Χτύπημα στη φοροδιαφυγή από τη Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος μέσω του feelsafe

26 0

Στο πλαίσιο της 80ης Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης 2015 (από 5 έως 13-09-2015) η Ελληνική Αστυνομία μέσω της Διεύθυνσης Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος και σε συνεργασία με την Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου (Ε.Σ.Ε.Ε.), θα λειτουργήσει πληροφοριακό κέντρο (περίπτερο), στο οποίο θα παρουσιάζονται εκτός των άλλων και η πλατφόρμα καινοτόμων δράσεων FeelSafe με κεντρική θεματολογία το Ηλεκτρονικό εμπόριο μέσω ασφαλούς χρήσεως πιστωτικών κ χρεωστικών καρτών.

Η εν λόγω πλατφόρμα είναι άλλη μία νέα καινοτόμος δράση της Διεύθυνσης Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος (ΔΙ.Δ.Η.Ε.) και της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου (Ε.Σ.Ε.Ε.), όπου προχώρησαν από κοινού στην υλοποίηση της. «FeelSafe».

dioksi_ilektronikou_egklimatosΓια τον σκοπό αυτό, υλοποιήθηκαν α) η ιστοσελίδα www.cyberalert.gr/feelsafe και β)η πρωτοποριακή εφαρμογή (application) για iOS & Android “FeelSafe” οι οποίες θα αποτελέσουν βασικό βήμα διαρκούς, έγκαιρης και έγκυρης ενημέρωσης των καταναλωτών αλλά και των μελών της Ε.Σ.Ε.Ε., μιας και το μεγαλύτερο μέρος των χρηστών, χρησιμοποιεί «έξυπνα» κινητά στην καθημερινότητά του αλλά και το διαδίκτυο.

Μέσω του feelsafe θα δίδονται οδηγίες για την αποφυγή ηλεκτρονικών απατών ανά κατηγορία και κανόνες ασφαλούς χρήσης καρτών(Πιστωτικών – Χρεωστικών-προπληρωμένων)έτσι ώστε να αρχίσει να γίνεται η χρήση αυτών μέσω των οποίων θα μειωθεί η φοροδιαφυγή σε μεγάλο βαθμό..

Αποτέλεσμα αυτής της δράσης είναι η από κοινού συστηματική και επιστημονική μελέτη των θεμάτων και προβλημάτων που προκύπτουν για το εμπόριο και τους καταναλωτές από τις ηλεκτρονικές συναλλαγές, με σκοπό την ενημέρωση αυτών για τους διαδικτυακούς κινδύνους και την ασφαλή χρήση του διαδικτύου στις εμπορικές συναλλαγές με την χρήση καρτών(Πιστωτικών – Χρεωστικών-προπληρωμένων).

Σκοπός είναι η διαρκής ενημέρωση μέσω καινοτόμων δράσεων και διαδικτυακών εφαρμογών των 630.000 εμπορικών επιχειρήσεων σε θέματα ασφαλούς χρήσης του διαδικτύου και ασφαλούς διαχείρισης των διαδικασιών ηλεκτρονικού εμπορίου.

Η Διεύθυνση Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος, , αναπτύσσει σύνολο καινοτόμων δράσεων, έχοντας ως στόχο να ενημερώνει τους πολίτες για τους κινδύνους που ελλοχεύουν κατά την πλοήγησή τους στο διαδίκτυο και για τους τρόπους με τους οποίους οι κίνδυνοι αυτοί μπορούν να αποφευχθούν.

Σύμφωνα με ετήσια έρευνα ηλεκτρονικού εμπορίου 2015 προέκυψαν τα παρακάτω στοιχεία:

Η αγορά Ηλεκτρονικού Εμπορίου εμφάνισε σημάδια βελτίωσης το 2014, αφού οι Έλληνες online καταναλωτές, αύξησαν περίπου κατά 10% τον αριθμό των κατηγοριών που αγόρασαν online το 2014.

Η ανάπτυξη είναι εμφανής και από τον αριθμό των online αγορών, αφού από μια αγορά ανά μήνα στη διάρκεια του 2013, η εν λόγω αναλογία αυξήθηκε σε τρεις αγορές ανά δίμηνο το 2014. Οι προβλέψεις για το 2015 είναι θετικές, από τη στιγμή που εκτιμάται πως 6 στους 10 online καταναλωτές θα αυξήσουν την αξία των online αγορών τους και μόνο 1 στους 10 θα προβούν σε μείωσή τους.

Τα προϊόντα/ υπηρεσίες που έρχονται πρώτα στις προτιμήσεις των καταναλωτών (online αγορές) είναι:

-Οι ταξιδιωτικές υπηρεσίες (81%)
– Η διαμονή σε καταλύματα (69%)
– Τα εισιτήρια για εκδηλώσεις (69%)
– Ο εξοπλισμός για Η/Υ (68%) – Τα είδη ένδυσης/ υπόδησης (59%)
– Οι ηλεκτρονικές συσκευές / κινητά (48%)

Οι κατηγορίες με την μεγαλύτερη αύξηση το 2014 (+10% όσον αφορά τα ποσοστά των online αγοραστών) είναι:

– Ταξιδιωτικές υπηρεσίες
– Εισιτήρια για εκδηλώσεις
– Ασφάλειες
– Παρα – φαρμακευτικά
– Είδη λιανεμπορίου / Super Markets.

Η επιλογή ενός ηλεκτρονικού καταστήματος από τους καταναλωτές, επηρεάζεται από μία σειρά παραγόντων/κριτηρίων, κυριότερα εκ των οποίων είναι:

• Η ασφάλεια πληρωμών μέσω γνωστού φορέα (44%)

• Η άμεση εξυπηρέτηση, τόσο κατά τη διάρκεια όσο και μετά την πραγματοποίηση της αγοράς (37%)

• Η ταχύτητα και η ευκολία στην εύρεση και πλοήγηση των ζητούμενων προϊόντων και υπηρεσιών (33%)

• Η σαφής και ξεκάθαρη περιγραφή των όρων χρήσης, π.χ. επιστροφή προϊόντων (33%)

• Οι χαμηλές τιμές και προσφορές (32%)

feelsafe
Οι κυριότεροι προβληματισμοί των on-line αγοραστών, συνοψίζονται ως εξής:

• Τα έξοδα αποστολής αντιπροσωπεύουν συνήθως μεγάλο ποσοστό ως προς τη συνολική αξία του προϊόντος (24% ή 1 στους 4 καταναλωτές)

• Το ισχύον νομικό πλαίσιο δεν προστατεύει τον καταναλωτή σε περίπτωση που προκύψει κάποιο πρόβλημα με τη μεταφορά των προϊόντων (20% ή 1 στους 5 καταναλωτές)

• Καθυστέρηση στην αποστολή εμπορευμάτων ή μη τήρηση των υπεσχημένων χρονικών διοριών (20% ή 1 στους 5 καταναλωτές)

• Παραγγελία μικρής αξίας προϊόντων, υπό το φόβο ανάκυψης προβλημάτων κατά τη διάρκεια αποστολής τους (19% ή 1 στους 5 καταναλωτές)

• Εγείρονται ζητήματα ασφάλειας και προστασίας των προσωπικών δεδομένων του καταναλωτικού κοινού (16% ή 1 στους 6 καταναλωτές)

feelsafe1

Σύμφωνα με την ανωτέρω έρευνα κατά τη διάρκεια των Capital Controls:

– είχαν εκδοθεί περισσότερες από 1,1 εκ. χρεωστικές κάρτες περίπου σε έναν μήνα, ξεπερνώντας τα 11 εκ. στο σύνολό τους, ενώ η χρήση τους εκτιμάται ότι κατά μέσο όρο έχει σχεδόν τριπλασιαστεί. Αξίζει να αναφερθεί πως πριν από τους κεφαλαιακούς περιορισμούς εκδίδονταν, κατά μέσον όρο, κάτω από 100.000 κάρτες μηνιαίως.

– Το 2014 το ποσό που δαπανήθηκε σε κάρτες Visa αντιπροσώπευε μόλις 1 ευρώ σε κάθε 33 ευρώ καταναλωτικής δαπάνης, σε σύγκριση με το 1 ευρώ στα 6 ευρώ στην Ευρώπη, κάτι όμως που έχει αρχίσει να αλλάζει ριζικά μετά την τραπεζική αργία και την επιβολή των capital controls. Οι τρέχουσες εξελίξεις περιόρισαν μεν τη δυνατότητα ανάληψης μετρητών, ωφέλησαν δε καταναλωτές και
επιχειρήσεις που αποκομίζουν πλέον σημαντικά πλεονεκτήματα με τη χρήση του πλαστικού χρήματος.

– Σύμφωνα με στοιχεία της Visa Europe, που επεξεργάζεται σχεδόν το 60% των συναλλαγών με ελληνικές κάρτες για αγορές, τις δύο εβδομάδες μετά την εισαγωγή των capital controls παρατηρήθηκε αύξηση 135% στον αριθμό συναλλαγών σε σύγκριση με το δεκαπενθήμερο πριν από τα capital controls. Ο τομέας των τροφίμων γνώρισε τη μεγαλύτερη αύξηση στη χρήση των χρεωστικών καρτών μέσα στις δύο αυτές εβδομάδες (με αύξηση της χρήσης τους 234%) και ακολουθούν ο τομέας της υγείας (206%) και τα πρατήρια καυσίμων (193%).

– Ο τζίρος σε POS των χρεωστικών καρτών υπερδιπλασιάστηκε σε σχέση με πέρυσι, με την αυξημένη χρήση να παρατηρείται στους υφιστάμενους αλλά και στους νέους πελάτες καρτών. Αυτή η εξέλιξη παραπέμπει σε υπερδιπλασιασμό των συσκευών αποδοχής καρτών από το σημερινό επίπεδο των 150.000 σε 400.000 περίπου τα επόμενα δύο χρόνια. Την ίδια στιγμή πενταπλασιάστηκαν οι νέοι κωδικοί χρήσης ηλεκτρονικής τραπεζικής e-banking, με πάνω από 150.000 νέους χρήστες τον Ιούλιο.

– Η επιβολή περιορισμών στην κίνηση κεφαλαίων πυροδότησε στην ουσία την αύξηση της χρήσης του πλαστικού χρήματος, με αποτέλεσμα η δυναμική που αναπτύσσεται να θεωρείται πλέον ιδιαίτερα σημαντική. Αρκεί να αναλογιστεί κανείς ότι μέχρι και σήμερα σε εθνικό επίπεδο οι πληρωμές με κάρτες αντιπροσωπεύουν μόνο το 6% των συνολικών πληρωμών στη χώρα, συνιστώντας μία από τις χειρότερες επιδόσεις στην Ευρώπη.

-Βάσει εκτιμήσεων, η χρήση πλαστικού χρήματος θα μπορούσε να συνεισφέρει στη μείωση της φοροδιαφυγής (υπολογίζεται στο 25% του ΑΕΠ) κατά 5 δις ευρώ και αύξηση των φορολογικών εσόδων πάνω από 1 δις ευρώ σε ετήσια βάση (ΦΠΑ, φορολογία φυσικών και νομικών προσώπων). Άρα η συντονισμένη υλοποίηση ενός εκτενούς πακέτου μέτρων για την αύξηση των ηλεκτρονικών συναλλαγών θα μπορούσε να μειώσει τουλάχιστον κατά 25% τη «μαύρη» οικονομία, ενισχύοντας σημαντικά τα δημόσια έσοδα της χώρας.

Τα εγκαίνια του περιπτέρου έχουν προγραμματισθεί την 5-9-2015 από τον Αναπληρωτή Υπουργό Δημόσιας Τάξης κ.ΜΑΚΡΥΔΗΜΗΤΡΗ Αντώνιο μαζί με τον ΑΡΧΗΓΟ ΕΛΑΣ ΑΝΤΙΣΤΡΑΤΗΓΟ ΤΣΑΚΝΑΚΗ Δημήτριο ενώ έχει προγραμματισθεί συνέντευξη τύπου εντός ΔΕΘ την 5-9-2015 και ώρα 13.00 από τον Πρόεδρο της ΕΣΕΕ Κ.ΚΟΡΚΙΔΗ Βασίλειο μαζί με τον Υποστράτηγο ΣΦΑΚΙΑΝΑΚΗ Εμμανουήλ στην οποία θα παρουσιαστεί η καινοτόμος ψηφιακή πλατφόρμα FeelSafe.

Υπενθυμίζεται ότι οι πολίτες μπορούν να επικοινωνούν, ανώνυμα ή επώνυμα, με τη Διεύθυνση Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος, προκειμένου να παρέχουν πληροφορίες ή να καταγγέλλουν παράνομες ή επίμεμπτες πράξεις ή δραστηριότητες του τελούνται μέσω Διαδικτύου, στα ακόλουθα στοιχεία επικοινωνίας:

• Τηλεφωνικά: 111 88
• Στέλνοντας μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου e-mail στο: [email protected]
• Μέσω της εφαρμογής (application) για έξυπνα τηλέφωνα (smart phones) με λειτουργικό σύστημα ios-android: CYBERKID
• Μέσω της εφαρμογής (application) για έξυπνα τηλέφωνα (smart phones) με λειτουργικό σύστημα ios-android: FEELSAFE
• Twitter : «CyberalertGR»

Πηγή: zougla.gr



Join the Conversation