19:59 Πέμπτη 28 Μαρτίου 2024
eReportaz

Live:

Υπόθεση Καρτέλ: Θησαυροί στο ημερολόγιο του Στέγγου

Υπόθεση Καρτέλ: Θησαυροί στο ημερολόγιο του Στέγγου

Γράφει ειδικός συνεργάτης 

Ημερολόγια-θησαυρός το οποία μπορούν να συγκριθούν με το αντίστοιχο… υλικό που εντοπίσθηκε στο ημερολόγιο του Μιχάλη Χριστοφοράκου αλλά να αξιοποιηθούν αποτελεσματικότερα, έχουν στην διάθεσή τους οι Αρχές. Πρόκειται για τα ημερολόγια του μεγαλοεπιχειρηματία και μεγαλοκατασκευαστή, Κωνσταντίνου Στέγγου, που κατασχέθηκαν κατά την διάρκεια ελέγχου στα γραφεία της Τεχνικής Ολυμπιακής το διήμερο 12 και 13 Φεβρουαρίου 2013.

Στις σελίδες των ημερολογίων του Στέγγου περιγράφεται με λεπτομερή τρόπο η δράση των καρτέλ στην χώρα μας αλλά και οι στενές σχέσεις, τρίτου τύπου, των κατασκευαστών και επιχειρηματιών με το πολιτικό προσωπικό της μεταπολίτευσης. Οι σημειώσεις καλύπτουν μια πολύ μεγάλη χρονική περίοδο. Από το 1994 μέχρι και το 2012. Τα δε μέλη της Επιτροπής Ανταγωνισμού κατόρθωσαν μέσω των συγκεκριμένων ντοκουμέντων να τρέξουν ταχύτερα την έρευνα και να “αναγκάσουν” την Τεχνική Ολυμπιακή να σπεύσει να ενταχθεί στο πρόγραμμα επιείκιας. Κοινώς, να συνεργαστεί με τις Αρχές και να δώσει στοιχεία για τους διαγωνισμούς μεγάλων δημοσίων έργων.

steggos

Ο επιχειρηματίας Κ. Στέγγος

Όπως χαρακτηριστικά γράφει και στο insidestory.gr o δημοσιογράφος, Τάσος Τέλογλου, “ δόθηκαν στοιχεία για διαγωνισμούς μεγάλων δημοσίων έργων που έγιναν την περίοδο 2011-2012. Μερικά από τα έργα για τα οποία δόθηκαν αρχικά στοιχεία είναι του ΟΣΕ, της Εγνατίας Οδού, της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Έργων του υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών, του Μετρό Αθηνών, του ΠΑΘΕ, των Παραχωρήσεων, των έργων υποδομών στον Αχελώο κ.λπ.”

Ο δημοσιογράφος επισημαίνει ότι στην πορεία των ερευνών δόθηκαν και στοιχεία για τα εξής:

  • πώς γινόταν το μοίρασμα των έργων,
  • τις συναντήσεις που έκαναν οι εκπρόσωποι των εταιρειών,
  • πώς προσδιορίζονταν οι εκπτώσεις,
  • πώς γινόταν η επιλογή του μειοδότη και
  • πώς μια εταιρεία που ανήκε σε άλλη κοινοπραξία συμφωνούσε με την κοινοπραξία που κέρδισε το διαγωνισμό να πάρει κάποιο άλλο έργο από αυτήν, προκειμένου να μην χτυπήσει “δυνατά” τον διαγωνισμό ή κάνει προσφυγές και καθυστερήσει την ανάθεση.

“Η επεξεργασία και τεκμηρίωση των στοιχείων φτάνει μέχρι τις αρχές του 2015. Τότε, η Επιτροπή Ανταγωνισμού κρίνει ότι οι εταιρείες Τεχνική Ολυμπιακή-Μοχλός-Πόρτο Καρράς πληρούν τις προϋποθέσεις ένταξης στο πρόγραμμα επιείκειας και χορηγεί προσωρινή απαλλαγή από την ενδεχόμενη επιβολή προστίμων για την περίοδο μέχρι το 2005. Το ίδιο κάνει το 2016 για τις ίδιες εταιρείες, χορηγώντας απαλλαγή και για περιπτώσεις μετά το 2005”, καταλήγει το δημοσίευμα.

Τα άλλα στοιχεία 

Τα ημερολόγια του Στέγγου δεν είναι τα μοναδικά “όπλα” των Αρχών που προσπαθούν να ξετυλίγουν τον Μίτο της Αριάδνης σχετικά με τα δημόσια έργα. Όπως είναι σε θέση να γνωρίζει το ereportaz.gr στους ηλεκτρονικούς υπολογιστές των εταιρειών βρέθηκαν email που καταγράφουν τον τρόπο… σύμπραξης μεταξύ των εταιρειών. Γνώστες της υπόθεσης κάνουν λόγο για πραγματικά ντοκουμέντα τα οποία καταγράφουν με σαφήνεια τον τρόπο δράσης του σκληρού καρτέλ. Επιπλέον σε άλλα ημερολόγια (στελέχους μεγάλης κατασκευαστικής) καταγράφονται επαφές με πολιτικά πρόσωπα σε… ύποπτες περιόδους.

Η εισαγγελική έρευνα 

Την στιγμή που η Επιτροπή Ανταγωνισμού διενεργεί έρευνα μια παράλληλη δικαστική έρευνα διεξάγεται και από την εισαγγελία Διαφθοράς. Οι δικαστικοί λειτουργοί αξιολογούν το υλικό και τις καταγγελίες που βρίσκονται στην διάθεσή τους (προέρχονται από τον κατασκευαστή Πρόδρομο Εμφιετζόγλου) και προχωρούν στην σύνταξη πολυσέλιδου πορίσματος το οποίο στάλθηκε στην εισαγγελία Πρωτοδικών Αθηνών. 

Για να προχωρήσουν στις επόμενες κινήσεις (κλήση υπόπτων ή άσκηση διώξεων) οι δικαστικές Αρχές περιμένουν την ολοκλήρωση του πορίσματος της Επιτροπής Ανταγωνισμού. Η στοιχειοθέτηση της υπόθεσης δεν είναι έυκολη.

Το ύποπτο νομοσχέδιο που αμνήστευε τα καρτέλ 

Ενώ λοιπόν οι κατασκευαστές και οι εργολάβοι βρίσκονται με την… πλάτη στον τοίχο εξαιτίας της διπλής έρευνας που βρίσκεται σε εξέλιξη αλλά και του υλικού που έχει κατασχεθεί η κυβέρνηση με διάταξη επιχείρησε να αμνηστεύσει όλους εκείνους που εμπλέκονται στην υπόθεση του καρτέλ. 

Η ύποπτη διάταξη έγινε αντιληπτή από ανθρώπους της αγοράς, αναδείχτηκε από (λίγα) Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης και τελικά αποσύρθηκε έστω και κατά ένα μέρος της. Ωστόσο οι εντυπώσεις παραμένουν καθώς το… νομοθέτημα ήρθε στην πλέον κρίσιμη περίοδο, κυριολκετικά στο παρά πέντε. Είναι ενδεικτικό ότι  η Ολομέλεια της Επιτροπής Ανταγωνισμού θα συνεδριάσει στις 21 Ιουλίου για να εξετάσει εάν συντρέχει παράβαση της νομοθεσίας.

Ποιοι εμπλέκονται      

Στην υπόθεση του καρτέλ εμπλέκονται συνολικά 46 εταιρείες και δύο εργοληπτικοί σύνδεσμοι. Σύμφωνα με την Επιτροπή, οι εταιρείες ΕΛΛΑΚΤΩΡ, J&P ΑΒΑΞ, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΕΓΕΚ, ΤΕΧΝΙΚΗ ΟΛΥΜΠΙΑΚΗ και INTRACOM συμμετείχαν, με διαφορετικό χρόνο έναρξης η κάθε μία, σε καρτελική σύμπραξη για τη χειραγώγηση διαγωνισμών δημόσιων έργων, η οποία διήρκεσε για μακρό χρονικό διάστημα (1989 έως 2016).

Με βάση την ίδια εισήγηση της Επιτροπής Ανταγωνισμού, συμμετοχή στις συνεννοήσεις είχαν κατά περιόδους και εταιρείες των ομίλων FCC, VINCI, HOCHTIEF και SIEMENS, καθώς και οι εταιρείες ΒΙΟΤΕΡ, ΕΚΤΕΡ, ΘΕΜΕΛΗ, ΘΕΜΕΛΙΟΔΟΜΗ, ΧΡΙΣΤΟΦΟΡΟΣ Δ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ, ALSTOM TRANSPORT, IACOVOU BROTHERS, ARCHIRODON CONSTRUCTION, SALINI, SELI, ΔΟΜΙΚΗ ΚΡΗΤΗΣ, ΑΓΡΟΤΙΚΗ ΤΡΑΠΕΖΑ, ΕΡΕΤΒΟ, ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΤΕΧΝΙΚΗ, NEMESIS, VAN OORD, TADEI, IMPRESSA, RIZZANI και MAIRE TECNIMONT.

Αξίζει να σημειωθεί ότι μέχρι στιγμής έχουν κληθεί 30 μάρτυρες από 15 εταιρείες. Όπως γράφει το insidestory.gr “από την εταιρεία Τέρνα κλήθηκε ο διευθύνων σύμβουλος Γιώργος Περιστέρης, ο αντιπρόεδρος Γιώργος Περδικάρης και ο αντιπρόεδρος Μιχάλης Γουρζής. Θυμίζουμε ότι λίγες ημέρες πριν ανακοινωθεί η εισήγηση της Επιτροπής Ανταγωνισμού, ο Μιχάλης Γουρζής, με αφορμή το πολυσύνθετο έργο της γέφυρας της Τσακώνας το οποίο η εταιρεία κατασκεύασε με μεγάλο οικονομικό κόστος, δήλωσε ότι «τέτοια συμπεριφορά επιδεικνύουν μόνο οι ελληνικές εταιρείες, κι αυτό έχει φανεί σε όλα τα μεγάλα έργα στη χώρα μας και φαίνεται και τώρα στην περίπτωση των αυτοκινητοδρόμων. Οι ελληνικές κατασκευαστικές εταιρείες έχουν κερδίσει τον σεβασμό των ξένων εταίρων τους, όπου ανά τον κόσμο εκτελούν έργα. Καιρός είναι να τις σεβαστούν κι εδώ στην Ελλάδα». Προφανώς εξέφραζε τα παράπονα γιατί γνώριζε την ύπαρξη της έρευνας.

Από την Ιντρακάτ κλήθηκε ο αντιπρόεδρος Πέτρος Σουρέτης, από τηνΆκτωρ κλήθηκαν, μεταξύ άλλων, ο πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου Δημήτρης Κούτρας, ο αντιπρόεδρος Τιμολέων Καρεφυλλάκης και ο διευθύνων σύμβουλος Δημήτρης Καλλιτσάντσης.

Από την ΑΕΓΕΚ κλήθηκαν ο Γιάννης Τριανταφύλλου, διευθύνων σύμβουλος την περίοδο 1983-2008, ο Γιάννης Μαρούλης, διευθύνων σύμβουλος την περίοδο 2008-2012, ο Θεόδωρος Μέγγουλης, μέλος διοικητικού συμβουλίου και ο Μιχαήλ Σίμας, αντιπρόεδρος.

Από την J&P Άβαξ κλήθηκαν ο διευθύνων σύμβουλος Κωνσταντίνος Μιτζάλης και ο αναπληρωτής πρόεδρος Κωνσταντίνος Κουβαράς.

Από την ΒΙΟΤΕΡ κλήθηκε ο διευθύνων σύμβουλος Γιώργος Μαυροσκότης, από την Archirodon ο διευθύνων σύμβουλος Ν. Νικολαΐδης, από την ΑΦΟΙ Ιακώβου ο οικονομικός διευθυντής Α. Ιακώβου, από την FCC o Aθ. Νότας, από την Alpine Bau ο Α. Πολυζώης, από τη Siemens AG o Daniel Mayer-Veit, από τη γαλλικήVinci ο Hadi Hannouche και από τη Hochtief PPP Solutions o Oliver Wagner.

Επίσης κλήθηκαν στελέχη της Ατέρμων, των ιταλικών Todini Tadei, Impressa, Rizzani, Maire Technimont και της γαλλικής Alstom Transport”. 

Ροή Ειδήσεων

Διαβάστε ακόμη

Kάνε εγγραφή στο newsletter eReportaz

Ενημερώσου πρώτος με τα τελευταία νέα στην Ελλάδα και στον κόσμο.

Συνδέσου μαζί μας