Επεξηγηματικές Εικόνες. Ακολουθίες και Παραπομπές. Έκθεση ζωγραφικής και βίντεο – εγκατάστασης της Ιωάννας Ασσάνη στο Κέντρο Τεχνών του Δήμου Αθηναίων

44 0

Η Ιωάννα Ασσάνη συστήνεται στο αθηναϊκό κοινό στην πρώτη ατομική της έκθεση ζωγραφικής και βίντεο – εγκατάστασης «Επεξηγηματικές Εικόνες. Ακολουθίες και Παραπομπές.», που παρουσιάζει ο Οργανισμός Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων στο Κέντρο Τεχνών του στο Πάρκο Ελευθερίας από 23 Οκτωβρίου έως 7 Νοεμβρίου.

Η έκθεση, την οποία επιμελείται ο ομότιμος καθηγητής ιστορίας τέχνης του Αριστοτελείου, Εμμανουήλ Μαυρομμάτης, παρουσιάζει τρεις εγκαταστάσεις στο χώρο που λειτουργούν με αντίστοιχες ζωγραφικές βιντεοπροβολές, τις ζωγραφικές εργασίες επεξηγηματικών εικόνων της καλλιτέχνιδος, σχέδια και ψηφιακές εικόνες και προβολές. Την έκθεση παρακολουθεί η ηχητική εγκατάσταση του μουσικοσυνθέτη Βασίλη Αβδελά.

Κεντρική ιδέα της έκθεσης είναι ένα σύστημα ανάλυσης των εικόνων σε επιµέρους εικόνες-συνιστώσες τους που προκύπτουν διαδοχικά από το εσωτερικό τους και από αυτές τις εικόνες-συνιστώσες, αναλύει την κάθε µια σε προηγούμενες επιµέρους εικόνες συνιστώσες τους εκ νέου από το εσωτερικό τους, κ.ο.κ. Το αποτέλεσμα είναι να προκαλείται ένα «κεντρομόλο» ζωγραφικό σύστημα και μια ανάλυση λογικά και συστηματικά πολυπλοκότερη. Ως προς αυτή τη ζωγραφική εργασία η ιδέα της Ιωάννας Ασσάνη ήταν να αντιπαραθέσει στη συνέχεια το «κεντρομόλο» σύστημα με το «κεντρόφυγο» και αυτό είναι το θέμα των τριών εγκαταστάσεων με τη μορφή «χωνιού» της κάθε μιας στην έκθεση, όπου στην πρώτη προβάλλεται και βυθίζεται η «κεντρομόλα» εικόνα, στη δεύτερη αναδύεται η «κεντρόφυγα» εικόνα και στην τρίτη εναλλάσσονται διαδοχικά, η «κεντρομόλα» και η «κεντρόφυγα». Το σύστημα των προβολών παραπέμπει στην προοπτική πρόσληψη που εκπέμπει από το βλέμμα ένα πεδίο σε μορφή κυρτής γωνίας και σαρώνει το τοπίο του κόσμου και στην αντανάκλαση της ίδιας σάρωσης ως επιστροφή, στη σφαιρική καμπυλότητα του βλέμματος. Το σύνολο της εργασίας της εικαστικού αναζητά να αποδώσει, μέσω της εικόνας, συστήματα ανάλυσης της εικόνας και συστήματα οργάνωσης της εικόνας. Το πώς η εικόνα ανασύρει την προέλευσή της από τα κομμάτια που τη συνθέτουν είναι το ευρύτερο θέμα αυτής της εργασίας που αποβλέπει να μεταφέρει στην πραγματική, υλική «επιπεδότητα» της ζωγραφικής επιφάνειας, τις μνήμες που αναφέρονται σε ένα ψευδαισθητικό βάθος.

Η Ιωάννα Ασσάνη είναι απόφοιτος της Σχολής Καλών Τεχνών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και ζει και εργάζεται στη Θεσσαλονίκη. Η εργασία της ερευνά να αποδώσει μηχανισμούς των εικόνων.
Πρόσφατα, πριν από ένα μήνα, στο Γαλλικό Ινστιτούτο Θεσσαλονίκης πραγματοποίησε στο πλαίσιο της ατομικής της έκθεσης, την εγκατάσταση ενός συστήματος που οργανώνει τη συνεχή καταγραφή, σε μια ηλεκτρονική οθόνη, των μετακινήσεων στον αρχιτεκτονικό χώρο του Ινστιτούτου ως σχέσεις της έκτασης του βάθους του χώρου και των κινητών, των επίπεδων πεδίων της οθόνης, η οποία υποκαθιστά τη ζωγραφική «επιπεδότητα». Τα πρόγραμμα χρηματοδοτήθηκε από γαλλικό οργανισμό Mission Laïque Française και το Γαλλικό Ινστιτούτο Θεσσαλονίκης και η δημιουργός του αποβλέπει στο μέλλον σε μια ευρύτερη ανάπτυξη αυτών των ερευνών σε πολυπλοκότερους σχεδιασμούς ειδικά των σχέσεων χώρου, έκτασης και πεδίων του κτηρίου. Η εργασία της Ιωάννας Ασσάνη ερευνά να αποδώσει μηχανισμούς των εικόνων.



Join the Conversation