Ξεκινάει η τοποθέτησή τους εντός του Μαΐου, αν και καμία παράβαση δεν θα επιφέρει πρόστιμο πριν από το 2027!
Του ΚΙΜΩΝΑ ΛΟΓΟΘΕΤΗ
Μέσα στον Μάιο ξεκινάει η τοποθέτηση 388 καμερών που θα καταγράφουν παραβάσεις ερυθρού σηματοδότη σε βασικούς οδικούς άξονες της Αττικής. Ωστόσο, λόγω της ματαίωσης του σχετικού διαγωνισμού από την «Κοινωνία της Πληροφορίας», καμία παράβαση δεν θα επιφέρει πρόστιμο πριν από το 2027. Η διαδικασία εκτροχιάστηκε εξαιτίας προδικαστικών προσφυγών τριών εταιρειών, οι οποίες κατέθεσαν ενστάσεις για περιοριστικούς όρους στη διακήρυξη.
Ο νέος διαγωνισμός, αν προκηρυχθεί χωρίς περαιτέρω εμπλοκές, αναμένεται να αναδείξει ανάδοχο στα τέλη του 2025, ενώ η πλήρης λειτουργία του συστήματος θα απαιτήσει τουλάχιστον ακόμη έναν χρόνο. Έτσι, αν και οι κάμερες θα τοποθετηθούν αμέσως, θα παραμείνουν ουσιαστικά ανενεργές όσον αφορά την αποστολή προστίμων στους οδηγούς για παραβάσεις.
Η τοποθέτηση των καμερών είχε εξαγγελθεί ως έργο-προτεραιότητα για την ενίσχυση της οδικής ασφάλειας στην Αττική. Η ανάγκη είναι προφανής: η παραβίαση του κόκκινου φαναριού αποτελεί διαχρονικά μία από τις βασικές αιτίες σοβαρών τροχαίων ατυχημάτων, ειδικά σε πολυσύχναστες λεωφόρους και κεντρικές διασταυρώσεις.
Σύμφωνα με πληροφορίες, ο διαγωνισμός για το έργο «Ενιαίο Εθνικό Σύστημα Ψηφιακής Καταγραφής και Διαχείρισης Ελέγχων και Προστίμων Τροχαίας», συνολικού προϋπολογισμού 10 εκατ. ευρώ, ακυρώθηκε πρόσφατα. Τη σχετική απόφαση έλαβε η «Κοινωνία της Πληροφορίας ΑΕ», ο αρμόδιος φορέας του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης που είχε αναλάβει την υλοποίηση.
Προσφυγές
Η ματαίωση προήλθε έπειτα από προδικαστικές προσφυγές που υπέβαλαν τρεις μεγάλες εταιρείες του χώρου: η AMCO ΑΒΕΕ, ο όμιλος AKTOR και η OTS AE. Οι εταιρείες προσέβαλαν τόσο το Τμήμα 1 όσο και το Τμήμα 2 του διαγωνισμού (με κωδικό ΟΠΣ 5225710), επικαλούμενες σοβαρές στρεβλώσεις στους όρους συμμετοχής και στις τεχνικές απαιτήσεις.
Οι προσφυγές εστιάστηκαν σε τρία βασικά σημεία: πρώτον, στην απαίτηση υπερβολικής εμπειρίας σε παρόμοια έργα, που θεωρήθηκε ότι απέκλειε υποψηφίους· δεύτερον, στις τεχνικές προδιαγραφές του εξοπλισμού, που κρίθηκαν αδικαιολόγητα περιοριστικές· και τρίτον, στην απαίτηση συγκεκριμένων πιστοποιήσεων για το λογισμικό που θα διαχειριζόταν τις παραβάσεις.
Η αποδοχή των ενστάσεων και η ματαίωση του διαγωνισμού αναγκάζουν την αρμόδια υπηρεσία να σχεδιάσει εκ νέου τους όρους, προκειμένου να αποφύγει νέες νομικές εμπλοκές. Ωστόσο, ακόμη και αν κινηθεί άμεσα η διαδικασία, η ανάδειξη νέου αναδόχου δεν αναμένεται πριν από τον Δεκέμβριο του 2025. Επιπλέον, βάσει των προδιαγραφών, θα απαιτηθεί τουλάχιστον ένας χρόνος για την ανάπτυξη, εγκατάσταση και δοκιμαστική λειτουργία του συστήματος.
Με βάση τα παραπάνω, καμία καταγραφή παραβάσεων και αποστολή προστίμων δεν πρόκειται να ξεκινήσει πριν από το 2027. Οι κάμερες θα έχουν τοποθετηθεί, αλλά χωρίς ενεργό σύστημα επεξεργασίας παραβάσεων θα λειτουργούν μόνον ως καταγραφικά μέσα, χωρίς έννομες συνέπειες για τους οδηγούς.
Η εξέλιξη αυτή επιβεβαιώνει τις χρόνιες παθογένειες που ταλανίζουν την ωρίμανση και εκτέλεση έργων ψηφιακού μετασχηματισμού στην Ελλάδα. Αντί να θωρακίζουν τη δημόσια ασφάλεια, οι πρόχειρες προκηρύξεις και οι αμφιλεγόμενοι όροι των διαγωνισμών συχνά οδηγούν σε ατελείωτες καθυστερήσεις, με τελικό αποτέλεσμα την απώλεια πολύτιμου χρόνου και κοινωνικών ωφελειών.
Σε μια εποχή που η οδική ασφάλεια παραμένει ζητούμενο, το στοίχημα είναι αν το αρμόδιο υπουργείο θα καταφέρει να ξεπεράσει τα εμπόδια και να επανεκκινήσει το έργο σε ρεαλιστικό χρονικό πλαίσιο ή αν το σχέδιο για κάμερες-προστασία στους δρόμους θα μείνει κι αυτό στα χαρτιά.