Συμφωνία Σαμαρά-εφοπλιστών για εθελοντική εισφορά 140 εκατ.ευρώ

Συνυποσχετικό οικειοθελούς προσφοράς αναμένεται να υπογράψουν στη συνάντηση που έχουν από τις :00 απόψε το βράδυ ο πρωθυπουργός με την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών.

Πιο συγκεκριμένα, οι Έλληνες εφοπλιστές καλούνται, σε εθελοντική βάση, να συνυπογράψουν με την κυβέρνηση ιδιωτικό συμφωνητικό με το οποίο θα προβούν σε οικειοθελή παροχή προς το Ελληνικό Δημόσιο χωρίς να αλλάξει το φορολογικό καθεστώς που διέπει τις ναυτιλιακές εταιρείες. Στόχος είναι το κράτος να εισπράξει έως το 2016 περισσότερα 140 εκατομμύρια ευρώ.

Πρόκειται για εθελοντική αυτή τη φορά εισφορά του εφοπλισμού για τρία χρόνια και προβλέπει την καταβολή ανά πλοίο είτε υπό ελληνική είτε υπό  ξένη σημαία ανάλογου φόρου με αυτό που προβλέπει η νομοθεσία περί tonnage tax. Για τα επόμενα τρία χρόνια η κάθε ναυτιλιακή εταιρεία θα πληρώνει διπλή εισφορά για το κάθε πλοίο που  έχει στον στόλο της, ανεξαρτήτως εάν αυτό είναι στην ελληνική ή σε άλλη σημαία. Στόχος είναι τα έσοδα από τη φορολογία να ξεπεράσουν τα 140 εκατ. ευρώ κατά την τριετία, όπως προβλέπεται στο μνημόνιο.

Ο ελληνικός εφοπλισμός  πιστεύει ότι  θα πρέπει όλοι οι πλοιοκτήτες να ανταποκριθούν στην πρόσκληση της εθελοντικής εισφοράς. Ώστε να δώσουν και μία  ηχηρή απάντηση  στις  κατηγορίες περί φοροδιαφυγής που εκτοξεύονται από το πολιτικο-οικονομικούς κύκλους του εξωτερικού από διάφορα κέντρα της Δύσης, οικονομικά, πολιτικά και εκδοτικά.

Κατ’ επανάληψη ο πρωθυπουργός Αντώνης Σαμαράς έχει ευχαριστήσει τους Έλληνες εφοπλιστές που ανταποκρίθηκαν στο κάλεσμα του να στηρίξουν την ελληνική οικονομία στις δύσκολες αυτές εποχές.

Από την πλευρά του ο πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, Θοδωρής Βενιάμης, με κάθε ευκαιρία επισημαίνει  ότι η ναυτιλία ως ο κυριότερος παραγωγικός τομέας του τόπου μας και ανεξαρτήτως των προκλήσεων και των προβλημάτων που αντιμετωπίζει στο στίβο του διεθνούς ανταγωνισμού δηλώνει παρούσα. «Έχετε την αμέριστη συμπαράσταση μας στις τιτάνιες προσπάθειες της κυβέρνησης προκειμένου να ξεπεράσει η πατρίδα μας την κρισιμότερη ίσως περίοδο στην νεότερη ευρωπαϊκή ιστορία και να βγει όσο το δυνατόν αλώβητη από τη σφοδρή οικονομική λαίλαπα». Υπογραμμίζει ο πρόεδρος της Ένωσης.

Ο υπουργός Οικονομικών από την πλευρά του, Γιάννης Στουρνάρας έχει επισημάνει το σημαντικό ρόλο της ναυτιλίας στην προσπάθεια που κάνει η κυβέρνηση να βγει η χώρα από το οικονομικό αδιέξοδο τονίζοντας: «Η ναυτιλία συμβάλλει στη δημοσιονομική εξυγίανση κατά τη διάρκεια της κρίσιμης αυτής περιόδου μέσω της συμφωνίας των εφοπλιστών με τον Πρωθυπουργό για ενίσχυση των φορολογικών εσόδων με την καταβολή επιπλέον φόρων».

Ερώτηση ΣΥΡΙΖΑ

Ερώτηση προς τoυς κ.κ. υπουργούς -Οικονομικών και Ναυτιλίας και Αιγαίου κατέθεσε ο ΣΥΡΙΖΑ  με θέμα: «Εθελοντική (!) συνεισφορά των εφοπλιστών στα φορολογικά έσοδα – Υποχρεωτικά τα χαράτσια για τους εργαζόμενους, ανέργους, συνταξιούχους». Στην ερώτηση  οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ καυτηριάζουν το γεγονός ότι  η αύξηση εσόδων από τη φορολογία της πλοιοκτησίας  οφείλεται όχι  στην υποχρεωτική  αύξηση της φορολογίας αλλά  από εθελοντική προσφορά  των εφοπλιστών.

Ειδικότερα  αναφέρουν οι βουλευτές:

«Ήδη από τον Οκτώβριο του 2012 στο Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα Δημοσιονομικής Στρατηγικής (ΜΠΔΣ) 2013 – 2016  είχε δημοσιοποιηθεί η πρόθεση της κυβέρνησης να αυξήσει τα φορολογικά έσοδα του κράτους από την ποντοπόρο ναυτιλία από τα 14 περίπου εκατομμύρια ευρώ ετησίως στα 140 εκατομμύρια για την περίοδο 2013 – 2016. Ένα ποσό που είναι σκανδαλωδώς μικρό αν αναλογιστεί κανείς ότι οι  Έλληνες ναυτικοί καταβάλλουν για φόρους περίπου 57 εκ. ευρώ (ή 228 εκ. ευρώ την τετραετία), ενώ στο ίδιο ΜΠΔΣ 2013-2016 προβλέπεται, μεταξύ άλλων, ότι οι αγρότες από τη μείωση επιστροφών φόρου θα πληρώσουν 152 εκατ. ευρώ και η μέση ελληνική οικογένεια από τη μείωση των οικογενειακών επιδομάτων θα συνεισφέρει 379 εκατ. ευρώ» και προσθέτουν:

«Το πρωτοφανές είναι ότι, σύμφωνα με δημοσιεύματα, αυτή η ελάχιστη αύξηση των φορολογικών εσόδων από την πλοιοκτησία δεν θα προέλθει από την υποχρεωτική αύξηση της φορολογίας των εφοπλιστών αλλά μέσω μιας διαδικασίας εθελοντικής συνεισφοράς !!!  Ειδικότερα, οι εφοπλιστές καλούνται, σε εθελοντική βάση να συνυπογράψουν με την κυβέρνηση ιδιωτικό συμφωνητικό με το οποίο θα προβούν σε οικειοθελή παροχή προς το Ελληνικό Δημόσιο με όρους που θέτουν οι ίδιοι και με ιδιαίτερη αναφορά στην υποχρέωση του κράτους να δείξει «σεβασμό» στο ιδιαίτερο θεσμικό καθεστώς που ρυθμίζει τις φοροαπαλλαγές τους. Για το σκοπό αυτό μάλιστα, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, έχει συσταθεί στο κεντρικό κτίριο του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου «Γραφείο Υποδοχής Εκπροσώπων Ναυτιλιακών Ποντοπόρων Εταιρειών» στο οποίο γίνονται «δηλώσεις οικειοθελούς προσφοράς» εκ μέρους των εφοπλιστών. Μάλιστα μετά το τέλος της σχετικής διαδικασίας, ο πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών θα υπογράψει συνυποσχετικό οικειοθελούς προσφοράς με τον πρωθυπουργό (!). Πιθανότατα θα οργανωθεί και ειδική … σεμνή τελετή !!» και καταλήγουν:

«Σε μια περίοδο που οι εργαζόμενοι, οι άνεργοι και οι συνταξιούχοι εξοντώνονται από τα χαράτσια που τους επιβάλλει σε υποχρεωτική βάση η κυβέρνηση Σαμαρά – Βενιζέλου, για τους εφοπλιστές προβλέπεται ειδική φορολογική μεταχείριση σε σχέση με τους άλλους πολίτες και τους παρέχονται πρόσθετα δικαιώματα. Οι εφοπλιστές λοιπόν όχι μόνο δεν φορολογούνται υποχρεωτικά αλλά καταβάλλοντας ελάχιστα σε εθελοντική βάση προσπαθούν να βελτιώσουν την εικόνα τους στην πληττόμενη από τη λιτότητα ελληνική κοινωνία και να διατηρήσουν τις φοροαπαλλαγές που απολαμβάνουν και οι οποίες έχουν γίνει αντικείμενο διερεύνησης από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Το Σύνταγμα ωστόσο στην παράγραφο 5 του τέταρτου άρθρου αναφέρεται στην υποχρέωση των Ελλήνων πολιτών να συνεισφέρουν χωρίς διακρίσεις στα δημόσια βάρη ανάλογα με τις δυνάμεις τους. Ακόμα όμως και σε αυτή την τόσο κρίσιμη περίοδο για την ελληνική κοινωνία, κυβέρνηση και εφοπλιστές αγνοούν τη συνταγματική επιταγή αναζητώντας από κοινού τρόπους για να επιτύχουν την ελάχιστη συμβολή του εφοπλιστικού κεφαλαίου στα δημόσια βάρη».

Με βάση τα παραπάνω, ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί:

1. Γιατί επελέγη η διαδικασία της οικειοθελούς «φορολόγησης» των εφοπλιστών στη βάση ιδιωτικών συμφωνητικών με το ελληνικό δημόσιο αντί της υποχρεωτικής φορολόγησης, όπως συμβαίνει με όλους τους πολίτες; Με ποιες άλλες κατηγορίες πολιτών το ελληνικό δημόσιο έχει επιλέξει να προχωρήσει σε ανάλογες συμφωνίες; Γιατί επιλέγεται η ειδική μεταχείριση μιας ομάδας πολιτών έναντι του δημοσίου, πρακτική η οποία δημιουργεί προβλήματα ισονομίας και αντίκειται στη συνταγματική επιταγή για την υποχρέωση των Ελλήνων πολιτών να συνεισφέρουν χωρίς διακρίσεις στα δημόσια βάρη ανάλογα με τις δυνάμεις τους;

2. Με ποια διοικητική πράξη (Προεδρικό Διάταγμα, Υπουργική Απόφαση) συστάθηκε το «Γραφείο Υποδοχής Εκπροσώπων Ναυτιλιακών Ποντοπόρων Εταιριών» στο κτίριο του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου στην Ακτή Βασιλειάδη, και ποιες οι αρμοδιότητές του; Υπάγεται σε διοικητική μονάδα του οργανογράμματος του Υπουργείου ή λειτουργεί αυτοτελώς και ποια η δομή του;

3. Πόσες εφοπλιστικές εταιρείες δήλωσαν την πρόθεσή τους να συμβάλλουν οικειοθελώς στα φορολογικά έσοδα του δημοσίου, πόσα πλοία αντιστοιχούν σε αυτές τις εταιρείες και ποιο είναι το ποσό που έχει δηλωθεί πως θα καταβληθεί από τη διαδικασία εθελοντικής συνεισφοράς που έχει επιλεγεί; Ακόμα όμως και μέσα από αυτή την πρωτοφανή διαδικασία που θέτει ζητήματα άνισης αντιμετώπισης των πολιτών από το κράτος, πώς εγγυώνται ότι δεν θα υπάρξουν μεταβολές στην κατάσταση των εταιρειών ή στην πολιτική τους που θα οδηγήσουν στη μη είσπραξη των δηλωθέντων ποσών;



Σχόλια