Σε εκτενές ρεπορτάζ του Βήματος και της Παναγιώτας Μπίτσικα, δίνονται πολλά νέα στοιχεία για τα ευρήματα, τις επεμβάσεις που έχουν γίνει με τα χρόνια αλλά και για το τι προδίδει τον μακεδονικό χαρακτήρα του ιστορικού μνημείου.
Ο αρχιτέκτονας της ανασκαφής στον Τύμβο Καστά, κ. Μιχάλης Λεφαντζής, μετά την αποκαλυπτική ομιλία του στο ΕΡΜΙΤΑΖ της Αγίας Πετρούπολης, έρχεται να δώσει περισσότερες λεπτομέρειες τόσο για γκρέμισμα των τειχών της Αμφίπολης για την κατασκευή του πώρινου περιβόλου όσο και για το μαρμάρινο γλυπτό που ταυτοποιήθηκε και δείχνει τον αφηρωισμένο νεκρό. Τεραστίων διαστάσεων, με γλυπτές συνθέσεις και πλούσιο εναέτιο διάκοσμο ήταν και η εξωτερική πρόσοψη του ταφικού μνημείου.
Μάρμαρα από τον τύμβο σύμφωνα με το δημοσίευμα μεταφέρθηκαν από τον 190 αιώνα σε αρχαιολογικές συλλογές σε όλα τα σημεία του ορίζοντα. Οι ανασκαφείς αναγνώρισαν έντεκα τμήματα μαρμάρινων γλυπτών σε τρία μου μουσεία στο εξωτερικό – Λούβρο, Κωνσταντινούπολη και Γκέτι.
Τα κομμάτια που λείπουν, σύμφωνα με ανακοίνωση του κ. Λεφαντζή, έχουν περίμετρο πάνω από 498 μέτρα, όσο ακριβώς είναι και η περίμετρος του τύμβου. Επειδή αφαιρέθηκε το βορειότερο τμήμα του τείχους, μπροστά από τη λίμνη, ήταν χαμηλότερο στο σημείο αυτό κι χρειάστηκε να γίνουν επιχώσεις, συμπληρώσεις χρημάτων και επισκευές μετά την αφαίρεση των πώρινων μελών.
Το ηρώον και οι επεμβάσεις
Τα νέα στοιχεία που έρχονται στο φως, σύμφωνα με τον κ. Λεφάντζη, δίνουν την εικόνα της χρήσης του λατρευτικού χώρου ως ηρώου προς τιμήν υψηλά ιστάμενου αξιωματούχου της Μακεδονίας, αλλά και χρηστηρίου, σχεδιασμένου να λειτουργείται από μια σημαντική ιέρεια διαθέτοντας δευτερογενείς τελετουργικές ταφές με σκοπό την χρησμοδοσία.
Όλα συνηγορούν ότι μετά τη ρίψη του σώματος της 60χρονης γυναίκας στην κιβωτιόσχημη θήκη έγινε επίχωση και σφράγιση του νεκρικού θαλάμου με τη μαρμάρινη θύρα. Οι λατρευτικές δραστηριότητες του χώρου με την κιβωτιόσχημη θήκη μεταφέρθηκαν πιο μπροστά στους προηγούμενους θαλάμους. Και είναι φανερές οι οικοδομικές επεμβάσεις που έγιναν.