9:36 Τρίτη 19 Μαρτίου 2024
eReportaz

Live:

Οι Έλληνες startuppers της Περιφέρειας, που διαπρέπουν εντός και εκτός συνόρων

Οι Έλληνες startuppers της Περιφέρειας, που διαπρέπουν εντός και εκτός συνόρων

Προ δεκαετίας οι startups αποτελούσαν ένα σπάνιο είδος επιχειρηματικότητας, ωστόσο με το πέρας των ετών όχι μόνο έχουν πληθύνει, αλλά έχουν αρχίσει να συμβάλλουν ενεργά και στην ελληνική οικονομία.

Οι προοπτικές μιας startup στην Ελλάδα είναι πλέον ευοίωνες, καθώς το οικοσύστημα ωριμάζει σταδιακά και διαρκώς βελτιώνονται.

Είναι ενδεικτικό πως συνολικά 60.000.000 ευρώ έχουν επενδυθεί σε ελληνικές startups μέχρι στιγμής μέσω του μηχανισμού Equi Fund.

Οι 74 εταιρείες που έχουν ενισχυθεί, έχουν συγκεντρώσει συνολικά 180.000.000 ευρώ με τη συμβολή και άλλων επενδυτών.

Για κάθε ένα ευρώ μέσω Equi Fund, οι startups έχουν λάβει επιπλέον δύο ευρώ από άλλους επενδυτές. Το ελληνικό οικοσύστημα των startups εξακολουθεί να προτιμά τις B2B υπηρεσίες. Από τις startups που έχουν ενισχυθεί, το 67,6% έχουν την έδρα τους στην Ελλάδα.  Η «ΜΠΑΜ στο Ρεπορτάζ» φιλοξενεί σήμερα το success story πέντε νεοφυών επιχειρήσεων και όχι μόνο, που έχουν ήδη ανοίξει τα πανιά τους και εκτός συνόρων. 

Στέβια made in Lamia στα Εµιράτα

Πριν από επτά χρόνια, μια ομάδα Ελλήνων αγροτών σταμάτησε να καλλιεργεί καπνό και προχώρησε σε μια καινούρια εναλλακτική καλλιέργεια ζάχαρης, τη στέβια. Το εκχύλισμα από τα φύλλα των φυτών φτιάχνει ένα φυσικό, χωρίς θερμίδες υποκατάστατο της ζά- χαρης. Υπάρχει αιώνες, αλλά μόνο τα τελευταία 10 χρόνια έχει γίνει γνωστή.

Ο άνθρωπος πίσω από το εγχείρημα, που ξεκινά από τη Λαμία, είναι ο Χρήστος Σταμάτης. Ο μηχανολόγος μηχανικός αναζήτησε αγρότες στην ιδιαίτερη πατρίδα του, τη Φθιώτιδα, για να τους πείσει να φυτέψουν στέβια αντί της λιγότερο κερδοφόρας καλλιέργειας καπνού. Η δύναμη της πειθούς λειτούργησε, αφού 150 αγρότες έδωσαν από 500 ευρώ για να δημιουργηθεί ο Συνεταιρισμός Stevia Hellas.

«Ανακαλύψαμε το crowd sourcing πολύ πριν γίνει γνωστό, στο χωριό μου», είπε ο κ. Σταμάτης στο BBC που παρουσίασε στο βρετανικό κοινό τα συστατικά αυτής της ελληνικής επιτυχημένης συνταγής.

Ήταν η πρώτη εταιρεία, το 2012, στην Ευρώπη που παρήγαγε στέβια και τώρα απασχολεί περίπου 300 εργαζομένους. Πουλάει το εκχύλισμα στέβια σε υγρή και στέρεη μορφή με δική του επωνυμία, LaMia Stevia, και επίσης εξάγει, σε τιμές χονδρικής, στη Δυτική Ευρώπη, τον Καναδά, τις ΗΠΑ και το Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα.

Ο συνεταιρισμός Stevia Hellas δεν σταματά και στοχεύει τώρα σε περαιτέρω ανάπτυξη. «Τα επόμενα σχέδιά μας είναι να δημιουργήσουμε μια αλυσίδα προμήθειας στέβια με τις Μεσογειακές χώρες όπως η Ιταλία, η Ισπανία η Γαλλία ή η Πορτογαλία», λέει ο κ. Σταμάτης.

Τα φυτά στέβια που καλλιεργεί ο συνεταιρισμός στέλνονται τώρα στη Γαλλία για την επεξεργασία και μια δεύτερη μονάδα επεξεργασίας πρόκειται να ανοίξει στα Βαλκάνια τα επόμενα δύο χρόνια. «Έχουμε ένα μοναδικό κλίμα για την καλλιέργεια στέβιας», προσθέτει.

«Μαγνήτης» για την παγκόσµια αυτοκινητοβιοµηχανία ο ∆. Βαρτζιώτης

Γέννημα θρέμμα Ιωαννίνων ο Δημήτρης Βαρτζιώτης κατάφερε να στρέψει τα βλέμματα στη γενέτειρά του και ειδικά́ των κολοσσών της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας.

Μετά από σπουδές στην αεροναυπηγική και χρόνια εργασίας στη Γερμανία, επέστρεψε στον Κατσικά Ιωαννίνων απ’ όπου διευθύνει μια κομβική επιχείρηση για τη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία, η οποία εστιάζει στην εξέλιξη της ψηφιακής υπόστασης των αυτοκινήτων.

Μαθηματικός, συγγραφέας και φιλόσοφος, έχει κατορθώσει να δημιουργήσει στον Κατσικά Ιωαννίνων μια μίνι Silicon Valley. Η προσέγγισή του για τα μεγάλα ερωτήματα της τεχνολογικής εξέλιξης αλλά και της φιλοσοφικής αναζήτησης, τον κατατάσσει στις μεγάλες προσωπικότητες της εποχής μας. Στην εταιρεία του ΝΙΚΙ Digital Engineering, απασχολούνται περίπου 20 επιστήμονες της ίδιας κατηγορίας. Όλοι τους επιλύουν δύσκολα τεχνολογικά προβλήματα, τα περισσότερα απλησίαστα για πολλούς.

Το κεντρικό θέμα των εργασιών είναι αυτό που λέμε Digital Simulation, δηλαδή η ανάπτυξη των οχημάτων σε ψηφιακή μορφή πριν περάσουν στην παραγωγή. Π.χ. η ευστάθεια του αυτοκινήτου, η αεροδυναμική του, η θερμοδυναμική του, τα συστήματα πληροφορικής, το machin elearning, η τεχνητή νοημοσύνη, virtual reality και ο συνδυασμός αυτών των προβλημάτων πρέπει να επιλύονται ψηφιακά δηλαδή πριν την πραγματοποίησή τους.

«Σε αυτό το άρμα της τεχνολογικής αιχμής πρέπει να διαχειρίζομαι τις εξαιρετικές γνώσεις των συνεργατών μου, τις ιδέες και τα όνειρά τους και τους εγωισμούς τους και τους μεγάλους πελάτες μου όπως MERCEDES, BMW, AUDI, PORSCHE, ESA, BOSCH, SAMSUNG και άλλες μεγάλες επιχειρήσεις»,  αναφέρει ο ίδιος.

Από τη Βαυαρία στην Κοζάνη για την ελληνική µπίρα 3 αδερφών

Τρία νεαρά αδέρφια από την Κοζάνη, ο νεαρότερος Θωμάς και οι Δημήτρης και Γιώργος Περτσινίδης, επέλεξαν να παραμείνουν στην Ελλάδα, να επιχειρήσουν και να φτιάξουν την ομώνυμη ζυθοποιία με έδρα τη Βόρεια Ελλάδα, λόγω της μεγάλης αγάπης για τη ζυθοποίηση και την επιχειρηματικότητα.

Δύο ήταν οι λόγοι που τα τρία αδέρφια επέλεξαν την μπίρα ως προϊόν για να ασχοληθούν επιχειρηματικά. Αρχικά, η «στενή σχέση» που έχουν με την περιοχή της Βαυαρίας, που αποτελεί μία από τις σημαντικότερες περιοχές παραγωγής μπίρας, αλλά και επειδή ο συγκεκριμένος κλάδος τώρα «χτίζεται» ουσιαστικά στην Ελλάδα.

Η εν λόγω επιχείρηση αποτελεί μία νεοσύστατη εταιρία, ο σκοπός της οποίας είναι η δημιουργία μπίρας σε περιορισμένες ποσότητες με έμφαση κυρίως στην ποιότητα και όχι στην ποσότητα.

Τα αδέρφια έλαβαν τη γνώση της ζυθοποίησης όταν κατά τη διάρκεια ενός καλοκαιριού, βρέθηκαν στην ιστορική μοναστηριακή ζυθοποιία Ettaler Klosterbrauerei του μοναστηριού Ettal Kloster στη νότια περιοχή της Βαυαρίας.

Εκεί παρέμειναν για δύο μήνες, όπου και είχαν τη δυνατότητα να μάθουν τα μυστικά της ζυθοποίησης από μια εξαιρετική ομάδα ντόπιων ζυθοποιών.

Η δυναμική που αποκτούν χρόνο με τον χρόνο οι ελληνικές μπίρες στις αγορές του εξωτερικού, είναι συνεχώς αυξανόμενη και με την ελληνική ετικέτα, αλλά και το brand name να αποκτά ολοένα και μεγαλύτερη αναγνωρισιμότητα σε πολλές χώρες του εξωτερικού και κυρίως της Ευρώπης και της Αμερικής. Στον άμεσο στρατηγικό σχεδιασμό της εταιρίας και σε ορίζοντα τριετίας είναι η κατασκευή υπερσύγχρονων επισκέψιμων εγκαταστάσεων ύψους 250.000 ευρώ στο Βατερό Κοζάνης παραγωγικής ικανότητας 30 εκατόλιτρων (HL) μηνιαίως.

Τα σκουπίδια του ελληνικού βυθού γίνονται… κάλτσες στην Ολλανδία

Η «Εναλεία» του Λευτέρη Αραπάκη έχει έναν μεγάλο όραμα: να επιλύσει τα δύο -άμεσα- προβλήματα για το θαλάσσιο περιβάλλον, όπως η μείωση των ιχθυαποθεμάτων και η ρύπανση της θάλασσας από πλαστικό.

Οι ελληνικές θάλασσες τροφοδοτούν τη βιομηχανία ανακύκλωσης της Ευρώπης δίνοντας ευκαιρίες για τη δημιουργία νέων οικολογικών προϊόντων. Η ελληνική εταιρεία «Εναλεία»… ψαρεύει πλαστικά, επικίνδυνα υλικά και δίκτυα ψαράδων από τον ελληνικό βυθό, τα οποία αποτελούν τη μεγαλύτερη απειλή για τους ζωντανούς οργανισμούς και τα ψάρια. Η «Εναλεία», από τον Οκτώβριο του 2018 έως τον Μάιο του 2019, μάζεψε από τον βυθό 16 τόνους σκουπιδιών, εκ των οποίων το 83% ήταν πλαστικό.

Ο Λευτέρης Αραπάκης κέντρισε το ενδιαφέρον ενός κολοσσού και συγκεκριμένα τη συνεργασία με τη Nestlé, η οποία υποστηρίζει το πρόγραμμα καθαρισμού θαλάσσιων πλαστικών απορριμμάτων «Mediterranean Clean up» που έχει αναπτύξει η «Εναλεία». Με όραμα μια Μεσόγειο καθαρή από πλαστικά, το πρόγραμμα περιλαμβάνει την απομάκρυνση των θαλάσσιων απορριμμάτων, με τη συνεργασία επαγγελματιών αλιέων και των αλιευτικών σκαφών τους, εστιάζοντας στον Αργοσαρωνικό που είναι ιδιαίτερα επιβαρυμένος. Τα απορρίμματα συλλέγονται και μεταφέρονται στην Ιχθυόσκαλα Κερατσινίου και στο Λαύριο, σε συγκεκριμένους χώρους αποθήκευσης, προκειμένου να γίνει η καταγραφή και η διαλογή τους.

Το πρόγραμμα ενισχύει και το μοντέλο της κυκλικής οικονομίας, καθώς εκτός από τη συλλογή και τη διαλογή των απορριμμάτων, περιλαμβάνει την ανακύκλωσή τους και τη μετατροπή μέρους αυτών – όσων πληρούν τις προϋποθέσεις από άποψη υλικού – σε νέα χρηστικά αντικείμενα.

Τα πλαστικά και ειδικά τα δίχτυα ψαρέματος τα οποία, να σημειωθεί, για να αποσυντεθούν απαιτούνται 600 χρόνια αποτελούν την πρώτη ύλη για τη βιομηχανία ανακύκλωσης. Τα υλικά αυτά που αλιεύονται, αποστέλλονται σε βιομηχανική μονάδα της Ολλανδίας, τα οποία, με την πρόσμιξη άλλων υλικών στη συνέχεια γίνονται κάλτσες και πωλούνται στην αγορά. Τα ευρήματα από τον βυθό του Σαρωνικού συντηρούν τη μονάδα της Ολλανδίας, καθώς αποτελούν το 20% της πρώτης ύλης για τη βιομηχανική μονάδα. Τα αμιγώς πλαστικά κατευθύνονται σε μονάδα της Ισπανίας για την παραγωγή νέων προϊόντων, πιο φιλικών προς το περιβάλλον.

Οι «Κένταυροι» startuppers της ψηφιακής γεωργίας

Οι πρωτοποριακές εφαρμογές που αναπτύσσει η νεοφυής επιχείρηση Centaur Analytics στον αγρο-τεχνολογικό τομέα (AgTech) και οι συνθήκες εξέλιξης μιας εταιρίας υψηλής τεχνολογίας που εδρεύει σε μια μεγάλη επαρχιακή πόλη όπως είναι ο Βόλος, δεν έχουν περάσει απαρατήρητες.

Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Centaur Analytics Δρ. Σωτήρης Μπαντάς, με πολυετή εμπειρία σε εταιρία υψηλής τεχνολογίας, θέλησε να μεταφέρει την τεχνογνωσία της Silicon Valley και του Σαν Φρανσίσκο στη γενέτειρά του τον Βόλο.

Η Centaur Analyrics προέκυψε μέσα από την συνεργασία του Γεωπόνου και επιστήμονα τροφίμων κ. Βασίλη Σωτηρούδα και του Ηλεκτρολόγου Μηχανικού Δρ. Σ. Μπαντά, oι οποίοι συνδύασαν τις γνώσεις και την εμπειρία τους στα πεδία της αγροτικής παραγωγής και της τεχνολογίας, βρίσκοντας κοινά σημεία στα οποία το «κλειδί» ήταν το Internet of Things με βάση το οποίο επιχειρούν να δώσουν λύση σε διαχρονικά προβλήματα του αγροτικά τομέα.

Η εταιρία απευθύνεται σε επιχειρήσεις και βιομηχανίες που αποθηκεύουν και διακινούν αγροτικά προϊόντα, όπως δημητριακά, ρύζι, καπνό, φρούτα κ.ά.

Με ειδικούς αισθητήρες τους οποίους αναπτύσσει η εταιρία παρακολουθεί τις συνθήκες που επικρατούν στις αποθήκες με σκοπό να διατηρηθεί η ποιότητα του προϊόντος και να προστατευθεί από τυχόν κινδύνους.

Οι αισθητήρες συγκεντρώνουν δεδομένα για τη θερμοκρασία την υγρασία και τα επίπεδα συγκέντρωσης αερίωνμέσα στους αποχετευτικούς χώρους των προϊόντων τα οποία διοχετεύονται μέσω του cloud στην ολοκληρωμένη πληροφοριακή πλατφόρμα όπου μπορεί να τα παρακολουθεί κάποιος ακόμη και μέσα από το κινητό του σε πραγματικό χρόνο. Με αυτό τον τρόπο αντιμετωπίζεται τυχόν αλλοίωση των προϊόντων ή προσβολή από ασθένειες επιχειρώντας στοχευμένες απεντομώσεις κ.λπ.

Η ανάγκη για την ανάπτυξη της συγκεκριμένης τεχνολογίας προέκυψε από το γεγονός ότι το συνολικό ποσό που καταγράφεται από την απώλεια αγροτικών αγαθών παγκοσμίως ανέρχεται σε 1 τρισ. εκατ. δολάρια ετησίως.

Η Centaur Analytics έχει ήδη προσελκύσει διεθνές επενδυτικό ενδιαφέρον, εξασφαλίζοντας χρηματοδότηση (seed) 1.300.000 δολ. από το ισραηλινό επενδυτικό κεφάλαιο Our Croud First και το PJ Tech Catalyst Fund μαζί με τον angel investor Avi Reichental.

Όπως δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «ΜΠΑΜ» που κυκλοφορεί

Ροή Ειδήσεων

Διαβάστε ακόμη

Kάνε εγγραφή στο newsletter eReportaz

Ενημερώσου πρώτος με τα τελευταία νέα στην Ελλάδα και στον κόσμο.

Συνδέσου μαζί μας