Λίνα Τόνια: «Κανένας στόχος δεν είναι τελευταίος»

93 0

Της Εύης Γεωργίου 

Ένα κορίτσι με θέληση, όραμα και αγάπη για τη μουσική, που αντιπροσωπεύει την αισιόδοξη πλευρά της ζωής, εκείνη που δίνει ελπίδα εξέλιξης για ένα καλύτερο αύριο. Η Λίνα Τόνια αποτελεί μια φωτεινή πτυχή της δημιουργικότητας που δεν περιορίζεται στο ταλέντο, αλλά με μεθοδική δουλειά, προσήλωση και στόχους υλοποιεί τα όνειρά της βήμα βήμα. Την καλλιτεχνική της πορεία συνοδεύουν βραβεία και συμμετοχές σε σημαντικά φεστιβάλ εντός και εκτός Ελλάδας.

Οι είκοσι μία διακρίσεις που έχει ήδη καταφέρει να προσθέσει στο «παλμαρέ» της αποδεικνύουν την τεράστια δυναμική της και το πολλά υποσχόμενο μέλλον για την ίδια! Η Λίνα Τόνια σπούδασε Σύνθεση αρχικά στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και
στη συνέχεια στο Πανεπιστήμιο της Βιέννης. Εκανε διδακτορικές σπουδές στη Σύνθεση στο Πανεπιστήμιο του Εδιμβούργου απ’ όπου αποφοίτησε με διάκριση καλύτερης επίδοσης.

Από τότε ταξιδεύει με τη μουσική της ανά τον κόσμο έχοντας εκπροσωπήσει την Ελλάδα σε διεθνείς διαγωνισμούς Σύνθεσης, ενώ έχει βραβευτεί, μεταξύ άλλων, στη Μόσχα, στη Νέα Υόρκη, στο Παρίσι, στη Βιέννη, στη Βαϊμάρη, στο Λονδίνο, στη Σόφια και στο Ζάγκρεμπ. Η τελευταία όπερά της «Fear &(s) the Love» παρουσιάστηκε και βραβεύτηκε τον Απρίλιο του 2015 στη Μουσική Μπιενάλε του Ζάγκρεμπ. Το έργο της «ΕΝΝΕΑ» για κουαρτέτο εγχόρδων παρουσιάστηκε στο φεστιβάλ σύγχρονης μουσικής Wien Modern στη Βιέννη, τον Νοέμβριο του 2015.

Πώς αισθάνεσαι κάθε φορά που αποσπάς μια τιμητική διάκριση για τις συνθέσεις σου στο εξωτερικό;

Η επιβράβευση λειτουργεί πάντα ως μία ηθική ανταμοιβή και ταυτόχρονα ως ένα ορμητήριο για νέους στόχους. Είναι ένα αίσθημα ολοκλήρωσης.

Από τι εμπνέεσαι συνήθως για να συνθέσεις ένα έργο;

Η έμπνευση είναι μία λειτουργία που έχει αποκτήσει πολλές διαστάσεις μέσα, έξω και γύρω από εμένα. Τη συνδέω με τους αριθμούς, τη γεωμετρία, τα χρώματα, τις λέξεις, πρόκειται, με λίγα λόγια, για μία στοιβάδα συνδυασμού σκέψεων που με κινητοποιούν κάθε φορά προς μία νέα διέξοδο έκφρασης.

Τι είναι αυτό που δίνει τελικά, κατά τη γνώμη σου, μεγαλύτερη ώθηση στη δημιουργικότητα ενός καλλιτέχνη; Η ηρεμία και η γαλήνη ή η συναισθηματική φόρτιση;

Αυτό που οξύνει τη δημιουργικότητα ενός καλλιτέχνη είναι η ικανότητα να κοιτάει διάφανα μέσα του με τον ίδιο τρόπο που κοιτάει διάφανα γύρω του. Αυτό σημαίνει ότι το έργο πρέπει να είναι μία πράξη αλήθειας. Μία αποκάλυψη. Ένα ψυχογράφημα ό,τι κι αν περιέχει αυτό. Κατά τη γνώμη μου, όσο περισσότερο κυριαρχούν οι αντιθέσεις και οι συγκρούσεις τόσο περισσότερο μπορούν να φανούν ικανές για να δημιουργήσουν νέους γαλαξίες.

Ποια στιγμή στην καλλιτεχνική σου πορεία σού έχει προσφέρει μεγαλύτερη χαρά;

Δεν μπορώ να διακρίνω μία στιγμή. Όλες τις αγαπώ το ίδιο! Υπάρχουν πολλές και διαφορετικές αναμνήσεις κοιτώντας πίσω μου, που κάποιες φορές με βάζουν στη σκέψη ότι ίσως να ξεπέρασα κατά πολύ τα όνειρα που είχα ως παιδί κι αυτό είναι η μεγαλύτερη χαρά μου.

Ποια είναι τα σχέδιά σου για το άμεσο μέλλον;

Απόψε παρουσιάζεται μία άρια από την όπερά μου «Αλμα» στην Πάντοβα της Ιταλίας, ενώ αύριο το ίδιο έργο θα παρουσιαστεί στην Κρεμόνα. Στις 19 Μαΐου θα παρουσιάσω το έργο μου «Φαντασία Νεκρή. Φανταστείτε», βασισμένο στο ομώνυμο κείμενο του Ιρλανδού συγγραφέα Σάμιουελ Μπέκετ, στο Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού Θεσσαλονίκης, σε σκηνοθεσία της Τζένης Αρσένη, με ηθοποιό τον Νίκο Κολοβό.

Έπειτα, τον Απρίλιο του 2017, περιμένω με ανυπομονησία τη συνεργασία μου με τη Φιλαρμονική Ορχήστρα του Ζάγκρεμπ στο πλαίσιο της Μουσικής Μπιενάλε του Ζάγκρεμπ.

Ποιο είναι το όραμά σου για το είδος της μουσικής που υπηρετείς;

Ακολουθώ την πίστη μου στην τέχνη και την υπηρετώ μέσα απ’ αυτό το άγνωστο για το ευρύ κοινό είδος μουσικής σχεδόν όπως ένας τυφλός ενεργοποιεί όλα του τα αισθητήρια για
να βρει αυτό που δεν του χαρίζουν τα μάτια. Πιστεύω ότι αυτή η μουσική κρύβει μέσα της μία ολότητα που δεν μπορώ να την εκφράσω με λέξεις αλλά αισθάνομαι την έντασή της στον ήχο.

Υπάρχει κάποια φράση ή κάποιο μότο που ακολουθείς στη ζωή σου και σε έχει βοηθήσει στην πορεία σου;

Κανένας στόχος δεν είναι ο τελευταίος.


Οι σημαντικότερες διεθνείς διακρίσεις της 

Εργο «Μνημόνιον» ΙΙ
κουαρτέτο εγχόρδων Α’ Βραβείο
4ος Διεθνής Διαγωνισμός Σύνθεσης Jurgenson
στη Μόσχα.
(Σεπτέμβριος 2007)
● Εργο «Επιτύμβιο» για συμφωνική
ορχήστρα Γ’ Βραβείο
4ος Διεθνής Διαγωνισμός Σύνθεσης Ivan
Spassov στη Βουλγαρία.
(Νοέμβριος 2007)
● Εργο «Για την απουσία» γραμμένο για έξι
όργανα Γ’ Βραβείο
2ος Διεθνής Διαγωνισμός Νέων Συνθετών
«Ton De Leeuw» που πραγματοποιήθηκε
στην Ακαδημία Τεχνών των Τιράνων.
(Νοέμβριος 2008)
● Εργο «Ο Κήπος με τις αυταπάτες»
Γ’ Βραβείο
Διεθνής Διαγωνισμός Σύνθεσης «Golden Key
International Composition Competition» που
πραγματοποιήθηκε στη Νέα Υόρκη.
(Ιανουάριος 2010)
● Εργο Prismatic για 12 όργανα Διάκριση
1ος Διεθνής Διαγωνισμός Σύνθεσης Antonin
Dvorak που πραγματοποιήθηκε στην Πράγα.
(Ιούνιος 2010)
● Εργο CONtrust για φλάουτο, κλαρινέτο
και τσέλο Β’ Βραβείο
Διεθνής Διαγωνισμός Σύνθεσης «Via Nova»
που πραγματοποιήθηκε στη Βαϊμάρη.
(Μάιος 2010)
● Εργο CONtrust για φλάουτο, κλαρινέτο
και τσέλο Βραβείο Baerenreiter Editions
από την ομώνυμη εκδοτική εταιρεία στον
Διεθνή Διαγωνισμό Σύνθεσης «Via Nova»
που πραγματοποιήθηκε στη Βαϊμάρη.
(Μάιος 2010)
● Εργο Prismatic για 12 όργανα Διάκριση
Διεθνές Εργαστήριο Σύνθεσης
«London Contemporary Orchestra» που
πραγματοποιήθηκε στο Λονδίνο.
(Ιανουάριος 2010)
● Εργο Krama για σύνολο δωματίου Α’
Βραβείο
7ος Διεθνής Διαγωνισμός Σύνθεσης Young
Virtuosos στη Σόφια.
(Απρίλιος 2011)
● Εργο Chronographia για κουαρτέτο
εγχόρδων Γ’ Βραβείο
1ος Διεθνής Διαγωνισμός Σύνθεσης
Alexander Myaskovsky στη Μόσχα.
(Φεβρουάριος 2012)
●Εργο Kivos για 12 βιολοντσέλα Α’
Βραβείο
Διαγωνισμός Σύνθεσης του Ινστιτούτου
Kunsthaus Muerz στη Βιέννη.
(Ιούνιος 2013)
● Εργο Neuma για βιόλα Βραβείο Sempre
piu Editions
1ος Διεθνής Διαγωνισμός Σύνθεσης Violas
2014 στo Παρίσι.
(Απρίλιος 2014).

Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα #Είδηση το Σάββατο 14/5



Join the Conversation