Τετάρτη 9 Ιουλίου 2025

Κινητό και οδήγηση, η συνταγή… ολέθρου

Η υπ’ αριθμόν ένα αιτία ατυχημάτων στους ελληνικούς δρόμους!

ΚΙΜΩΝΑΣ ΛΟΓΟΘΕΤΗΣ

Ανάμεσα στις πολλές αιτίες τροχαίων ατυχημάτων που μαστίζουν το ελληνικό οδικό δίκτυο, μία ξεχωρίζει ως η πλέον ύπουλη και διαρκώς αυξανόμενη: η χρήση κινητού τηλεφώνου κατά την οδήγηση. Δεν πρόκειται για ένα στιγμιαίο λάθος ή μια ακούσια παράλειψη, αλλά για μια διαδεδομένη, καθημερινή πρακτική που μετατρέπει κάθε οδηγό σε δυνάμει θύτη ή θύμα.

Στατιστικές

Οι στατιστικές, τόσο σε ευρωπαϊκό όσο και σε ελληνικό επίπεδο, δείχνουν ότι το κινητό είναι πλέον η νούμερο ένα αιτία απόσπασης προσοχής και συνεπώς πρόκλησης τροχαίων. Το πρόβλημα είναι εντονότερο κατά τις ώρες κυκλοφοριακής συμφόρησης, όταν οι οδηγοί αισθάνονται μια επίπλαστη ασφάλεια λόγω της χαμηλής ταχύτητας και στρέφουν την προσοχή τους στην οθόνη. Εκείνη τη στιγμή, όμως, κάθε δευτερόλεπτο μετράει.

Η χρήση του κινητού -είτε για να απαντήσει κανείς σε μήνυμα, είτε για να δει ειδοποιήσεις, είτε ακόμη και για να μιλήσει με ανοιχτή ακρόαση- πολλαπλασιάζει τον χρόνο αντίδρασης. Σύμφωνα με μελέτες, η προσοχή μειώνεται στο ίδιο επίπεδο σαν να έχει καταναλωθεί ποσότητα αλκοόλ που φέρνει τον οδηγό στα όρια μέθης. Ο κίνδυνος αυξάνεται δραματικά όταν η χρήση αφορά εφαρμογές κοινωνικών δικτύων, όπως Instagram, WhatsApp ή TikTok, όπου απαιτείται οπτική, πνευματική και χειροκίνητη ενασχόληση.

Ειδικά στις ώρες αιχμής -πρωί και απόγευμα- που οι δρόμοι είναι γεμάτοι, η προσοχή του οδηγού πρέπει να είναι στραμμένη συνεχώς στον δρόμο και στις κινήσεις των άλλων. Όταν ο οδηγός κοιτάει το κινητό έστω για 2 δευτερόλεπτα με ταχύτητα 50 χλμ./ώρα, έχει διανύσει «τυφλά» σχεδόν 30 μέτρα. Αυτό αρκεί για να χτυπήσει έναν πεζό, να προκαλέσει καραμπόλα ή να βρεθεί στο αντίθετο ρεύμα.

Αυστηρά πρόστιμα

Η συνήθεια να απαντάει κάποιος στα social media ενώ οδηγεί δεν είναι απλώς ανευθυνότητα, είναι μια μορφή καταστροφικής αυτοπεποίθησης. Οι εφαρμογές έχουν σχεδιαστεί ώστε να απαιτούν πλήρη συγκέντρωση – ειρωνικά, ακριβώς αυτό που χρειάζεται και η οδήγηση. Ο εγκέφαλος, ωστόσο, δεν μπορεί να κάνει δύο απαιτητικά πράγματα ταυτόχρονα χωρίς να υπολείπεται η ποιότητα ανταπόκρισης. Άρα είτε οδηγούμε σωστά είτε «σερφάρουμε» στα social.

Η πολιτεία προσπαθεί να βάλει τέλος σε αυτή την πρακτική μέσω του νέου ΚΟΚ, με αυστηρά πρόστιμα και αφαίρεση διπλώματος. Όμως η νομική πρόβλεψη από μόνη της δεν αρκεί. Χρειάζονται αλλαγή νοοτροπίας, ενημέρωση και κοινωνική καταδίκη της συμπεριφοράς. Όπως μάθαμε ότι δεν οδηγούμε μεθυσμένοι, πρέπει να μάθουμε ότι δεν οδηγούμε και με το κινητό στο χέρι.

Στο τέλος της ημέρας, κανένα μήνυμα και κανένα story δεν αξίζει όσο μια ζωή. Και το πιο επείγον notification είναι εκείνο που ανάβει κόκκινο φανάρι μπροστά σου – όχι στην οθόνη, αλλά στον δρόμο.

*Όπως δημοσιεύθηκε στη εφημερίδα ΜΠΑΜ της Κυριακής 

ΣΧΕΤΙΚΑ

eXclusive

eTop

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ