8:52 Πέμπτη 25 Απριλίου 2024
eReportaz

Live:

«Καμπανάκι» για τον εθισμό των νέων στη βία!

«Καμπανάκι» για τον εθισμό των νέων στη βία!

Η δολοφονία 19 παιδιών κάτω των 10 ετών και δύο δασκάλων τους από ένα 18χρονο Αμερικανό λατινικής καταγωγής σε δημοτικό σχολείο του Τέξας, που προκάλεσε σοκ και δέος σε ολόκληρο τον πλανήτη, φέρνει με τον πιο τραγικό τρόπο στο προσκήνιο όχι μόνο τα της οπλοκατοχής αλλά και της απευαισθητοποίησης των νέων στη βία.

Της ΑΛΕΞΙΑΣ ΣΒΩΛΟΥ


Τα challenges θανάτου, κρίκος στην αλυσίδα της απευαισθητοποίησης των εφήβων σε ακραίες συμπεριφορές!


Οτιδήποτε κάνει τη βία να φαίνεται δεδομένη, συνηθισμένη κι εντέλει αποδεκτή είναι κρίκος στην ίδια αλυσίδα που συνδέει αυτά τα σοκαριστικά περιστατικά οδηγώντας πάντοτε σε ανείπωτες τραγωδίες.

Ένας από αυτούς τους κρίκους είναι τα challenges θανάτου, που στην πατρίδα μας «διακινούνται» κυρίως μέσω του εφηβικού social media «TikTok» και τον τελευταίο καιρό τα περιστατικά πληθαίνουν ανησυχητικά, κατά τον ίδιο τρόπο που πληθαίνουν τα περιστατικά πυροβολισμών και δολοφονιών παιδιών στο σχολείο.

Τι σκέφτεται όμως ένας έφηβος που αναζητά την επιβεβαίωση και τη συγκίνηση παίρνοντας μέρος σε διαδικτυακά challenges; «Το πνεύμα μου καταναλώνεται στην οθόνη, χάνεται η επαφή με το σώμα, βρίσκομαι σε μια μόνιμη μέθη, είμαι ένα ζόμπι» γράφει στον ψηφιακό «τοίχο» του ένας 15χρονος έφηβος. Μια 16χρονη κοπέλα αναφέρει: «Δεν έχω λόγο ύπαρξης, ο υπολογιστής όμως μείωσε τις πιθανότητες να κάνω κακό στον εαυτό μου γιατί εκεί έχω κάτι να κάνω».

Μαρτυρίες

Ακούγοντας τις μαρτυρίες των παιδιών που είτε τις ποστάρουν στα social media είτε τις εξομολογούνται στους κολλητούς τους ή στους ειδικούς, η καθηγήτρια Παιδιατρικής – Εφηβικής Ιατρικής ΕΚΠΑ, Άρτεμις Τσίτσικα, επιστ. υπεύθυνος Προγραμμάτων «φιλικών» για εφήβους/νέους ΠΟΥ ΕΚΠΑ & Προγραμμάτων Κατάρτισης του υπουργείου Υγείας και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Εφηβικής Ιατρικής, εξηγεί ότι λόγω του αναπτυξιακού υποβάθρου της εφηβικής ηλικίας (προσκόλληση στον παρόντα χρόνο, αίσθημα «παντοδυναμίας» κ.ά.), οι έφηβοι χαρακτηρίζονται διαχρονικά από ευαλωτότητα σε συμπεριφορές υψηλού κινδύνου.

Ιδιαίτερη έκθεση

Επιπλέον, το Διαδίκτυο είναι μέσο που δημιουργεί συνθήκες ιδιαίτερης έκθεσης σε ερεθίσματα ακατάλληλα που λόγω της επανάληψής τους «απενοχοποιούνται» και τα παιδιά εξοικειώνονται με αυτά. Η κατάσταση μπορεί να επιδεινωθεί από τις προκλήσεις του περιβάλλοντός τους, όπως η πίεση από τους συνομηλίκους ή η τυχόν οικογενειακή δυσλειτουργία, και συχνά βιώνουν συναισθηματικό κενό, έλλειμμα επικοινωνίας και δυσκολίες στη διαχείριση των καθημερινών δυσκολιών.

Όπως επισημαίνει η ειδικός, η συμμετοχή τους σε επικίνδυνες διαδικτυακές προκλήσεις -challenges on line- αποτελεί μία διέξοδο που ενισχύεται από τον μιμητισμό της ηλικίας και δημιουργεί την ψευδαίσθηση ενός επιτεύγματος, μιας πράξης που δηλώνει έντονα την παρουσία τους και έναν τρόπο να «ξεχωρίσουν» – να τραβήξουν την προσοχή. Δεν αντιλαμβάνονται τους κινδύνους και τις συνέπειες στους ίδιους ή τους συνανθρώπους τους και πειραματίζονται ακραία – συχνά δε τα αποτελέσματα μπορεί να είναι δυσάρεστα ή και πολύ επιβλαβή.

Το «παιχνίδι του πνιγμού» αποτελεί μία ακραία διαδικτυακή πρόκληση, ιδιαίτερα επικίνδυνη για τους εφήβους. Σκοπός είναι η πρόκληση αισθήματος «ευεξίας» μετά από λιποθυμία, η οποία επέρχεται από το έντονο σφίξιμο στον λαιμό ή στο στήθος. Έχουν κινδυνεύσει παιδιά και στη χώρα μας και ως φαινόμενο απασχολεί ιδιαίτερα γονείς και εκπαιδευτικούς.

Η οικονομική/κοινωνική κρίση των τελευταίων ετών και η περίοδος της πανδημίας με τα συνακόλουθα προβλήματα που προκάλεσαν στα ελληνικά νοικοκυριά είχαν ως αποτέλεσμα την αύξηση των ακραίων συμπεριφορών στους εφήβους. Ο διαδικτυακός τζόγος, τα παιχνίδια αυτοτραυματισμού και οι εκφράσεις μίσους μέσω Διαδικτύου ή διά ζώσης είναι κάποια μόνο από τα «σημεία των καιρών». Ορισμένοι έφηβοι προσπαθούν να προκαλέσουν στον εαυτό τους σωματικό πόνο προκειμένου να αποφύγουν την ψυχική οδύνη. Πολλές φορές το βλέπουν σαν μια διέξοδο όταν αισθάνονται θλιμμένοι ή βιώνουν υπερβολικό άγχος ή πίεση.

Παρατήρηση

Πολύτιμη κρίνεται η προσεκτική παρατήρηση όλων των πτυχών της καθημερινότητας ενός παιδιού. Ένας έφηβος που βιώνει κάποιου είδους πρόβλημα μπορεί να μεταβάλλει σημαντικά την καθημερινότητά του και όταν εντοπιστούν τέτοιες μεταβολές, αξιολογούνται και έχουν θέση η ειδική συμβουλευτική, υποστήριξη ή/και παρέμβαση.

Είναι γεγονός ότι τα παιδιά αντιλαμβάνονται τα πάντα και εμπνέονται όταν αισθάνονται τους γονείς τους αισιόδοξους και υποστηρικτικούς. Είναι σημαντικό να διατηρείται το καλό κλίμα στην οικογένεια, παρά τις όποιες δυσκολίες. Οι έφηβοι έχουν ανάγκη να νιώθουν πως κάποια στιγμή θα ξεπεραστούν τα εμπόδια, αρκεί όλα τα μέλη της οικογένειας να είναι ενωμένα και να προσπαθούν για το κοινό καλό. Στην αντίθετη περίπτωση, η αποξένωσή τους από την οικογένεια και τη σχολική κοινωνία, η σχολική διαρροή που αποτελεί το επόμενο βήμα (το να παρατήσει δηλαδή ο έφηβος το σχολείο) είναι εξελίξεις που μόνο κακό προοιωνίζονται, όπως προσθέτει από τη μεριά του ο ειδικός ερευνητής και ιδρυτής του Διεθνούς Κέντρου Κυβερνοασφάλειας CSI, Μάνος Σφακιανάκης.

Όπως δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «ΜΠΑΜ» που κυκλοφορεί

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Ανάληψη ευθύνης για την έκρηξη σε σπίτι αστυνομικού στα Μελίσσια – Απειλούν την ανακρίτρια

Πάτρα: Νέες συγκρούσεις λίγο πριν τις αποκαλύψεις (βίντεο)

 

Διαβάστε ακόμη

Kάνε εγγραφή στο newsletter eReportaz

Ενημερώσου πρώτος με τα τελευταία νέα στην Ελλάδα και στον κόσμο.

Συνδέσου μαζί μας