος συμβούλου και ποσό 32.388 υπερωρίες του οδηγού του προέδρου του διοικητικού συμβουλίου. Κατά το έτος 2009 για υπερωριακή αμοιβή των οδηγών κατεβλήθη ποσό 79.489 ευρώ, εκ του οποίου ποσό 26.326 ευρώ αφορά αμοιβή υπερωριών του οδηγού του διευθύνοντος συμβούλου και ποσό 32.070 ευρώ, αμοιβή υπερωριών του οδηγού του προέδρου του Δ.Σ., ενώ κατά το έτος 2010 το ποσό εμφανίζεται σημαντικά μειωμένο στα 15.882 ευρώ. Οι αποζημιώσεις των ανωτέρω οδηγών κατά τα έτη 2008 και 2009 υπερέβησαν το ήμισυ των τακτικών αποδοχών τους, ενώ υπήρξε υπέρβαση και στο επιτρεπόμενο όριο των 120 ωρών ετησίως».

Όμως η παροχή εύκολου και ανέξοδου χρήματος δεν έφτανε μόνο για τους οδηγούς αλλά και για τα μέλη του Δ.Σ. στα οποία καταβλήθηκαν αποζημιώσεις, χωρίς να συνεδριάζουν. «Για κάθε μήνα της τριετίας 2008-2010 (αναφέρεται στην έκθεση) καταβλήθηκε σε όλα τα μέλη του Δ.Σ. της εταιρείας το σύνολο της αποζημίωσης, ακόμη και για τους 3 μήνες κατά τους οποίους δεν πραγματοποιήθηκε καμία συνεδρίαση».

Αναθέσεις έργου σε ιδιώτες δικηγόρους

Ενώ η ΕΑΒ διαθέτει μια ευπρόσωπη, ικανή και εξειδικευμένη νομική υπηρεσία, δαπανούσε, αναφέρουν οι επιθεωρητές, εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ, αναθέτοντας σε εξωτερικούς δικηγόρους, υποθέσεις της εταιρείας.

«Η εταιρεία προέβη σε σειρά αναθέσεων εξώδικου έργου σε δικηγόρους για χρόνο που ενίοτε υπερέβαινε την τριετία, χωρίς σε ορισμένες περιπτώσεις προσδιορισμού του ανατιθέμενου έργου, καθόσον η ανάθεση δεν προέκυπτε πάντα από σύμβαση ή έγγραφη εντολή, κατά παράβαση της κείμενης νομοθεσίας, που προβλέπει την απασχόληση δικηγόρων από φορείς του δημόσιου τομέα με σχέση έμμισθης εντολής. Για την ανάθεση νομικών υπηρεσιών σε εξωτερικούς δικηγόρους δεν υπήρξαν σχετικές εισηγήσεις της νομικής υπηρεσίας της εταιρείας στις οποίες να τεκμηριώνεται η ανάγκη προσφυγής», όπως σημειώνεται χαρακτηριστικά στην έκθεση, που επίσης αναφέρει: «Κατά το έτος 2008 το ύψος της δαπάνης (185.477 ευρώ) για την αμοιβή των εξωτερικών δικηγόρων παρουσίασε αύξηση πλέον του 80% σε σχέση με την αντίστοιχη δαπάνη του έτους 2007».

Γιατροί με off shore εταιρείες

Ιδιαίτερη αναφορά στην έκθεσή τους κάνουν οι επιθεωρητές σε δύο γιατρούς οι οποίοι παρότι εργάζονται στο ΙΚΑ συνήψαν σχέση εργασίας και με την ΕΑΒ και παρά το γεγονός ότι η εταιρεία ήταν ενήμερη για την παράλληλη απασχόλησή τους, τους προσέλαβε και δεν προχώρησε σε καταγγελία της σύμβασής τους. Ιδού τι αναφέρεται για τους γιατρούς στην έκθεση: «Η ΕΑΒ ανέλαβε τη δέσμευση οι εν λόγω γιατροί να δέχονται ασφαλισμένους του ΙΚΑ στις εγκαταστάσεις της, με αμφίβολη όμως τη δυνατότητα υλοποίησης της δέσμευσης αυτής, λόγω της ελεγχόμενης για λόγους ασφαλείας πρόσβασης στις εγκαταστάσεις της. Το ΙΚΑ, ενώ ήταν ενήμερο για τη μη συμμόρφωση των δύο γιατρών στις αποφάσεις της διοίκησης από το έτος 2002 αναφορικά με τον τόπο παροχής των υπηρεσιών τους, δεν προέβη σε καταγγελία της σύμβασής τους και όσον αφορά τον ιατρό Ι.Φ. δεν ενεργοποίησε την προβλεπόμενη από τη σύμβασή του ποινική ρήτρα λόγω παραβίασης των επιβαλλόμενων σ’ αυτόν υποχρεώσεων, αλλά εξακολούθησε να χορηγεί τις κανονικές τους ή άλλες άδειες και να καταβάλλει κανονικά τις αποδοχές τους καθώς και αποζημιώσεις υπερωριακής απασχόλησης.

Περαιτέρω από τα στοιχεία του ελέγχου δεν επιβεβαιώνεται η παροχή υπηρεσιών από τους δύο γιατρούς στην ΕΑΒ και στο ΙΚΑ σε διακριτά ωράρια, με αποτέλεσμα τις αυτές ώρες εργασίας να καταβάλλονται αποδοχές και από τους δύο φορείς. Ο ιατρός Ι.Φ., συνδεόμενος με το ΙΚΑ ΕΤΑΜ με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου, αντιπροσωπεύει με αντικείμενο δραστηριότητας μεταξύ άλλων την παροχή υπηρεσιών ιατρού εργασίας, εδρεύουσα στη Λεμεσό Κύπρου κατά παράβαση των διατάξεων του άρθρου 32 παρ.2 του Υπαλληλικού Κώδικα σε συνδυασμό με το άρθρο 11 παρ.6 του ν.119/75 και του άρθρου 39του Π.Δ.410/88».

Ως προς τις ευθύνες οι ελεγκτές σημειώνουν ότι πρέπει να αναζητηθούν ευθύνες και να επιστραφούν χρήματα από όσους πήραν χωρίς να δικαιούνται.




Σχόλια