Εξωδικαστικός Συμβιβασμός: Ανησυχία για τις αντοχές της πλατφόρμας και τις εκκρεμότητες

419 0

Κίνδυνος «συμφόρησης» του συστήματος του εξωδικαστικού μηχανισμού μπορεί να προκληθεί όχι μόνο από το γεγονός ότι το νομοσχέδιο «βάζει από την πίσω πόρτα» σε ρύθμιση, μέσα από παράλληλες διαδικασίες, επιπλέον κατηγορίες οφειλετών και οφειλών.

Το γεγονός ότι η ηλεκτρονική πλατφόρμα δεν είναι έτοιμη, ότι προβλέπεται, έστω και προαιρετικά, η επικύρωση των συμφωνιών αναδιάρθρωσης από το δικαστήριο, καθώς και ότι ακόμη δεν έχει θεσπισθεί η διάταξη για το λεγόμενο «ακαταδίωκτο» των στελεχών των τραπεζών και του Δημοσίου, εκτιμάται ότι θα προκαλέσουν καθυστερήσεις, αν όχι εμπλοκές, στην εφαρμογή του νόμου. Ειδικότερα, σε ό,τι αφορά την ηλεκτρονική πλατφόρμα, εργαλείο απαραίτητο για την εφαρμογή του εξωδικαστικού μηχανισμού, ο ειδικός γραμματέας Διαχείρισης Ιδωτικού Χρέους Φώτης Κουρμούσης διαβεβαίωσε χθες ότι από την πλευρά του Δημοσίου, αυτή θα είναι έτοιμη σε τρεις μήνες. Από την πλευρά των τραπεζών, πάντως, οι οποίες ανέθεσαν τη μελέτη για τη δημιουργία της δικής τους πλατφόρμας στην PwC, αφήνεται να εννοηθεί ότι θα απαιτηθεί περισσότερος χρόνος.

Αν και η διαδικασία χαρακτηρίζεται γραφειοκρατική, υπό την έννοια ότι ο οφειλέτης πρέπει να καταθέσει σειρά δικαιολογητικών με την υποβολή της αίτησης υπαγωγής στον εξωδικαστικό μηχανισμό, τούτο δεν θεωρείται κατ’ ανάγκη κακό για την επιλογή της σωστής ρύθμισης. Η άρση του τραπεζικού και φορολογικού απορρήτου εκτιμάται ότι θα επιτρέψει στους πιστωτές να έχουν μια ολοκληρωμένη εικόνα για το προφίλ του οφειλέτη, προκειμένου αφενός να προβούν στην πλέον κατάλληλη πρόταση αναδιάρθρωσης οφειλών και αφετέρου να αποτραπεί –ει δυνατόν– το ενδεχόμενο να ευνοηθούν οι λεγόμενοι «στρατηγικοί κακοπληρωτές».

Καθυστερήσεις στη διαδικασία ενδέχεται, εξάλλου, να προκαλέσει και η επιλογή της δικαστικής επικύρωσης της συμφωνίας αναδιάρθρωσης. Αν και ο μέσος χρόνος για την ολοκλήρωση της ρύθμισης υπολογίζεται σύμφωνα με το αρμόδιο υπουργείο σε 85 ημέρες, δεν αποκλείεται τελικά να απαιτηθεί τουλάχιστον ένα εξάμηνο στην περίπτωση που η σύμβαση αναδιάρθρωσης κατατίθεται προς επικύρωση στο δικαστήριο. Στο νομοσχέδιο, άλλωστε, προβλέπεται προθεσμία δύο μηνών για τον προσδιορισμό δικάσιμου από την κατάθεση της αίτησης και άλλων τριών μηνών από την ημερομηνία της συζήτησης για τη δημοσίευση της απόφασης.

Παρά τον προαιρετικό χαρακτήρα της, η δικαστική επικύρωση θεωρείται βέβαιο ότι θα επιλέγεται πάντα στην περίπτωση των συμφωνιών αναδιάρθρωσης μεγάλων επιχειρήσεων. Η δικαστική απόφαση θα υπόκειται σε ένδικα μέσα, για παράδειγμα έφεση, μόνο στην περίπτωση που είναι απορριπτική. Αντιθέτως, δεν θα επιτρέπεται η άσκηση έφεσης ή τριτανακοπής επί δικαστικής απόφασης με την οποία έχει επικυρωθεί συμφωνία αναδιάρθρωσης.

Στο νομοσχέδιο, τέλος, δεν έχει περιληφθεί ρύθμιση που θα αποτρέπει τις άδικες διώξεις εναντίον στελεχών των τραπεζών, του Δημοσίου και των ασφαλιστικών ταμείων τα οποία υπογράφουν ρυθμίσεις οφειλών. Ο υπουργός Οικονομίας και Ανάπτυξης κατά τη χθεσινή συνέντευξη Τύπου ανέφερε ότι θα προβλεφθεί σχετική ρύθμιση σε επικείμενο νομοσχέδιο του υπουργείου Δικαιοσύνης. Υποστήριξε δε ότι δεν μπορούσε η ρύθμιση αυτή να θεσπισθεί πριν από την οριστικοποίηση του νομοσχεδίου για τον εξωδικαστικό μηχανισμό.

Πηγή: Εφημερίδα Καθημερινή



Join the Conversation