Το λαθρεμπόριο υπονομεύει τα πετρελαιοκίνητα

95 0

Τις προτάσεις της για τη διαχείριση των σοβαρών προβλημάτων ατμοσφαιρικής ρύπανσης που αντιμετωπίζουν τα αστικά κέντρα της χώρας κατέθεσε τη Δευτέρα η μη κυβερνητική οργάνωση ECOCITY στον αναπληρωτή υπουργό Περιβάλλοντος, Γιάννη Τσιρώνη, σε συνέχεια συνάντησης που είχε μαζί του προ δύο εβδομάδων. Οι προτάσεις εστιάζουν κυρίως σε τρεις τομείς: τον περιορισμό των πετρελαιοκίνητων οχημάτων, την ενημέρωση των πολιτών για τους κινδύνους από την καύση ανεξέλεγκτης βιομάζας για θέρμανση και τη λήψη μέτρων για την ηλεκτρονική παρακολούθηση της διακίνησης καυσίμων, όπου ενδημεί η μάστιγα του λαθρεμπορίου και της νοθείας.

Τα θέματα αυτά συνδέονται μεταξύ τους. Για παράδειγμα, όπως εξηγεί, η Κλέα Κατσουγιάννη, πρόεδρος της Επιστημονικής Επιτροπής της ECOCITY, τα νοθευμένα καύσιμα, όταν χρησιμοποιούνται σε νέας τεχνολογίας πετρελαιοκίνητα οχήματα, «φθείρουν τη μηχανολογική τους υποδομή, με την οποία περιορίζονται οι εκπομπές ρύπων». Με άλλα λόγια, η έλλειψη ελέγχου του λαθρεμπορίου καυσίμων υπονομεύει ένα από τα βασικά επιχειρήματα για την πολιτική προώθησης της χρήσης πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων νέας τεχνολογίας. Δεν είναι τυχαίο, κατά τη γνώμη της, ότι ο αέρας στην Αθήνα παρουσιάζει πολύ μεγαλύτερες συγκεντρώσεις διοξειδίου του θείου και θειωδών σωματιδίων από ό,τι σε άλλες ευρωπαϊκές πόλεις – «μία βασική μέθοδος νόθευσης του πετρελαίου κίνησης είναι με ναυτιλιακά καύσιμα, που περιέχουν θείο». Η ECOCITY, πάντως, έχει τοποθετηθεί αρνητικά στο ζήτημα της πετρελαιοκίνησης, που απελευθερώθηκε με τον νόμο 4030/2011, ανεξαρτήτως των επιπρόσθετων επιπλοκών που προξενούνται από την ευρεία νόθευση των καυσίμων.

Όπως σημειώνει η οργάνωση, η πριμοδότηση των πετρελαιοκίνητων οχημάτων έγινε με βάση τη χαμηλή εκπομπή διοξειδίου του άνθρακα, ωστόσο δεν ελήφθη καθόλου υπόψη η εκπομπή μικροσωματιδίων και, κυρίως, οξειδίων του αζώτου, που ερεθίζουν τους πνεύμονες των ανθρώπων – ειδικά όσων αντιμετωπίζουν αναπνευστικά προβλήματα. Επιπλέον, όπως αναφέρει η κ. Κατσουγιάννη, που είναι καθηγήτρια στην Ιατρική Σχολή Αθηνών, «μελέτες που έχουν γίνει στο Λονδίνο και στο Παρίσι έδειξαν ότι οι εκπομπές των πετρελαιοκίνητων οχημάτων, σε συνθήκες κανονικής κυκλοφορίας, είναι υψηλότερες από αυτές που έδειχναν οι εργαστηριακές δοκιμές». Στο κρίσιμο μέτωπο της αιθαλομίχλης, που εντάθηκε τα τελευταία χρόνια με την αύξηση της φορολόγησης στο πετρέλαιο θέρμανσης, οι έρευνες για τις επιπτώσεις της ανεξέλεγκτης καύσης από το Εθνικό Αστεροσκοπείο Αθηνών και το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης αναδεικνύουν την επείγουσα ανάγκη παρεμβάσεων. Για τον έλεγχο των στερεών καυσίμων, η ECOCITY προτείνει τη δημιουργία μητρώου εισαγωγών και παραγωγών βιομάζας, την απογραφή των σημείων πώλησης ξυλείας ανά περιφέρεια και τον έλεγχο εμπόρων και πωλητών με εξέταση τιμολογίων παραλαβής ανά προμηθευτή. Οι προτάσεις της οργάνωσης κοινοποιήθηκαν στον υπουργούς ΠΑΠΕΝ, Π. Σκουρλέτη, Υγείας, Π. Κουρουμπλή, καθώς και στους κ. Νικολούδη (Καταπολέμησης Διαφθοράς), Σπίρτζη (Υποδομών), Αλεξιάδη, Μάρδα (Οικονομικών) και Κουίκ (υφυπουργό Συντονισμού Κυβερνητικού Εργου).

Πηγή: Καθημερινή



Join the Conversation