Οι πιο γνωστοί μύθοι για τη διατροφή που καταρρίπτονται!

Οι πιο γνωστοί μύθοι για τη διατροφή που καταρρίπτονται!

Κάνει να τρώμε μετά τις 8 το βράδυ; Πρέπει να πίνουμε 8 ποτήρια νερό την ημέρα; Όλοι μας έχουμε πέσει κάποια στιγμή θύματα των λεγόμενων διατροφικών μύθων. Ας δούμε τελικά τι ισχύει και τι όχι.

Μύθος #1: Τα αυγά αυξάνουν τη χοληστερόλη.

Πολλοί άνθρωποι, ειδικά εκείνοι με υψηλά επίπεδα χοληστερόλης, αποφεύγουν να καταναλώνουν αυγά υπό το φόβο ότι θα τους αυξηθεί κι άλλο η χοληστερόλη.

Τι ισχύει;

Η μέτρια κατανάλωση διαιτητικής χοληστερόλης και αυγών δε φαίνεται να επιβαρύνει τη χοληστερόλη του αίματος. Αντίθετα, τα κορεσμένα λιπαρά και τα τρανς λιπαρά ευθύνονται για την αύξηση της. Το αυγό είναι πλούσιο σε πρωτεΐνη, βιταμίνες Α,D,Ε,Β12, φυλλικό οξύ, χολίνη, λουτεϊνη, ψευδάργυρο και σίδηρο έχοντας πολυάριθμα οφέλη για την υγεία.

Μύθος #2: Το μαύρο ψωμί έχει λιγότερες θερμίδες από το λευκό.

«Αν φάω μαύρο ψωμί θα αδυνατίσω.»

Τι ισχύει;

Καταρχάς κανένα τρόφιμο από μόνο του δε θα σας αδυνατίσει. Το μαύρο ψωμί υπερέχει θρεπτικά του άσπρου λόγω του ότι είναι πλουσιότερο σε διαιτητικές ίνες και θρεπτικά συστατικά και προκαλεί το αίσθημα του κορεσμού ευκολότερα με αποτέλεσμα να νιώθουμε χορτάτοι. Θερμιδικά όμως είναι παρεμφερή με το μαύρο ψωμί να έχει 5 περίπου παραπάνω θερμίδες/φέτα από το λευκό.

Μύθος #3: Η μαύρη ζάχαρη είναι πιο υγιεινή από τη λευκή.

«Βάζω μαύρη ζάχαρη στον καφέ μου καθώς είναι πιο υγιεινή και με λιγότερες θερμίδες.»

Τι ισχύει;

Θερμιδικά και τα 2 είδη ζάχαρης αποδίδουν το ίδιο δηλαδή 1 κουταλάκι του γλυκού έχει περίπου 15 θερμίδες. Επίσης, δε θεωρείται πιο υγιεινή καθώς ούτε αυτή περιέχει μικροθρεπτικά συστατικά.

Μύθος #4: Οι γλυκαντικες ύλες π.χ. σακχαρίνη δεν είναι ασφαλείς.

Κατά καιρούς ακούγεται ότι οι ολιγοθερμιδικές γλυκαντικές ύλες όπως είναι η ασπαρτάμη, η ακεσουλφάμη-Κ, η σακχαρίνη, η σουκραλόζη και η στέβια κατηγορούνται για δημιουργία καρκίνου και άλλων ασθενειών.

Τι ισχύει;

Ανήκουν στα πρόσθετα τροφίμων και επομένως έχουν εγκριθεί για χρήση σε τρόφιμα και ροφήματα μετά από την αξιολόγηση της ασφάλειάς τους από την EFSA. Επίσης, αν καταναλωθούν εντός των επιτρεπόμενων ορίων πρόσληψης, δεν έχουν καμία βραχυπρόθεσμη ή μακροπρόθεσμη παρενέργεια στον άνθρωπο.

Μύθος #5: Τα προϊόντα χωρίς γλουτένη είναι πιο υγιεινά.

«Για να έχουν αφαιρέσει τη γλουτένη από τόσα τρόφιμα πάει να πει ότι βλάπτει. Βρε μήπως με παχαίνει κιόλας;»

Τι ισχύει;

Αρχικά η γλουτένη είναι μια πρωτεΐνη που υπάρχει φυσιολογικά σε ορισμένα δημητριακά όπως σιτάρι, βρώμη, κριθάρι, σίκαλη και τα προϊόντα τους. Ο μόνος λόγος να αγοράσει κάποιος προϊόντα χωρίς γλουτένη είναι διότι πάσχει από μία ασθένεια που ονομάζεται κοιλιοκάκη και η γλουτένη του προκαλεί γαστρεντερικά προβλήματα και άλλες εκδηλώσεις. Δεύτερον, τα προϊόντα χωρίς γλουτένη δεν υποστηρίζεται επιστημονικά ότι βοηθούν στην απώλεια βάρους ενώ συνήθως είναι πλούσια σε σάκχαρα και κορεσμένα λιπαρά.

Μύθος #6: Πρέπει να τρώω το βραδινό μου πριν τις 8.

«Δεν πρέπει να τρώω το φαγητό μου μετά τις 8 το βράδυ, ειδάλλως θα γίνει όλο λίπος!»

Τι ισχύει;

Η ώρα που καταναλώνουμε το τελευταίο μας γεύμα εξαρτάται από την ώρα που πέφτουμε για ύπνο. Οπότε φροντίζουμε να έχουμε καταναλώσει το τελευταίο γεύμα της ημέρας τουλάχιστον 3 ώρες πριν κοιμηθούμε.

Μύθος #7: Πρέπει να πίνουμε 8 ποτήρια νερό τη μέρα.

«Πίνω πίνω νερό αλλά δεν μπορώ με τίποτα να καταφέρω να πιω και τα 8 ποτήρια την ημέρα…»

Τι ισχύει;

Ο καθένας από εμάς έχει τις δικές του ανάγκες σε νερό, ανάλογα με το φύλο, την ηλικία, τη σωματική του δραστηριότητα αλλά και τις περιβαλλοντικές συνθήκες. Γενικά υπολογίζεται για την ενήλικη ζωή ότι ο άνθρωπος χρειάζεται περίπου 30 mL υγρών/kg σωματικού βάρους. Όποτε άλλος μπορεί να χρειάζεται 5 ποτήρια νερών, άλλος 8 και άλλος 10. Επίσης, έχει υπολογιστεί πως το 20-30% των υγρών που χρειαζόμαστε καθημερινά προσλαμβάνεται και από τα στερεά τρόφιμα, ενώ το υπόλοιπο 70-80% από το πόσιμο νερό και όλα τα μη αλκοολούχα ροφήματα που καταναλώνουμε μέσα στη μέρα. Άρα, υπάρχουν και εναλλακτικές πηγές ενυδάτωσης.

Μύθος #8: Οι καλύτερες πηγές σιδήρου είναι οι φακές και το σπανάκι

«Ακούω τόσα χρόνια φάε φακές έχουν σίδηρο. Ο Ποπάυ έτρωγε σπανάκι και ήταν δυνατός.»

Τι ισχύει;

Πολύ υγιεινά τρόφιμα οι φακές και το σπανάκι δε διαφωνώ. Σε θέμα όμως σιδήρου μειονεκτούν. Κι όχι γιατί δεν περιέχουν, αλλά γιατί ο σίδηρος τους χαρακτηρίζεται ως μη αιμικός επειδή είναι φυτικής προελεύσεως και είναι ελάχιστα βιοδιαθέσιμος (μη απορροφήσιμος) στον οργανισμό. Αντίθετα ο σίδηρος (αιμικός) που βρίσκεται στα ζωικά τρόφιμα π.χ. κρέας απορροφάται καλύτερα. Προσθέτοντας βέβαια πηγή βιταμίνης C π.χ. λεμόνι/πορτοκάλι/ντομάτα στο σπανάκι και τις φακές μπορούμε να αυξήσουμε την απορρόφησή του.

Μύθος #9: Μπορώ να χάσω τοπικά λίπος.

«Υπάρχουν εξειδικευμένες τροφές, γυμναστική αλλά και προϊόντα ομορφιάς τα οποία θα με βοηθήσουν να κάψω το λίπος της κοιλιάς και των γλουτών.»

Τι ισχύει;

Δυστυχώς δεν γίνεται να χάσουμε τοπικό λίπος, εννοείται όμως ότι μπορούμε να χάσουμε συνολικά λίπος μέσω ισορροπημένης διατροφής και άσκησης. Η συσσώρευση του λίπους σε συγκεκριμένες περιοχές επηρεάζεται από το φύλο/ηλικία/γονίδια/τρόπος ζωής. Θαύματα δεν γίνονται και το τοπικό λίπος δεν θα πάψει να υπάρχει. Μαγικές τροφές που εξαφανίζουν το λίπος, κρέμες αδυνατίσματος, μασάζ, βότανα, μηχανήματα, όλα υπόσχονται απώλεια λίπους με μόνο στόχο βέβαια το κέρδος και κανένα αποτέλεσμα.

Μύθος #10: Τα τεστ δυσανεξίας θα μου πουν τι πρέπει να τρώω

Υπάρχουν διάφορα τεστ σε κέντρα τα οποία θα μου πουν τι πρέπει να τρώω και τι όχι ώστε να είμαι υγιής και να χάσω βάρος.

Τι ισχύει;

Αρχικά, τα Τεστ Δυσανεξίας δεν έχουν καμία επιστημονική βάση στη ρύθμιση του βάρους και είναι απαγορευμένα από το Υπουργείο Υγείας. Διάφορα τεστ υπάρχουν στην αγορά και έχουν αποδειχτεί αναξιόπιστα: το ηλεκτροδιαγνωστικό τεστ, το κυτταροτοξικό τεστ, ο έλεγχος IG αντισωμάτων, τεστ βιοσυντονισμού κ.α. Οι εξετάσεις για πιθανές αλλεργίες και δυσανεξίες γίνονται κατόπιν ιατρικής εξέτασης και συγκεκριμένων διαγνωστικών κριτηρίων σε Κέντρα Υγείας.


Σχόλια