Παρατείνεται το θρίλερ για την ολοκλήρωση της αξιολόγησης

133 0

Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκονται έντονες διαβουλεύσεις μεταξύ της ελληνικής κυβέρνησης και των θεσμών, προκειμένου να επιλυθεί το συντομότερο δυνατό το ζήτημα που έχει προκύψει με το πάγωμα των βραχυπρόθεσμων μέτρων για το χρέος, σύμφωνα με ευρωπαϊκές πηγές.

Ο υπουργός Οικονομικών, Ευκλείδης Τσακαλώτος, δεν απέστειλε τελικά -όπως και ο πρωθυπουργός ακόμα νόμιζε- την επιστολή που ανέμεναν οι Ευρωπαίοι υπουργοί Οικονομικών με τις δεσμεύσεις του.

Οι Βρυξέλλες τελούν λοιπόν εν αναμονή της ελληνικής επιστολής με τις απαραίτητες διαβεβαιώσεις, η οποία, όπως αναφέρουν ευρωπαϊκές πηγές, κατά πάσα πιθανότητα θα αποσταλεί σήμερα.

Σύμφωνα με αξιωματούχο της ευρωζώνης, η επιστολή συντάσσεται σε συνέχεια των διαβουλεύσεων μεταξύ όλων των εμπλεκομένων και επομένως, πρόκειται να πάρει περισσότερο χρόνο από αυτό που προβλεπόταν. Ωστόσο, η ίδια πηγή εκτιμούσε πως «οδεύουμε προς μία λύση» και απέκλειε το ενδεχόμενο να χρειαστεί έκτακτο Eurogroup.

Την πεποίθηση ότι σύντομα θα βρεθεί μια λύση για το «ξεμπλοκάρισμα» της εφαρμογής των μέτρων για το χρέος, εξέφρασε ακόμα μια πηγή της ευρωζώνης. «Εργαζόμαστε εποικοδομητικά με τους θεσμούς και τις ελληνικές αρχές, προκειμένου να βρεθεί μια λύση σχετικά με την εφαρμογή των βραχυπρόθεσμων μέτρων για το χρέος», ανέφερε η εν λόγω πηγή, εκφράζοντας τη βεβαιότητα ότι αυτή η διαδικασία μπορεί να ολοκληρωθεί «σύντομα». «Κατά συνέπεια, δε θεωρείται αναγκαίο κάποιο νέο έκτακτο EuroWorking Group», κατέληξε η ίδια πηγή.

Έτσι από σήμερα -και άγνωστο για πόσο ακριβώς- ξεκινά ένα νέο θρίλερ σχετικά με το σε ποια θέματα ακριβώς θα απαιτήσουν να λάβουν απαντήσεις οι θεσμοί. Το «καλό σενάριο» θα ήταν η ανταλλαγή των κειμένων να ολοκληρωθεί αυθημερόν και να λήξει το θέμα πριν από τα Χριστούγεννα.

031016-megaro-maksimou

Κυβερνητικές πηγές: Αισιοδοξία για τα βραχυπρόθεσμα μέτρα για το χρέος

Την ίδια στιγμή πηγές της κυβέρνησης ανέφεραν ότι τα βραχυπρόθεσμα μέτρα για το χρέος θα ενεργοποιηθούν κατά πάσα πιθανότητα στις αρχές του 2017, διαβεβαιώνοντας ότι τα μέτρα αυτά δεν συνδέονται με την ολοκλήρωση της β΄ αξιολόγησης.

Οι ίδιες πηγές εξηγούν ότι για να υπάρξει απάντηση της ελληνικής κυβέρνησης σε ανησυχίες που έχουν διατυπωθεί από την πλευρά των θεσμών σχετικά με τις πρόσφατες εξαγγελίες για τις συντάξεις, θα πρέπει πρώτα οι τελευταίοι να στείλουν γραπτώς τις διευκρινίσεις που ζητούν, ώστε και η ελληνική πλευρά να απαντήσει συγκεκριμένα σε αυτές. Για αυτό άλλωστε και δεν θα αποσταλεί αύριο κάποια επιστολή από την ελληνική κυβέρνηση προς τους θεσμούς. Σήμερα πάντως, όπως αναφέρουν οι ίδιοι αρμόδιοι κύκλοι του υπουργείου Οικονομικών, δεν πραγματοποιήθηκε Euroworking Group.

Ειδικότερα, σε ότι αφορά τα βραχυπρόθεσμα μέτρα για το χρέος, οι κύκλοι του υπουργείου Οικονομικών εξηγούν ότι για να ενεργοποιηθούν θα πρέπει να απαντηθούν από την ελληνική πλευρά κάποιες ανησυχίες που είχαν διατυπώσει οι θεσμοί.

«Προκειμένου να μην παίζουμε το μπρος-πίσω, ζητήθηκε στο Euro Working Group από τους θεσμούς, να μας τις στείλουν γραπτώς και με καθαρό τρόπο, ώστε να απαντήσουμε με αντίστοιχα καθαρό τρόπο» αναφέρουν οι ίδιοι αρμόδιοι παράγοντες. Όπως διευκρίνιζαν, δεν έχει νόημα να στείλουμε επιστολή και να μας πουν οι θεσμοί ότι «δεν απαντάτε σε αυτό ή στο άλλο». Αυτές οι διευκρινίσεις περιμένουμε να μας αποσταλούν ίσως αύριο από τον ESM προσέθεταν.

Διευκρίνιζαν πάντως ότι η παροχή για τους χαμηλοσυνταξιούχους είναι εφάπαξ. Όπως έλεγαν οι ίδιοι παράγοντες κάποιες από τις ερωτήσεις θα ζητάνε επιβεβαίωση αν είναι εφάπαξ η οικονομική ενίσχυση, αν ο ΦΠΑ θα ισχύσει μόνο για το 2017, αν διατηρούμε την δέσμευση για τήρηση του προγράμματος.

Νωρίτερα, πάντως, καλά ενημερωμένες κυβερνητικές πηγές εξέφραζαν την βεβαιότητα ότι θα δοθεί λύση που θα ξεκλειδώσει σύντομα τα βραχυπρόθεσμα μέτρα ελάφρυνσης του χρέους.

imf

Θέμα περαιτέρω μείωσης των συντάξεων θέτει ο Τόμσεν

Την ίδια στιγμή μάλιστα, θέμα συντάξεων έβαλαν ξανά στο τραπέζι ο Πολ Τόμσεν και το ΔΝΤ που με άρθρο του επικεφαλής του Ευρωπαϊκού τμήματος του Ταμείου επανήλθαν δίνοντας συνέχεια στην κόντρα με την Κομισιόν για το αν είναι «γενναιόδωρο» τελικά ή όχι το ελληνικό συνταξιοδοτικό σύστημα.

Σημειώνεται ότι ο Ευρωπαίος Επίτροπος είχε υποστηρίξει μεταξύ άλλων ότι: α) τα στοιχεία των κρατών-μελών της ΕΕ δείχνουν πως οι μέσες δημόσιες συντάξεις το 2013 ήταν 1.233 ευρώ μηνιαίως στη Γερμανία, 45% υψηλότερα από τα 846 ευρώ μηνιαίως στην Ελλάδα. β) ο ισχυρισμός πως οι μισοί Έλληνες φορολογούμενοι εξαιρούνται από τον φόρο εισοδήματος αγνοεί το γεγονός πως ο γενικός φορολογικός συντελεστής στα εισοδήματα, περιλαμβανομένων των εισφορών κοινωνικής ασφάλισης, είναι άνω του μέσου όρου της ΕΕ. Και η φετινή μεταρρύθμιση της φορολογίας εισοδήματος έχει διευρύνει σημαντικά τη φορολογική βάση.

Ερώτηση 1: Δεδομένου ότι οι συντελεστές φορολόγησης εισοδήματος, συμπεριλαμβανομένων των εισφορών κοινωνικής ασφάλισης, είναι πάνω από το μέσο όρο στην Ε.Ε., είναι δίκαιο να υποστηρίζει κανείς ότι οι μισοί Έλληνες φορολογούμενοι εξαιρούνται από το φόρο εισοδήματος;

Απάντηση: Τα στοιχεία από τις ελληνικές αρχές και τη Eurostat δείχνουν ότι περισσότεροι από τους μισούς μισθωτούς απαλλάσσονται από την καταβολή φόρου εισοδήματος φυσικών προσώπων στην Ελλάδα, έναντι ενός μέσου όρου 8% στην Ευρωζώνη (εξαιρουμένης της Ελλάδας). Οι υψηλοί φορολογικοί συντελεστές στην Ελλάδα είναι σύμπτωμα ενός σοβαρού προβλήματος και είναι λάθος να παρουσιάζονται ως πλεονέκτημα. Έχουν βλαβερές επιπτώσεις για τις θέσεις εργασίας και την ανάπτυξη στην οικονομία, είναι ο λόγος που τασσόμαστε υπέρ μιας μείωσης των συντελεστών στους φόρους και στις εισφορές κοινωνικής ασφάλισης, που θα χρηματοδοτηθεί από μια μείωση στο αφορολόγητο εισόδημα φυσικών προσώπων.

Προειδοποιεί ότι η συνέχιση αυτής της πορείας απλά δεν μπορεί να θεωρηθεί καλή για την ανάπτυξη.

Ερώτηση 2: Η φορολογική μεταρρύθμιση δεν διεύρυνε σημαντικά τη φορολογική βάση, φέρνοντας το επίπεδο της φορολογικής απαλλαγής στην Ελλάδα σε ευθυγράμμιση με αυτό των άλλων κρατών της Ευρωζώνης;

Απάντηση: Το επιχείρημα ότι το επίπεδο του αφορολόγητου στην Ελλάδα είναι κατάλληλο επειδή αφορά τον ίδιο αριθμό ευρώ όπως και σε άλλες χώρες στην Ευρωζώνη αποτελεί κατά την γνώμη μια εντελώς ακατάλληλη σύγκριση, γιατί αγνοεί το γεγονός ότι τα επίπεδα εισοδήματος στην Ελλάδα είναι σχετικά χαμηλά. Η σχέση του ορίου του αφορολόγητου εισοδήματος προς το μέσο μισθό μειώθηκε εξαιτίας της μεταρρύθμισης κατά πέντε ποσοστιαίες μονάδες, στο 49% από 54%, έναντι μέσου όρου 24% στην ευρωζώνη, εξαιρουμένης της Ελλάδας.

Ερώτηση 3: Σύμφωνα με στοιχεία από τα κράτη μέλη της Ε.Ε., η μέση δημόσια σύνταξη το 2013 ήταν 1.233 ευρώ το μήνα στη Γερμανία έναντι 846 ευρώ στην Ελλάδα. Και αν προσθέσει κανείς και τα επιδόματα, που ήταν αρκετές φορές υψηλότερα στη Γερμανία, η διαφορά είναι ακόμα μεγαλύτερη. Γιατί υποστηρίζετε ότι οι συντάξεις στην Ελλάδα είναι δυσανάλογα υψηλές;

Απάντηση: Για εργαζόμενους με παρόμοια χαρακτηριστικά – για παράδειγμα με εισφορές 45 ετών – οι συντάξεις είναι σχεδόν ίδιες σε ονομαστικούς όρους (1.287 ευρώ στη Γερμανία και 1.152 ευρώ στην Ελλάδα).

Αλλά κάτι ακόμα πιο σημαντικό, για να ληφθούν υπ’ όψιν τα σχετικά εισοδήματα όταν αξιολογούνται τα ασφαλιστικά συστήματα, οι ειδικοί εξετάζουν το λόγο της μέσης κύριας σύνταξης με το μέσο μισθό κατά τη συνταξιοδότηση (γνωστό και ως «ποσοστό αναπλήρωσης»). Η σχέση αυτή είναι 81% στην Ελλάδα, σχεδόν διπλάσια από το επίπεδο της Γερμανίας (43%), καταδεικνύοντας ένα πολύ γενναιόδωρο ασφαλιστικό σύστημα.

Όταν υποστηρίζει κανείς ότι οι υψηλές συντάξεις στην Ελλάδα δικαιολογούνται εν μέρει γιατί τα κοινωνικά επιδόματα είναι τόσο χαμηλά, αγνοεί την ουσία του προβλήματος: τα κοινωνικά επιδόματα είναι ανεπαρκή ακριβώς επειδή οι συντάξεις διατηρούνται σε τόσο υψηλά επίπεδα.



Join the Conversation