Πεντάμηνο 2013: Πρωτογενές έλλειμμα 830 εκατ. ευρώ

Πρωτογενές έλλειμμα 830 εκατ. ευρώ καταγράφουν τα ταμειακά στοιχεία γενικής κυβέρνησης Ιανουαρίου-Μαϊου που δόθηκαν σήμερα στη δημοσιότητα από το ΥΠΟΙΚ. Πέρυσι είχε καταγραφεί πλεόνασμα 629 εκατ. ευρώ. Μαζί με τους τόκους, το έλλειμμα φέτος είναι σημαντικά χαμηλότερο στα 3,88 δισ. ευρώ, έναντι ελλείμματος 8,8 δισ. ευρώ πέρυσι.

Οι πιέσεις στο πρωτογενές πλεόνασμα, βάσει του οποίου μετρώνται οι επιδόσεις της χώρας, οφείλονται σε μεγάλο βαθμό στην πληρωμή ληξιπρόθεσμων οφειλών προηγούμενων ετών. Σε επίπεδο κρατικού προϋπολογισμού, καταγράφεται πρωτογενές έλλειμμα 3,8 δις ευρώ έναντι ελλείμματος 1,3 δισ. ευρώ πέρυσι. Ωστόσο η «παρτίδα» σώζεται από υψηλότερα πλεονάσματα σε ΔΕΚΟ, σε ΟΤΑ και σε Οργανισμούς Κοινωνικής Ασφάλισης και νοσοκομεία.

Ειδικά στα ταμεία και στα νοσοκομεία καταγράφεται μεγάλη συγκράτηση δαπανών που υπερκαλύπτει τη στέρηση εσόδων. Σημειώνεται ωστόσο ότι σήμερα το πρωί ότι ο αρμόδιος αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών, Χρήστος Σταϊκούρας έκανε λόγο για πιθανή νέα γενιά οφειλών στον τομέα υγείας,.

Στα 6,93 δισ. ευρώ οι ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις στο τέλος Μαΐου

Στα 6,93 δισ. ευρώ διαμορφώθηκαν οι ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις του δημοσίου προς ιδιώτες στο τέλος Μαΐου, ελαφρά μειωμένες από τα 7,26 δισ. ευρώ 1 μήνα πριν. Τα χρέη των ασφαλιστικών ταμείων διαμορφώθηκαν σε 3,89 δισ. ευρώ, των νοσοκομείων σε 1,42 δισ. ευρώ και των ΟΤΑ σε 926 εκατ. ευρώ. Οι εκκρεμείς επιστροφές φόρων αυξήθηκαν οριακά στα 309,6 εκατ. ευρώ έναντι 278,3 εκατ. ευρώ ένα μήνα πριν.

 

Ανακοίνωση ΥΠΟΙΚ

Από το Υπουργείο Οικονομικών, σχετικά με την δημοσίευση των στοιχείων Γενικής Κυβέρνησης για το μήνα Μάιο 2013 και σε ότι αφορά στη διαμόρφωση του ταμειακού αποτελέσματος, επισημαίνονται τα εξής:

1ον. Στον Κρατικό Προϋπολογισμό περιλαμβάνονται ως δαπάνες οι εξοφλήσεις των ληξιπρόθεσμων οφειλών (από δαπάνες και από έσοδα) με χρηματοδότηση από την ειδική πίστωση, καθώς και το ύψος των προκαταβολών.

2ον. Οι δαπάνες αυτές του Κράτους αποτελούν έσοδο για τους λοιπούς υποτομείς της Γενικής Κυβέρνησης.

3ον. Σε ταμειακή βάση το πρωτογενές αποτέλεσμα του κάθε υποτομέα φαίνεται βελτιωμένο, λόγω των πληρωμών του προγράμματος εκκαθάρισης από το Κράτος προς τους υποτομείς που εγγράφονται σαν έσοδα και των μικρότερων δαπανών σε σχέση με τα συγκεκριμένα ποσά των εσόδων, λόγω της καθυστέρησης πληρωμής των υποτομέων προς τρίτους.

4ον. Συνολικά όμως, σε επίπεδο Γενικής Κυβέρνησης, δεδομένου ότι οι ταμειακές πληρωμές του Κράτους προς τους υποτομείς εξουδετερώνονται από αντίστοιχα έσοδα των υποτομέων, το πρωτογενές αποτέλεσμα σε ταμειακή βάση είναι επιβαρυμένο κατά τις πληρωμές των ληξιπρόθεσμων οφειλών μέσα από το πρόγραμμα. Μια πιο σωστή εικόνα του «καθαρού πρωτογενούς αποτελέσματος» θα έδινε το πρωτογενές αποτέλεσμα σε δεδουλευμένη βάση (που λαμβάνει συνδυαστικά υπόψη τη θετική επίδραση της μείωσης του συσσωρευμένου ποσού των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων, εξουδετερώνοντας την επιβάρυνση από τις πληρωμές σε ταμειακή βάση).

5ον. Σε κάθε περίπτωση, η έλλειψη συγχρονισμού μεταξύ χρηματοδότησης από το Κράτος προς τους υποτομείς και πληρωμών προς τους τρίτους δημιουργεί διακυμάνσεις στην ταμειακή εικόνα των οικονομικών αποτελεσμάτων των υποτομέων σε μηναία βάση, οι οποίες σε βάθος χρόνου (με την ολοκλήρωση του προγράμματος εκκαθάρισης) θα εξουδετερωθούν.

Πηγή:www.capital.gr



Σχόλια