Παρασκευή 1 Νοεμβρίου 2024

Μίζες σε «αρμόδιους» στο μετρό Αθήνας;

Μέσω φορολογικών παραδείσων δόθηκαν οι «μίζες» των γερμανικών σιδηροδρόμων προς τους «αρμοδίους» για την επέκταση του αθηναϊκού μετρό, δηλώνει ο γερμανός δημοσιογράφος Κλάους Οττ.

Ο Οττ υπογράφει το σχετικό ρεπορτάζ στην εφημερίδα Süddeutsche Zeitung του Μονάχου, επικαλούμενος πηγές της εισαγγελίας της Φραγκφούρτης. Η εφημερίδα κάνει λόγο για συνολικό ποσό 315.000 ευρώ, το οποίο, όπως λέει, διοχετεύθηκε από τη Γερμανία σε Έλληνες «αρμοδίους» μέσω εταιρίας συμβούλων που εδρεύει σε φορολογικό παράδεισο. Μιλώντας στην Deutsche Welle, ο Κλάους Οττ εξηγεί την ροή των χρημάτων: «Σύμφωνα με την εισαγγελία της Φραγκφούρτης δόθηκαν χρήματα με τη βοήθεια εταιρίας στα νησιά της Μάγχης, συγκεκριμένα πρόκειται για εταιρία συμβούλων με έδρα τη νήσο Τζέρσεϊ. Τα χρήματα αυτά λοιπόν διοχετεύθηκαν στην Ελλάδα και με αυτά δωροδοκήθηκαν κάποιοι που ήταν αρμόδιοι για την κατασκευή της γραμμής μετρό από το αεροδρόμιο προς το κέντρο της Αθήνας, προς το λιμάνι και προς την Κόρινθο».

Οι «μίζες» δεν δόθηκαν για τα ίδια τα έργα κατασκευής, αλλά για την παροχή υπηρεσιών συμβούλων. Ποιοι είναι όμως οι «αρμόδιοι»; Πρόκειται για συμβούλους, τεχνοκράτες, δημοσίους υπαλλήλους ή μήπως ακόμα και για πολιτικά πρόσωπα; Ο Κλάους Οττ δηλώνει ότι δεν υπάρχει συγκεκριμένη απάντηση, τουλάχιστον προς το παρόν. «Το ποιος πήρε εν τέλει τα χρήματα, αυτό είναι κάτι που η εισαγγελία της Φραγκφούρτης προφανώς δεν έχει καταφέρει να εντοπίσει μέχρι στιγμής. Κατ΄αρχήν οι έρευνες επικεντρώνονται εδώ στη Γερμανία και στα όσα συμβαίνουν στους γερμανικούς σιδηροδρόμους».

metro2Στη Γερμανία προς το παρόν οι έρευνες

Οι μίζες λέγεται ότι δόθηκαν για μελέτες του μετρό Οι μίζες λέγεται ότι δόθηκαν για μελέτες του μετρό

Ο γερμανός δημοσιογράφος τονίζει ότι «δεν γνωρίζει» να υπάρχουν επαφές με τις ελληνικές αρχές ή κάποιο αίτημα δικαστικής συνδρομής από την Αθήνα, χωρίς να θέλει και να αποκλείσει κάτι τέτοιο. Σε κάθε περίπτωση για τους Γερμανούς έχουν προτεραιότητα τα όσα συμβαίνουν στη Γερμανία και εδώ αναμένονται εξελίξεις, τονίζει ο Οττ: «Δικαστήριο της Φραγκφούρτης έχει ήδη επιβάλει πρόστιμο 600.000 ευρώ στην εταιρία Lahmeyer που εδρεύει στο κρατίδιο της Έσσης και συμμετείχε σε αυτό το πρότζεκτ, επιπλέον σε πρώην στέλεχος της Lahmeyer επιβλήθηκε πρόστιμο 30.000 ευρώ και άλλοι τέσσερις συνεργάτες της εταιρίας τιμωρήθηκαν με μικρότερα πρόστιμα. Οι έρευνες θα συνεχιστούν, οι ύποπτοι είναι συνολικά 37, οι περισσότεροι εκ των οποίων πρώην συνεργάτες των γερμανικών σιδηροδρόμων. Θεωρείται σίγουρο ότι θα υπάρξουν και άλλες καταδικαστικές αποφάσεις και άλλα πρόστιμα».

Οι γερμανικοί σιδηρόδρομοι ισχυρίζονται ότι έχουν αντλήσει διδάγματα από όσα έγιναν στο παρελθόν και θέλουν τώρα μία «νέα αρχή» χωρίς διαφθορά, για αυτό και θα αποχωρήσουν από τις αγορές που παρουσιάζουν υψηλό κίνδυνο εμπλοκής σε σκάνδαλα. Ο δημοσιογράφος της Süddeutsche Zeitung θεωρεί αξιόπιστη τη δέσμευση αυτή. Όπως επισημαίνει «οι σιδηρόδρομοι απομάκρυναν περισσότερους από τριάντα συνεργάτες, εντατικοποίησαν τους ελέγχους και έχουν θεσπίσει πιο αυστηρούς κανονισμούς στο εσωτερικό της εταιρίας- για παράδειγμα στα ταμεία των θυγατρικών της εταιρίας στο εξωτερικό δεν επιτρέπεται πλέον να υπάρχουν περισσότερα από 500 ευρώ μετρητά σε τοπικό νόμισμα».

siemensΔεύτερη «υπόθεση Siemens»;

Δεν υπάρχει σύγκριση με την υπόθεση Siemens, λέει ο Κλάους Οττ Δεν υπάρχει σύγκριση με την υπόθεση Siemens, λέει ο Κλάους Οττ

Ο Κλάους Οττ είναι ο δημοσιογράφος που είχε αποκαλύψει παλαιότερα το «σκάνδαλο Siemens» για την Süddeutsche Zeitung του Μονάχου. Τόσο ο ίδιος, όσο και η εφημερίδα του τιμήθηκαν το 2012 με το υψηλού κύρους δημοσιογραφικό βραβείο Henri Nannen για τα όσα προσέφεραν στην ερευνητική δημοσιογραφία. Τελικά αρνήθηκαν να παραλάβουν το βραβείο, γιατί μαζί με αυτούς επρόκειτο να βραβευθεί και η περίφημη… «Bild». Αλλά αυτό είναι μία άλλη ιστορία.

Η ιστορία που μας ενδιαφέρει σήμερα, και αυτό ρωτάμε τον Κλάους Οττ είναι η εξής: Έχουμε μπροστά μας μία δεύτερη «υπόθεση Siemens»; «Όχι, δεν μπορεί κανείς να ισχυριστεί κάτι τέτοιο. Στην υπόθεση Siemens είχαμε μίζες δισεκατομμυρίων σε όλον τον κόσμο και αυτό επί δεκαετίες, στην περίπτωση των σιδηροδρόμων εμπλέκεται μόνο μία θυγατρική που είχε δραστηριοποιηθεί στο εξωτερικό σε πολύ μικρότερη κλίμακα και με πολύ μικρότερα ποσά. Δεν νομίζω, λοιπόν, ότι τίθεται θέμα σύγκρισης με τη Siemens» εξηγεί ο δημοσιογράφος της Süddeutsche Zeitung.

πηγή: Deutsche Welle



ΣΧΕΤΙΚΑ

eXclusive

eTop

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ