7:24 Πέμπτη 25 Απριλίου 2024
eReportaz

Live:

Οι γονείς εκπαιδεύονται!

Οι γονείς εκπαιδεύονται!

Στην αξέχαστη ελληνική ταινία «Ο κυρ Γιώργης εκπαιδεύεται», ο αξέχαστος Διονύσης Παπαγιαννόπουλος ως λαϊκός ταβερνιάρης έκανε fast track μαθήματα «καλής συμπεριφοράς» για να μπορέσει να σταθεί στα κοσμικά σαλόνια δίπλα στον γιο του και στην αριστοκράτισσα νύφη του.

Της ΑΛΕΞΙΑΣ ΣΒΩΛΟΥ


Αθρόα συμμετοχή κηδεμόνων σε εξειδικευμένες ακαδημίες με στόχο να μάθουν να διαχειρίζονται προβλήματα παιδιών και εφήβων.


Έξι δεκαετίες αργότερα, το ερώτημα ποιος εκπαιδεύει τους γονείς, για να μπορέσουν να σταθούν επαξίως στο ύψος των περιστάσεων, δίπλα στα παιδιά τους, ειδικά όταν υπάρχουν προβλήματα, η απάντηση είναι: «Οι ακαδημίες γονέων». Ο πρώτος κύκλος από τις ακαδημίες γονέων πραγματοποιήθηκε πριν από οκτώ χρόνια στην Αττική, αλλάζοντας τα δεδομένα σε αυτό που διεθνώς αποκαλούμε parenting και στη γλώσσα μας σε ελεύθερη μετάφραση αποδίδεται με τον όρο «γονεϊκή συμβουλευτική». Τα τελευταία οκτώ χρόνια, οι ακαδημίες γονέων «Από το Α έως το Ω» διοργανώνονται ανελλιπώς από την Ελληνική Εταιρεία Εφηβικής Ιατρικής, σε συνεργασία με την Ιατρική Σχολή του ΕΚΠΑ και το Εθνικό Διαδημοτικό Δίκτυο Υγιών Πόλεων και Προαγωγής Υγείας (Ε.Δ.Δ.Υ.Π.Π.Υ.) του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας.

Το πρόγραμμα τελεί υπό την αιγίδα του υπουργείου Υγείας και το «πρώτο κουδούνι» χτυπά κάθε χειμώνα στις αρχές Νοεμβρίου, με τη συμμετοχή να είναι πλέον υβριδική, δηλαδή και διά ζώσης και διαδικτυακή. Άλλωστε το βασικό μάθημα της πανδημίας του κορωνοϊού που είχε θετικό πρόσημο ήταν η αξιοποίηση των ψηφιακών εργαλείων με τον καλύτερο δυνατό τρόπο ώστε να ξεπεραστούν οι γεωγραφικοί περιορισμοί.

Διαδικτυακά

Το ακαδημαϊκό έτος 2022-2023 πραγματοποιούνται 10 διά ζώσης Ακαδημίες σε Αττική και Θεσσαλία στις οποίες συμμετέχουν περίπου 500 γονείς, ενώ άλλοι 500 θα μπορέσουν να τις παρακολουθήσουν διαδικτυακά από το δίκτυο του ΕΔΔΥΠΥ σε όλη την επικράτεια, καθώς η ακαδημία της Νέας Σμύρνης μεταδίδεται διαδικτυακά. Στη διάρκεια των μαθημάτων, παρουσιάζονται με διαδραστικό τρόπο και συζήτηση θέματα που ενδιαφέρουν τους γονείς και προτείνονται λύσεις διαχείρισης καθημερινών προκλήσεων και κρίσεων με στόχο την ενδυνάμωσή τους και την ενίσχυση του ρόλου τους προς όφελος των παιδιών. Τα θέματα αφορούν τη σωματική υγεία, την ανάπτυξη, την πρόληψη και τη σχολική ζωή, ενώ θίγονται και θέματα όπως οι παιδιατρικοί και εφηβικοί εμβολιασμοί, η διατροφή των παιδιών, το περιβάλλον και η επίδρασή του στη ζωή τους.

Τα τελευταία χρόνια, και ειδικά μετά το σαρωτικό πέρασμα της πανδημίας Covid-19 στη ζωή μας, οι γονείς ενδιαφέρονται ιδιαίτερα για τα θέματα που αφορούν την επικοινωνία τους και την ουσιαστική σχέση τους με τα παιδιά, τη χρήση του διαδικτύου και τις συμπεριφορές υψηλού κινδύνου, την έκφραση βίας, τη σεξουαλικότητα, τις μαθησιακές δυσκολίες και της στρατηγικές πρόληψης.

Άλλωστε η πανδημία εκτόξευσε τις εξαρτήσεις στους νέους, αυξάνοντας τον διαδικτυακό εθισμό από 40% (προ πανδημίας) σε 67% και αντιστοίχως προκάλεσε αύξηση σε όλες τις εκφράσεις βίας στον φυσικό και τον διαδικτυακό κόσμο (από 30% προ πανδημίας) σε 50%. Η βία στους νέους παίρνει τη μορφή τραμπουκισμών, bullying, παρενόχλησης, διακίνησης ψευδών φημών στο διαδίκτυο με στόχο τον εξευτελισμό του «θύματος», συμμετοχής σε συμμορίες και ρητορικής μίσους με στόχο ανθρώπους που διαφέρουν ως προς τα «δομικά» τους χαρακτηριστικά, δηλαδή φυλή, χρώμα δέρματος, θρησκεία κ.ά. Οι τραγικές ιστορίες που σόκαραν τον τελευταίο καιρό το Πανελλήνιο, από τον φόνο του Άλκη Καμπανού, που έπεσε θύμα τυφλής οπαδικής βίας, μέχρι τις συμπλοκές ανηλίκων με μαχαίρια, καδρόνια και νεράντζια (με ξυραφάκια) σε σχολεία της επικράτειας, αποτελούν ζωντανή απόδειξη του γεγονότος ότι βρισκόμαστε μπροστά σε μια έκρηξη αναίτιας βίας, με θύτες και θύματα κάθε ηλικίας και πως αυτό που βλέπουμε όλοι είναι πιθανώς μονάχα η κορυφή του παγόβουνου.

Γονεϊκό πρότυπο

Ένα από τα πιο «καυτά» θέματα στις ακαδημίες γονέων είναι η αντιστροφή του γονεϊκού προτύπου. Πρόκειται για ένα φαινόμενο που προκλήθηκε από τη διάδοση του Διαδικτύου στους νέους, με αποτέλεσμα τα παιδιά μας να ξέρουν πολύ περισσότερα για τις ψηφιακές τεχνολογίες σε σχέση με τους γονείς, που στην πλειονότητά τους είναι ψηφιακά αναλφάβητοι, εξηγεί η αν. καθηγήτρια Παιδιατρικής – Εφηβικής Ιατρικής Άρτεμις Τσίτσικα. Παρότι οι γονείς υστερούν σε γνώση για τα ψηφιακά εργαλεία, αυτό δεν σημαίνει ότι δεν μπορούν να σταθούν ως θετικά πρότυπα δίπλα στα παιδιά τους, δίνοντας συμβουλές, αλλά χωρίς να κουνούν ποτέ το δάχτυλο.

Στις ακαδημίες γονέων η συζήτηση περιλαμβάνει και τα παραδοσιακά θέματα που προβληματίζουν τους γονείς, όπως οι εκρήξεις και οι ψυχολογικές μεταπτώσεις της εφηβείας, η αντισύλληψη, οι σεξουαλικές σχέσεις, η σεξουαλική διαπαιδαγώγηση και πώς το παιδί διδάσκεται να προστατεύεται από ενδεχόμενη απόπειρα κακοποίησης με το να μαθαίνει τα απαγορευμένα αγγίγματα. Παράλληλα, στις ακαδημίες υπάρχει σύνδεση με τα προγράμματα δεξιοτήτων ζωής, ψηφιακής παιδείας και κοινωνικής – συναισθηματικής ενδυνάμωσης και το υλικό τους («Enable», «Selma», «Youth Power») και τη διαδικτυακή πλατφόρμα (από νέους για νέους) we-knowhow.gr. Όπως χαρακτηριστικά λέει η Άρτεμις Τσίτσικα, «δεν δαιμονοποιούμε ποτέ το ίντερνετ, γιατί αποτελεί τον καινούργιο θαυμαστό κόσμο στον οποίο θα ζήσουν τα παιδιά μας και, για να επιβιώσουν, να εργαστούν και να προκόψουν, θα επιβάλλεται να έχουν ψηφιακές ικανότητες».

γονέων

Όπως δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «ΜΠΑΜ» που κυκλοφορεί

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Ανδρέας Παπαδόπουλος: «Αν κέρδιζα το λαχείο θα γινόμουν μέτοχος του Ολυμπιακού…»

Οπαδική επίθεση σε 18χρονο στον Κορυδαλλό – Τον έβρισαν και του έκαψαν τη μοτοσυκλέτα

Ροή Ειδήσεων

Διαβάστε ακόμη

     

Kάνε εγγραφή στο newsletter eReportaz

Ενημερώσου πρώτος με τα τελευταία νέα στην Ελλάδα και στον κόσμο.

Συνδέσου μαζί μας