12:16 Παρασκευή 3 Δεκεμβρίου 2021
eReportaz

Live:

Αγωγή-μαμούθ του Γ. Μπόμπολα κατά Θ. Βενιάμη

Αγωγή-μαμούθ του Γ. Μπόμπολα κατά Θ. Βενιάμη

Tου ΓΙΩΡΓΟΥ ΣΤΕΡΓΙΟΥ

 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ:

Mε αγωγή-βόμβα ο πατριάρχης της οικογένειας Μπόμπολα στρέφεται κατά του προέδρου της Ένωσης Εφοπλιστών, Θεόδωρου Βενιάμη, αξιώνοντας ως αποζημίωση το ποσό των 28.090.948 ευρώ για καταγγελλόμενη υπόθεση «απάτης» σε βάρος του. Ο πρώην μεγαλοεργολάβος καταγγέλλει τον πρώην συνέταιρό του ότι είχε «σχεδιάσει εξαρχής ώστε τα deals να είναι ιδιαίτερα επωφελή, αλλά αποκλειστικά και μόνο για εκείνον», επικαλούμενος την τυφλή εμπιστοσύνη που του είχε, αλλά και την άγνοια του ιδίου και συνεργατών του γύρω από τον κλάδο του εφοπλισμού. Στο δικόγραφο-βόμβα που παρουσιάζει σήμερα η «Μπαμ στο Ρεπορτάζ» αναφέρει ότι του απέκρυψε αθέμιτα στοιχεία, μείζονος σπουδαιότητας, διότι, αν τα γνώριζε εξαρχής, δεν θα προχωρούσε στην υπογραφή των συμβάσεων ναυπήγησης και ανάθεσης και δεν θα κατέβαλλε στον εναγόμενο ούτε ένα δολάριο.

Οι εταιρείες -όπως περιγράφει- ήταν εξαρχής μη βιώσιμες και καταδικασμένες να καταρρεύσουν οικονομικά υπό το βάρος των αμοιβών – προμηθειών και λοιπών χρεώσεων (κάτι που ο ίδιος αγνοούσε), ώστε να καταστεί απολύτως αδύνατη η δημιουργία κερδών προς διανομή στους μετόχους, δηλαδή και στον ίδιο.

 

Προμήθειες και αμοιβές

Όπως τονίζει στην αγωγή του ο κ. Γιώργος Μπόμπολας: «Ο εναγόμενος γνώριζε εξαρχής ότι τα χρηματικά ποσά που μου ζητούσε και κατέβαλα για την οικονομική ενίσχυση των πλοιοκτητριών εταιρειών διαρκούσης της συνεργασίας μας, δεν θα μπορούσαν να αποτρέψουν την οικονομική τους κατάρρευση, αλλά μόνο θα ωφελούσαν αυτόν, διότι θα κατέληγαν για την κάλυψη των υπέρογκων προμηθειών και αμοιβών των διαχειριστριών εταιρειών του. Ο εναγόμενος είχε ιδιαίτερη νομική υποχρέωση να μου δηλώσει τις αμοιβές, προμήθειες κ.λπ. που επικρατούσαν στην αγορά και να μη με παραπλανήσει και εξαπατήσει να δεχθώ τον τιμοκατάλογο των δικών του υπέρογκων και εξωφρενικών χρεώσεων. Και ναι μεν έναντι των χρημάτων μου απέκτησα το 50% εκάστης πλοιοκτήτριας εταιρείας, πλην όμως το ποσοστό αυτό στερείτο οποιασδήποτε πραγματικής οικονομικής αξίας, αφού δεν θα μπορούσε να μου αποφέρει κανένα κέρδος».

 

«Ναυμαχία»

Ως φαίνεται η παλιά, ηχηρή, σύμπραξη δύο ισχυρών προσώπων του επιχειρείν και του εφοπλισμού της χώρας, που μπορεί να ξεκίνησε «μετά βαΐων και κλάδων» και να κατέληξε σε ναυμαχία μεγατόνων, οδηγείται ενώπιον της ∆ικαιοσύνης.

Εξώδικα, βαριές κουβέντες και μία αγωγή διά χειρός του πληρεξούσιου δικηγόρου του κ. Αλέξη Κούγια συμπληρώνουν το «παζλ» της σφοδρής αντιπαράθεσης μεταξύ των κ. Θ. Βενιάμη και Γ. Μπόμπολα.

Η «Μ» παρουσιάζει αποκλειστικά την αγωγή του πρώην ισχυρού μεγαλοεργολάβου, του πατριάρχη της οικογένειας Μπόμπολα, σε βάρος του προέδρου της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, Θεόδωρου Βενιάμη, κατηγορώντας τον για απάτη σε δύο επιχειρηματικές συμφωνίες.

Εν ολίγοις, και όπως γλαφυρά περιγράφεται στην αγωγή, οι δύο πρώην συνέταιροι «έπαιξαν ένα παιχνίδι» το οποίο -όπως καταγγέλλεται- θα είχε από τα αποδυτήρια έναν νικητή…

Αξίζει να σημειωθεί ότι στην αγωγή του αναφέρεται και το όνομα του Κ. Αντωνόπουλου, δικηγόρου. Όπως ισχυρίζεται, «κατά την υπογραφή συμφωνητικών, είχε γνωμοδοτήσει ο τότε δικηγόρος του Κωνσταντίνος Αντωνόπουλος, ο οποίος ήταν παράλληλα νομικός σύμβουλος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, άρα συνεργάτης και του εναγομένου ως προέδρου της Ενώσεως, και αμείφθηκε με το ποσό των 30.000 ευρώ στις 7.11.2018, χωρίς να του επισημάνει ότι είχε πέσει θύμα απάτης και ότι τα συμφωνητικά αυτά δεν έπρεπε να τα υπογράψει, διότι δεν κατοχύρωναν τα συμφέροντά του, αφού επέτρεπαν την επιστροφή ενός μικρού μόνο μέρους των χρημάτων που δικαιούνταν να διεκδικήσει από τον εναγόμενο για την αδικοπραξία (απάτη) που φέρεται να είχε τελέσει εις βάρος του, κάτι που έπρεπε να το γνωρίζει λόγω της εμπειρίας και της θέσεώς του».

Ο Γιώργος Μπόμπολας απαιτεί να δικαιωθεί και να του επιστραφεί το ποσό των 28.090.948 ευρώ, καθώς όπως ισχυρίζεται «τα εν λόγω επιχειρηματικά εγχειρήματα είχαν σχεδιαστεί εξαρχής έτσι, ώστε να είναι μεν ιδιαίτερα επωφελή, αλλά αποκλειστικά και μόνο για εκείνον, ενώ για τον ίδιο θα συνεπαγόταν μόνο έξοδα και ζημία».

Εκ του ως άνω συνοπτικού ιστορικού για τα δύο επιχειρηματικά εγχειρήματα ο Γ. Μπόμπολας κατέβαλε συνολικά 41.846.250$ και τελικά εισέπραξε μόλις το ποσό των 3.000.000$. Βάσει της ισοτιμίας με το ευρώ, κατέβαλε συνολικά (16.666.957 + 4.977.249 + 2.867.625 + 3.854.979 + 2.287.035=) 30.653.845€ και εισέπραξε μόλις 2.562.897€, άρα φέρεται να ζημιώθηκε κατά το ποσό των 28.090.948€.

 

Συνέταιροι…

Η αντιδικία που έχει προκύψει μεταξύ των επιχειρηματικών ομίλων του Γιώργου Μπόμπολα και του Θεόδωρου Βενιάμη γυρίζει πολύ πίσω στον χρόνο, με αφορμή την εμπορική σύμπραξη του 2007, για την αγορά και διαχείριση τεσσάρων δεξαμενόπλοιων. Εν συνεχεία συμμετείχε εκ νέου ως επενδυτής σε δεύτερο εγχείρημα, αγοράς και εκμετάλλευσης ακόμη δύο πλοίων. Σύνολο έξι. Το project θα το «έτρεχε», με συνεπακόλουθα έξοδα διαχείρισης, η πλευρά του κ. Βενιάμη, ο οποίος μετρούσε και μετρά πολλά χρόνια παρουσίας, με μπουνάτσες και φουρτούνες, στον ναυτιλιακό χώρο.

Τον γνώρισε μέσω των υιών του Φώτη και Λεωνίδα, ως διακεκριμένο και επιτυχημένο εφοπλιστή με 30ετή εμπειρία στον τομέα της διαχείρισης πλοίων χύδην ξηρού φόρτου (δύο χρόνια αργότερα θα εκλεγόταν και πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, θέση που κατέχει μέχρι σήμερα). Αμέσως δημιουργήθηκε σχέση φιλίας μεταξύ των δύο ανδρών και μετέπειτα συνέταιρων.

Όπως αναφέρει στην αγωγή του ο κ. Μπόμπολας: «Τον εμπιστεύθηκα και με έπεισε να συμμετάσχω ως επενδυτής σε ένα, κατ’ αυτόν, πολύ συμφέρον επιχειρηματικό εγχείρημα ναυπήγησης και εκμετάλλευσης τεσσάρων πλοίων ξηρού φορτίου σε πολύ καλές, κατά την άποψή του, τιμές, υπό τον αναγκαίο όρο ότι η πλήρης διαχείριση, τεχνική και εμπορική, των ως άνω πλοίων θα ανατίθετο αποκλειστικά στη δική του εταιρεία GOLDEN UNION SHIPPING CO SA. ∆υστυχώς αυτό που μου απέκρυψε επιμελώς, ήταν ότι το εν λόγω επιχειρηματικό εγχείρημα είχε σχεδιαστεί εξαρχής έτσι, ώστε να είναι μεν ιδιαίτερα επωφελές αλλά αποκλειστικά και μόνο για εκείνον, ενώ για εμένα θα συνεπαγόταν μόνο έξοδα και ζημία».

«∆ιαρκούντων των ως άνω ο Θεόδωρος Βενιάμης με έπεισε να συμμετάσχω σε δεύτερο επιχειρηματικό εγχείρημα, το οποίο μου παρουσίασε ως επωφελές, αποκρύπτοντάς μου ξανά ότι οι ωφέλειες θα ήταν μόνο για εκείνον και οι ζημίες για μένα. Συγκεκριμένα, με έπεισε να συμμετάσχω ως επενδυτής στη ναυπήγηση και εκμετάλλευση άλλων δύο πλοίων ξηρού φόρτου, υπό τον αναγκαίο όρο ότι η πλήρης διαχείριση, τεχνική και εμπορική, των ως άνω πλοίων θα ανατίθετο αποκλειστικά στη δική του εταιρεία GOLDEN UNION ENTERPRISES SA».

Όπως κατήγγειλε και δημοσίως ο πρώην ισχυρός εργολάβος από τα deals φέρεται να προκλήθηκαν οικονομικές ζημίες. Εντέλει τα πλοία πουλήθηκαν, για να αποπληρωθούν τα υπέρογκα τραπεζικά δάνεια. Το κεφάλαιό του εξανεμίστηκε.

Στις 23.10.2020 καταγράφηκε η πρώτη «μάχη» με την αποστολή εξώδικης πρόσκλησης- δήλωσή του προς τον εναγόμενο προκειμένου να τον αποζημιώσει, ωστόσο ο Θεόδωρος Βενιάμης απάντησε στις 26.10.2020 ότι πρέπει να ανακαλέσει την εξώδικο δήλωση και να του ζητήσει συγγνώμη. Ο «πόλεμος» είχε ξεκινήσει…

Στο πλαίσιο της διαμάχης, ζητήθηκε και η άποψη της πλευράς του προέδρου της Ένωσης Εφοπλιστών, αλλά προς ώρας ο κ. Βενιάμης δεν επιθυμεί να προβεί σε κάποια δήλωση.

 

«Ζητούσε κι άλλα»

Από την πρώτη στιγμή της συνεργασίας και παρότι ήταν ισότιμοι μέτοχοι στις πλοιοκτήτριες εταιρείες, όπως καταγγέλλει ο κ. Μπόμπολας, ο συνέταιρός του φέρεται «να εξασφάλιζε για τον εαυτό του τη μέγιστη ωφέλεια, μέσω των εταιρειών διαχείρισης των πλοίων, ενώ τα αποτελέσματα της διαχείρισής του ήταν ζημιογόνα για τις πλοιοκτήτριες εταιρείες και κατ’ επέκταση για τον μεγαλοεργολάβο ως μέτοχό τους».

«Εκμεταλλεύθηκε την καλή μου πίστη, την εμπιστοσύνη μου προς το πρόσωπό του ως δήθεν ειδικού στον τομέα του εφοπλισμού και το γεγονός ότι τόσο εγώ όσο και οι εκπρόσωποί μου στις πλοιοκτήτριες εταιρείες δεν ασχολούμασταν με τον εφοπλισμό και τη ναυτιλία και έτσι δεν διαθέταμε καμία σχετική γνώση και εμπειρία, και με τον τρόπο αυτό με εξαπάτησε, ώστε να συμπεριληφθούν στις οικείες συμβάσεις υπέρογκες χρεώσεις, προμήθειες, αμοιβές και άλλες νεφελώδεις επιβαρύνσεις προς όφελος των διαχειριστικών εταιρειών του (GOLDEN UNION SHIPPING CO SA, GOLDEN UNION ENTERPRISES SA), με αποτέλεσμα να “βουλιάξει” τις πλοιοκτήτριες εταιρείες με συνεχή αρνητικά αποτελέσματα και κατ’ επέκταση να προκαλέσει σε μένα ως μέτοχο τεράστια οικονομική καταστροφή και οριστική απώλεια των ποσών που διέθεσα για τα επιχειρηματικά αυτά ‘‘εγχειρήματα’’».

Όπως αναφέρει στην αγωγή του, «μετά την παράδοση των πλοίων και την έναρξη της εμπορικής τους εκμετάλλευσης κατά την περίοδο 2013-2016, ενώ ο Θεόδωρος Βενιάμης ήταν ιδιαίτερα σχολαστικός με τις χρεώσεις των υπέρογκων αμοιβών που εισέπραττε ανά πλοίο και ανά έτος, παρουσίαζε ζημιογόνες χρήσεις και με παρακαλούσε να συνεισφέρω περισσότερα χρήματα, “για να μη χαθεί η σπουδαία αυτή επιχειρηματική προσπάθεια” που είχε σχεδιάσει με μοναδικό σκοπό τον πλουτισμό του εις βάρος μου.

Εγώ δείχνοντας υπομονή και καλή πίστη προς το πρόσωπό του κατέβαλα προς τη διαχειριστική του εταιρεία συνολικό ποσό 4.000.000$, εκ των οποίων την 1.7.2014 κατέβαλα 1.000.000$, την 12.2.2015 κατέβαλα 1.250.000$, την 24.6.2015 κατέβαλα 250.000$, την 16.7.2015 κατέβαλα 250.000$ και το 2017 κατέβαλα 1.250.000$.

Τα αντίστοιχα ποσά βάσει της ισοτιμίας (μέση τιμή) που ίσχυε στις αντίστοιχες ημερομηνίες, έχουν ως εξής (πλην του ποσού των 1.250.000$, για το οποίο δεν εντοπίστηκε συγκεκριμένη ημερομηνία και έτσι δεν υπάρχει αντίστοιχο ποσό σε ευρώ): 730.566€, 1.103.460€, 222.955€ και 230.054€, ήτοι συνολικά 2.287.035€.

Εκείνος με διαβεβαίωνε ότι όχι μόνο θα μου επιστρέφονταν αυτά τα χρήματα, αλλά και ότι θα προέκυπταν κέρδη προς διανομή, πλην όμως οι διαβεβαιώσεις του διαψεύστηκαν πλήρως. ∆ιαπιστώνοντας ότι μέχρι το έτος 2018 δεν είχα εισπράξει ούτε ένα δολάριο από την εκμετάλλευση των ως άνω πλοίων, αναγκάστηκα να του πουλήσω τις μετοχές μου στις πλοιοκτήτριες εταιρείες έναντι συνολικού τιμήματος 3.000.000$ σύμφωνα με δύο ιδιωτικά συμφωνητικά που υπογράψαμε την 18.9.2018. Το αντίστοιχο σε ευρώ την 18.9.2018 ήταν 2.562.897€ βάσει της τότε ισχύουσας ισοτιμίας (μέση τιμή)».

Το who is who των δύο αντιδίκων

Αμφότεροι είχαν τρία κοινά. Γεννήθηκαν σε λιμάνια, ο μεν Γ. Μπόμπολας στον Πειραιά, με καταγωγή από την Πελοπόννησο, και ο δε Θ. Βενιάμης στον ξακουστό Βροντάδο της Χίου.

Ξεκίνησαν από το μηδέν και έχτισαν μία αυτοκρατορία, ο μεν πρώτος στη στεριά και ο άλλος στη θάλασσα. Όπως φάνηκε όμως οι διαφορές μεταξύ τους ήταν περισσότερες απ’ όσες νόμιζαν, όταν έλαβαν από κοινού την απόφαση επιχειρηματικής σύμπλευσης.

Ο Γιώργος Μπόμπολας, γεννήθηκε το 1929 στην Καλαμάτα και μεγάλωσε στον Πειραιά. Ο πατέρας του ήταν δημόσιος υπάλληλος, αλλά λόγω της συμμετοχής του στην Εθνική Αντίσταση εξορίσθηκε στην Αίγυπτο και επιστρέφοντας στην Ελλάδα συνελήφθη, φυλακίστηκε για έξι μήνες και απολύθηκε με απαλλακτικό βούλευμα. Συνελήφθη και ο ίδιος σε ηλικία 14 ετών από τους Γερμανούς επειδή έγραφε συνθήματα υπέρ της Αντίστασης σε τοίχους στην Καστέλα.

Στα δύσκολα χρόνια μετά την Απελευθέρωση της χώρας ολοκλήρωσε την Ιωνίδειο Σχολή και σε ηλικία 17 ετών εισήχθη στη Σχολή Πολιτικών Μηχανικών του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, απ’ όπου αποφοίτησε με άριστα. Υπέβαλε αίτηση στο υπουργείο Δημοσίων Έργων, για να εργασθεί, αλλά τον απέρριψαν, διότι δεν είχε πιστοποιητικό εθνικών φρονημάτων, οπότε αναγκάστηκε να δραστηριοποιηθεί στον ιδιωτικό τομέα. Υπήρξε ιδρυτής της τεχνικής εταιρείας ΑΚΤΩΡ, η οποία τις τελευταίες δεκαετίες διέπρεψε στα δημόσια έργα της χώρας αλλά και στο εξωτερικό, δημιουργώντας μια ισχυρή οικονομική αυτοκρατορία με πολυσχιδείς δραστηριότητες μεταξύ των οποίων και ο μιντιακός ομίλος που είχε δημιουργήσει από το 1980 με ναυαρχίδα την εφημερίδα «Έθνος».

 

Τα χρέη

Τελικά ακολούθησε η πτώχευση των εκδόσεων του «Έθνους» και το λουκέτο στον τηλεοπτικό σταθμό Mega (σ.σ. ήταν μέτοχος), αφήνοντας μεγάλα χρέη στις τράπεζες. Oι φουρτούνες της οικογένειας συνεχίστηκαν και στην ΕΛΛΑΚΤΩΡ, με αποτέλεσμα πριν από λίγα χρόνια να χάσουν τον έλεγχο και τη διοίκηση της εταιρείας.

Ο «συνεταίρος» του Θεόδωρος Βενιάμης είναι πλοιοκτήτης δεύτερης γενιάς και ένας από τους ισχυρότερους Έλληνες στην παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία. Γεννήθηκε το 1950 στον Βροντάδο της Χίου. Με σπουδές στη Ναυτιλία, έγινε συνιδρυτής της Golden Union, η οποία σήμερα διαχειρίζεται στόλο από 46 φορτηγά πλοία. Το όνομά του συμπεριελήφθη στη λίστα της Lloyd’s List για το 2020 με τις 100 προσωπικότητες που διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στην παγκόσμια ναυτιλία.

Το 2018 εξελέγη για τέταρτη συνεχόμενη φορά πρόεδρός της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών.

Η ποντοπόρος ναυτιλία θα αποτελεί πάντοτε την «αιχμή του δόρατος» της επιχειρηματικής διάστασής του, ανεξάρτητα από τις όποιες άλλες ενδεχόμενες επενδυτικές επιλογές έχει κάνει ή θα κάνει στο μέλλον.

Τον περασμένο Φεβρουάριο έκλεισε αισίως και τυπικά μία υπόθεση που τον απασχόλησε.

Το 6ο Ποινικό Τμήμα του Αρείου Πάγου με πρόεδρο την κυρία Αβροκόμη Θούα, με την υπ’ αριθμόν 158/2021 απόφασή του (εν συμβουλίω), επικύρωσε το υπ’ αριθμόν 2758/2020 απαλλακτικό βούλευμα του Συμβουλίου Πλημμελειοδικών Αθηνών για τον κύριο Θεόδωρο Βενιάμη.

Low profile εφοπλιστής, ενεργός πολίτης, με φιλανθρωπική δράση, μετρά ήδη 40 χρόνια φουρτούνες και έχει μεγάλη γνώση για τον ναυτιλιακό κόσμο.

Ροή Ειδήσεων

Διαβάστε ακόμη

         

Kάνε εγγραφή στο newsletter eReportaz

Ενημερώσου πρώτος με τα τελευταία νέα στην Ελλάδα και στον κόσμο.

Συνδέσου μαζί μας