12:19 Τρίτη 19 Μαρτίου 2024
eReportaz

Live:

Μάτι: Προαγωγές σε θέσεις-κλειδιά για τους κατηγορούμενους της τραγωδίας

Μάτι: Προαγωγές σε θέσεις-κλειδιά για τους κατηγορούμενους της τραγωδίας

Ιδιαίτερα διαφωτιστικός είναι ο 6ος τακτικός ανακριτής Αθηνών, Αθανάσιος Μαρνέρης στο αίτημά του προς την Εισαγγελία Πρωτοδικών Αθηνών για άσκηση συμπληρωματικής ποινικής δίωξης με τις κατηγορίες της θανατηφόρας έκθεσης κατά συρροή και της έκθεσης που προκάλεσε τη βαριά σωματική βλάβη κατά συρροή, για τη φονική πυρκαγιά στο Μάτι.

Του Σταύρου Γεωργακόπουλου

Η διεύρυνση του κατηγορητηρίου οδηγεί σε κακουργηματικές διώξεις εναντίον πολιτικών προσώπων, αλλά κυρίως εναντίον ανώτερων αξιωματικών του Πυροσβεστικού Σώματος.

Συνολικά, ο Αθανάσιος Μαρνέρης, ο οποίος διενεργεί τη κύρια ανάκριση για τα αίτια της τραγωδίας προτείνει την παραπομπή για κακούργημα 11 στελεχών της Πυροσβεστικής. Πρόκειται για αξιωματικούς που την 23η Ιουλίου 2018 έπαιξαν πρωταγωνιστικό ρόλο και με τις πράξεις τους ή τις παραλείψεις τους συνετέλεσαν στην απώλεια 102 ψυχών.

Επειδή, όμως, ζούμε στην Ελλάδα, οι οχτώ από τους 11 εμπλεκόμενους στη μεγαλύτερη τραγωδία της χώρας και εν δυνάμει κατηγορούμενοι για κακούργημα όχι μόνο παρέμειναν στην υπηρεσία τους, αλλά επιβραβεύτηκαν κιόλας με την προαγωγή τους! Και για να δώσουμε και πολιτική διάσταση, στην υπόθεση, από τους οχτώ, μόνον ο ένας προήχθη επί ΣΥΡΙΖΑ. Οι υπόλοιποι επτά πήραν τις προσαγωγές τους επί Νέας Δημοκρατίας, η οποία για την τραγωδία είχε εξαπολύσει, δικαιολογημένα, επίθεση κατά πάντων.

ΤΑ ΤΡΙΑ ΣΤΑ∆ΙΑ

Ο δικαστικός λειτουργός, ο  χωρίζει το σκεπτικό του σε στάδια, τα οποία εμπλουτίζει με τα νέα στοιχεία που έχει συλλέξει κατά τη διάρκεια της ανάκρισης. Το πρώτο στάδιο περιλαμβάνει την πρόληψη – κατάσβεση της πυρκαγιάς. Σε αυτό το επίπεδο, η μετατροπή του κατηγορητηρίου αφορά στους Ιωάννη Φωστιέρη (Υποστράτηγος του Πυροσβεστικού Σώματος και Διοικητή του Ενιαίου Συντονιστικού Κέντρου Επιχειρήσεων), Βασίλειο Ματθαιόπουλο (Υπαρχηγός Επιχειρήσεων του Πυροσβεστικού Σώματος, αρμόδιος για την εποπτεία όλων των συμβάντων ανά τη χώρα και υπεύθυνος για τη λειτουργία του ΕΣΚΕ),  Σωτήριο Τερζούδη (Αρχηγός του Πυροσβεστικού Σώματος), Γιώργο Πορτοζούδη (Διοικητής της Υπηρεσίας Εναέριων Μέσων της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας στο «Ελ. Βενιζέλος») και Χρήστο Γκολφίνο (Διευθυντής του 199 ΣΕΚΥΠΣ). Επίσης, αναφέρονται ο Γενικός Γραμματέας Πολιτικής Προστασίας, Ιωάννης Καπάκης και ο διευθυντής του Κέντρου Επιχειρήσεων της Πολιτικής Προστασίας, Φίλιππος Παντελεάκος (αλλά με αυτούς θα ασχοληθούμε σε άλλο ρεπορτάζ). Αν και ο Παντελεάκος ήταν στέλεχος του Πυροσβεστικού Σώματος, που αποστρατεύθηκε. Το δεύτερο στάδιο αφορά στην εκκένωση. Σε αυτή την περίπτωση ο ανακριτής αναφέρεται στους Νικόλαο Παναγιωτόπουλο (Διοικητής των Πυροσβεστικών Υπηρεσιών Αθήνας), Χαράλαμπο Χιώνη (Διοικητής των Πυροσβεστικών Υπηρεσιών Ανατολικής Αττικής), Δαμιανό Παπαδόπουλο (Διοικητής του Πυροσβεστικού Σταθμού Νέας Μάκρης), Χρήστο Λάμπρη (Εναέριος συντονιστής). Η παραπομπή αφορά και στην Ιωάννα Τσούπρα (Περιφερειακή Σύμβουλος Αττικής), αλλά και αυτή ανήκει σε άλλη κατηγορία. Εκτός Πυροσβεστικού Σώματος.

Στο τρίτο στάδιο περιλαμβάνεται η διάσωση. Εκεί εμφανίζονται ως αρμόδιοι οι Φωστιέρης, Ματθαιόπουλος, Τερζούδης, Στέφανος Κολοκούρης (Διοικητής της Πρώτης ΕΜΑΚ) και Ιωάννης Σταμούλης (Διοικητής Αστυνομικών Υπηρεσιών Πειραιά).

ΤΑ ΚΑΥΤΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ

Για τη Δικαιοσύνη αποτελεί θέσφατο ότι «ουδείς είναι ένοχος μέχρι αποδείξεως του εναντίον». Οπότε δεν σπεύδουμε να «καταδικάσουμε» τους αξιωματικούς του Πυροσβεστικού Σώματος. Κρίνουμε, όμως, τα στοιχεία. Όσα αναφέρει ο ανακριτής. Όσα έχουν δει το φως της δημοσιότητας από τις αποκαλύψεις της «ΜΠΑΜ στο Ρεπορτάζ» και όχι μόνο… Τις καταθέσεις, τα πορίσματα και τις καταγγελίες των εμπειρογνωμόνων. Τις τοποθετήσεις και τις αποφάσεις των εμπλεκομένων πολιτικών. Αλλά πάνω απ’ όλα την άδικη απώλεια 102 ανθρώπων. Δεν μπορεί για μία τόσο μεγάλη τραγωδία να μην ευθύνεται ούτε ένας! Ο ανακριτής έχει διαφορετική γνώμη. Και την αποτυπώνει με σαφήνεια: «… κατά τη διάρκεια αντιμετώπισης της πυρκαγιάς έλαβαν χώρα ενέργειες και σημειώθηκαν παραλείψεις από τους αρμόδιους κατά τη διαχείριση της κρίσης που εμπίπτουν κατά τη γνώμη μας στην αντικειμενική και υποκειμενική υπόσταση της θανατηφόρας έκθεσης κατά συρροή και της έκθεσης από την οποία προκλήθηκαν στους παθόντες βαριές σωματικές βλάβες κατά συρροή», αναφέρει ο Αθανάσιος Μαρνέρης πριν αναπτύξει τα τρία στάδια.

Στο στάδιο της πρόληψης και της κατάσβεσης ο ανακριτής αποφαίνεται ότι δεν υπήρχε εναέρια επιτήρηση τις πρώτες κρίσιμες ώρες. Επίσης, υπογραμμίζει τη μεγάλη καθυστέρηση στην κινητοποίηση για την πυρκαγιά στο Νταού Πεντέλης. Ακόμη, αναφέρει ότι οι αρμόδιοι παρέλειψαν να φροντίσουν για τη μεταστάθμευση των εναέριων μέσων με συνέπεια να μην μπορούν να απογειωθούν, δύο από τα καλύτερα ελικόπτερα. Ο ανακριτής επισημαίνει και ότι οι αρμόδιοι συνέχιζαν να εκτρέπουν τα εναέρια μέσα στην περιοχή Καλαμακίου – Ισθμίων, αν και η κατάσταση εκεί ήταν πλέον ελεγχόμενη.

Μάτι Πάμε στους αρμόδιους. Ο Φωστιέρης αποστρατεύθηκε. Το ίδιο συνέβη και με το Τερεζούδη. Οι άλλοι, όμως, «επιβραβεύτηκαν».

Ο Βασίλης Ματθαιόπουλος από Υπαρχηγός Επιχειρήσεων έγινε Αρχηγός. Έδρασε, δε, με τη λογική του «αρχηγού παρόντος, πάσα αρχή παυσάτω». Το τρομερό της υπόθεσης ήταν ότι παρέμεινε στην ηγεσία του Πυροσβεστικού Σώματος έως τις αρχές της… πανδημίας. Από τον Αύγουστο του 2018 επί ΣΥΡΙΖΑ έως τον Φεβρουάριο του 2020!

Ο Γιώργος Πορτοζούδης ήταν εκείνη την ημέρα Διοικητής της Υπηρεσίας Εναέριων Μέσων της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας στο «Ελ. Βενιζέλος». Είναι ο άνθρωπος που σύμφωνα με τις καταγγελίες του δικηγόρου οικογενειών ων θυμάτων Βασίλη Καπερνάρου υποδέχθηκε στις 23 Ιουλίου 2018 (την ημέρα της τραγωδίας δηλαδή) μία εθελοντή πυροσβέστη και έπειτα την ξενάγησε με υπηρεσιακό όχημα. Τι είναι σήμερα ο Πορτοζούδης;  Από Πύραρχος έγινε Αρχιπύραρχος και συνοδεύει τον υφυπουργό Πολιτικής Προστασίας, Νίκο Χαρδαλιά, σε όλες τις εναέριες μετακινήσεις του. Κάτι σαν… αερομεταφορέας! Ίσως έτσι εξηγείται και η προαγωγή του, μέσω του νόμου 4662/2020 και η διατήρησή του στην Υπηρεσία Εναέριων Μέσων.

Ο Χρήστος Γκολφίνος ήταν τότε Διευθυντής του 199, δηλαδή, είχε την αρμοδιότητα να κατευθύνει τις κινήσεις των πυροσβεστικών οχημάτων. Προήχθη, πλέον, σε Διευθυντή Δασοπυρόσβεσης στο Αρχηγείο του Πυροσβεστικού Σώματος!

Πάμε στο στάδιο της εκκένωσης. Εκεί καταγράφονται ο Νικόλαος Παναγιωτόπουλος, διοικητής των Πυροσβεστικών Υπηρεσιών Αθηνών. Ο τρίτος από τους αξιωματικούς που αποστρατεύθηκαν.

Ο Χαράλαμπος Χιώνης ήταν διοικητής της Ανατολικής Αττικής. Προήχθη σε υποστράτηγο και μετακόμισε στο Αρχηγείο του Πυροσβεστικού Σώματος ως Κλαδάρχης! Ακόμα καλύτερα «τα πήγε» ο Δαμιανός Παπαδόπουλος. Από διοικητής στη Νέα Μάκρη προήχθη σε Αρχιπύραρχο και έγινε διοικητής Ανατολικής Αττικής. Εξαιρετική επιβράβευση και για τον Χρήστο Λάμπρη. Τη μοιραία μέρα, ήταν εναέριος συντονιστής στο ελικόπτερο «Φλόγα 1». Είναι πλέον Διοικητής των Πυροσβεστικών Υπηρεσιών Αθηνών, δηλαδή, Αττικάρχης και, μάλιστα, με τον βαθμό του Υποστράτηγου!

Τι έκαναν κατά τον ανακριτή οι εμπλεκόμενοι στο στάδιο της εκκένωσης; «Παρέλειψαν να εκκενώσουν την περιοχή τουλάχιστον περί την ώρα από 17:30 έως 17:40. Δηλαδή, ενώ οι ως άνω αρμόδιοι κατηγορούμενοι δεν είχαν στείλει τα εναέρια μέσα που έπρεπε, θα έπρεπε τουλάχιστον, αφού γνώριζαν την επικινδυνότητα της κατάστασης και το ότι δεν διέθεσαν τα απαραίτητα και διαθέσιμα εναέρια και επίγεια μέσα, να εκκενώσουν την περιοχή στο Νέο Βουτζά και στο Μάτι, δυνατότητα την οποία είχαν».

Πάμε και στο τρίτο στάδιο. Στη διάσωση. Ο ανακριτής προσθέτει πλέον τον Στέφανο Κολοκούρη. Ήταν Διοικητής της Πρώτης ΕΜΑΚ. Σύμφωνα με τον Αθανάσιο Μαρνέρη, από τις 17:00 του δόθηκε εντολή να μεταβεί στο Νταού Πεντέλης, αλλά ο Κολοκούρης παρέμεινε στην περιοχή της Κινέττας. Γιατί; Μόνο ο ίδιος το γνωρίζει. Η επιλογή του, πάντως, επιβραβεύτηκε! Στις 6 Φεβρουαρίου 2020, ο Κολοκούρης προήχθη σε Αντιστράτηγο και χρίστηκε Αρχηγός του Πυροσβεστικού Σώματος. Ισως για να μην υπάρχει κάποιος να του δίνει διαταγές με κίνδυνο να τις αγνοεί.

Ο δικαστικός λειτουργός υπογραμμίζει και το γεγονός ότι δεν δόθηκε εντολή να αποπλεύσουν από τον Πειραιά τα πυροσβεστικά πλοιάρια που θα μπορούσαν να σώσουν ανθρώπους από τις παραλίες στο Μάτι και τη Ραφήνα. «Εάν ειδοποιούνταν να συνδράμουν στη διάσωση, ο χρόνος που απαιτούνταν είναι περίπου μία ώρα και 15 λεπτά, δηλαδή θα ήταν εκεί περίπου στις 20.15, ενώ πολίτες ήταν στη θάλασσα ήδη από τις 18.50», αναφέρει ο ανακριτής.

Εδώ προστίθεται στη λίστα των αρμοδίων και ο Ιωάννης Σταμούλης. Από Διοικητής Πειραιά προήχθη σε Υποστράτηγο και ανέλαβε όλο το Αιγαίο!

ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΑΤΑΚΡΑΥΓΗ, ΣΤΗΝ ΕΠΙΒΡΑΒΕΥΣΗ

Τις αποφάσεις για την προαγωγή σχεδόν όλων των εμπλεκομένων στη φονική πυρκαγιά της Ανατολικής Αττικής της 23ης Ιουλίου 2018 πήρε τον περασμένο Φεβρουάριο το ΚΥΣΕΑ. Από την ημέρα της τραγωδίας, βέβαια, η Νέα Δημοκρατία ασκούσε κριτική και στην τότε κυβέρνηση, αλλά και στους επιτελείς.

Τα ερωτήματα της τότε εκπροσώπου Τύπου, Μαρίας Σπυράκη στις 27 Ιουλίου 2018 (την επομένη δηλαδή της συνέντευξης που έδωσαν τότε στελέχη της ΕΛ.ΑΣ., της Πυροσβεστικής και υπουργοί), ήταν σαφέστατα και αμείλικτα. Κι, όμως, είδαμε τη ΝΔ ως κυβέρνηση να επιβραβεύει τον Κωνσταντίνο Τσουβάλα. Τον κατηγορούσε ευθέως η Πειραιώς για την τραγωδία στο Μάτι ως αρχηγό της ΕΛ.ΑΣ., αλλά τον έκανε γενικό γραμματέα στο υπουργείο Προστασίας του Πολίτη.

Στην ίδια λογική κινήθηκε η κυβέρνηση και με τις προαγωγές στο Πυροσβεστικό Σώμα. Με πολλές και εύλογες απορίες, ειδικά από τους συγγενείς των 102 θυμάτων. Στο ερώτημα πώς επιβραβεύτηκαν όλοι όσοι είχαν μικρή ή μεγάλη συμμετοχή στις δράσεις και τις παραλείψεις της εκείνης της αποφράδας ημέρας, οι απαντήσεις ποικίλουν. Η «ΜΠΑΜ» απευθύνθηκε στον υφυπουργό Πολιτικής Προστασίας, Νίκο Χαρδαλιά, αλλά συμπέρασμα με «ήξεις, αφίξεις» δεν βγήκε. Παρασκηνιακά, η εξήγηση που δίνεται είναι ότι με εξαίρεση τον Ματθαιόπουλο, οι υπόλοιποι αξιωματικοί που παρέμειναν στο Σώμα κινούνται πολιτικά στον χώρο της Νέας Δημοκρατίας. Είναι αυτή, όμως, επαρκής εξήγηση για την προαγωγή τους όταν ο ανακριτής προτείνει την παραπομπή τους για κακούργημα; Προφανώς, όχι. Αλλά, στην Ελλάδα ζούμε. Πολλά έχουν δει τα μάτια μας και ακόμα περισσότερα θα δουν…

Όπως και να ‘χει, η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη οφείλει να δώσει εξηγήσεις, για τα κριτήρια των προαγωγών. Όχι σε μας, αλλά στις οικογένειες των 102 θυμάτων.

ΑΛΛΑ ΛΟΓΙΑ ΤΟ 2018, ΑΛΛΕΣ ΠΡΑΞΕΙΣ ΤΟ 2020…

Τα επτά ερωτήματα που έθετε στις 27 Ιουλίου 2018 η Μαρία Σπυράκη ως εκπρόσωπος Τύπου της Νέας Δημοκρατίας αναδείκνυαν την οργή τής τότε αξιωματικής αντιπολίτευσης για όσους είχαν ρόλο στην κατάστρωση του σχεδίου πυρόσβεσης και συμμετείχαν στη λήψη των αποφάσεων που οδήγησαν στην τραγωδία της Ανατολικής Αττικής. Αυτα όμως τότε… Συγκεκριμένα, η Μαρία Σπυράκη είχε πει :«Στη χθεσινή κυβερνητική παράσταση απόσεισης κάθε ευθύνης, δεν ακούστηκε ούτε μια ‘’συγγνώμη’’. Κανένας από τους εμπλεκόμενους δεν απομακρύνθηκε. Αντιθέτως, όλοι δήλωσαν περήφανοι για το πόσο καλά έκαναν τη δουλειά τους, την ώρα που ακόμη μετράμε νεκρούς. Σήμερα, με την ίδια υπευθυνότητα, θέτουμε κάποια κρίσιμα ενδεικτικά ερωτήματα που αφορούν τόσο την πρόληψη, όσο και τη διαχείριση της πυρκαγιάς στα οποία οφείλει, επιτέλους, η κυβέρνηση να δώσει σαφείς απαντήσεις:

ΠΡΩΤΟΝ: Γιατί, όπως ο ίδιος ο αρχηγός της Πυροσβεστικής παραδέχθηκε, δεν υπήρχαν πριν ξεσπάσει η φωτιά επαρκείς δυνάμεις στην περιοχή; Όλοι γνώριζαν ότι θα ήταν η πιο επικίνδυνη μέρα από την αρχή του καλοκαιριού για εκδήλωση πυρκαγιάς στην Ανατολική Αττική. Ο βαθμός επικινδυνότητας προσδιορίστηκε στο 4.

ΔΕΥΤΕΡΟΝ: Γιατί δεν δόθηκε εντολή άμεσης εκκένωσης στο Μάτι, όταν όπως παραδέχεται πια η κυβέρνηση,  χρόνος υπήρχε και όλοι μπορούσαν να προβλέψουν την κατεύθυνση της φωτιάς;

ΤΡΙΤΟΝ: Γιατί δεν λειτούργησε ο αριθμός 112 που δίνει τη δυνατότητα να λάβουν μήνυμα όλοι οι κάτοχοι κινητών τηλεφώνων που βρίσκονται σε περιοχή που κινδυνεύει;

ΤETΑΡΤΟΝ: Γιατί η κυβέρνηση δεν αξιοποίησε τα Μέσα Ενημέρωσης για να προειδοποιήσει τους κατοίκους να εγκαταλείψουν τα σπίτια τους.

ΠΕΜΠΤΟΝ: Με βάση ποιο σχέδιο εξελίχθηκε η διάσωση των ανθρώπων που έπεσαν στη θάλασσα;

ΕΚΤΟΝ: Με βάση ποιο σχέδιο και ποια εντολή, την ώρα της εξέλιξης της πυρκαγιάς, αποβιβάζονταν δεκάδες οχήματα στο λιμάνι της Ραφήνας και βάσει ποιας λογικής εκτρέπονταν τα αυτοκίνητα από τη Λεωφόρο Μαραθώνος προς το Μάτι;

ΕΒΔΟΜΟΝ: Πώς είναι δυνατόν όταν από τις 8:15 το βράδυ ήταν γνωστό το μέγεθος της καταστροφής, στις 12 τα μεσάνυχτα οι επιτελείς να διαβεβαιώνουν μπροστά στις κάμερες τον πρωθυπουργό ότι το φαινόμενο είναι σε ύφεση ενώ δεκάδες άνθρωποι είχαν ήδη χαθεί;

Όπως δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «ΜΠΑΜ» που κυκλοφορεί

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Μάτι: Εγκληματική ολιγωρία από τον Ματθαιόπουλο στην υπόθεση Βουκάκη

Μάτι: «Με ξενάγησε, ήπιαμε καφέ, βλέπαμε τον καπνό» δήλωσε η εθελόντρια πυροσβέστης για τον Διοικητή των εναέριων μέσων

 

Ροή Ειδήσεων

Διαβάστε ακόμη

Top News

   

Kάνε εγγραφή στο newsletter eReportaz

Ενημερώσου πρώτος με τα τελευταία νέα στην Ελλάδα και στον κόσμο.

Συνδέσου μαζί μας