Οι Κινέζοι έφυγαν, οι επενδύσεις έρχονται

Οι Κινέζοι έφυγαν, οι επενδύσεις έρχονται

Του Δ.Γ Παπαδοκωστόπουλου

Η συνεργασία Ελλάδας – Κίνας εκτός των οικονομικών κερδών έχει και γεωπολιτική σημασία

Ο κινεζικός δράκος επιλέγει να «καταλάβει» εμπορικά την Ευρώπη, μέσω της Ελλάδας, η οποία είναι σήμερα από τους καλύτερους εμπορικούς εταίρους της μακρινής χώρας, η οποία αν και κομμουνιστική, θεωρητικά λειτουργεί με καπιταλιστικές δομές και ανταγωνιστικά προς τη Δύση.
Η υπογραφή 16 συμφωνιών μεταξύ Ελλάδας και Κίνας ήταν το αποτέλεσμα της πρόσφατης επίσκεψης στην Ελλάδα του Κινέζου προέδρου Σι Τζινπίνγκ που ακολούθησε χρονικά το ταξίδι στην Κίνα του Έλληνα πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη.

Η ελληνοκινεζική συνεργασία εκτός των οικονομικών κερδών (για τις δύο χώρες) έχει και μια γεωπολιτική σημασία, η οποία είναι ιδιαίτερα κρίσιμη στην παρούσα συγκυρία, όπου έχουμε εκδήλωση της τουρκικής επιθετικότητας.

Ανάμεσα στις οικονομικές συμφωνίες ξεχωρίζουν είναι η επένδυση ύψους 300 εκατ. ευρώ της Cosco στον ΟΛΠ, το ενδιαφέρον της State Grid να αγοράσει επιπλέον ποσοστό στον ΑΔΜΗΕ, αλλά και η συμμετοχή κινεζικών κεφαλαίων στο έργο κατασκευής του υποβρύχιου ηλεκτρικού καλωδίου Αττικής – Κρήτης, ενώ υπάρχει ενδιαφέρον και για συμμετοχή στις ιδιωτικοποιήσεις, όπως των ΕΛΠΕ και της ΔΕΠΑ.

Επίκεντρο ο Πειραιάς

Κεντρικό ρόλο στη νέα στενότερη συνεργασία των δύο χωρών διαδραματίζει ο Πειραιάς, που μέσω της Cosco αποτελεί πύλη εισόδου των κινεζικών προϊόντων στην ευρωπαϊκή αγορά. Εκεί, προβλέπεται να ξεκινήσουν άμεσα τα έργα του νέου τερματικού σταθμού υποδοχής επιβατών, τα έργα επέκτασης του επιβατικού λιμένα κρουαζιέρας ενώ ξεπαγώνει η επένδυση της Cosco, ύψους 300 εκατ. ευρώ για την κατασκευή του 4ου εμπορευματικού προβλήτα. Το συγκεκριμένο έργο είχε μπει στο ψυγείο από τις αντιδράσεις των ΟΤΑ, αλλά και από το ζήτημα που προέκυψε αναφορικά με τα αντισταθμιστικά οφέλη στο δήμο Κερατσινίου από την κατασκευή κτιρίου κ.λπ. Με το έργο αυτό ανεβάζει το συνολικό προϋπολογισμό των κινεζικών επενδύσεων στο λιμάνι του Πειραιά περίπου στο 1 δισ. ευρώ.

Η Cosco Hellas έχει σημαντική παρουσία στον Πειραιά, με την θυγατρική της να κατέχει το 51% του μετοχικού κεφαλαίου του ΟΛΠ ενώ θα αγοράσει και άλλο 16% μόλις ολοκληρώσει τις δεσμευτικές επενδύσεις. Η άλλη θυγατρική της Cosco έχει αναλάβει μέσω της εταιρείας ΣΕΠ Α.Ε. υποπαραχωρήσεις των προβλητών ΙΙ και ΙΙΙ του ΟΛΠ. Να σημειωθεί ότι η Cosco Hellas έχει παρουσία στην Ελλάδα και με άλλες ναυτιλιακές, εμπορικές και διαμετακομιστικές δραστηριότητες.

Ιδιαίτερη σημασία έχουν και οι συμφωνίες στον τομέα της ενέργειας και μάλιστα σε μια συγκυρία, όπου εκδηλώνεται όπως προείπαμε σημαντική τουρκική επιθετικότητα. Κινεζικά συμφέροντα έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον για το έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης της ηπειρωτικής Ελλάδας με την Κρήτη και συμμετοχή στην θυγατρική του ΑΔΜΗΕ «Αριάδνη» για το έργο της διασύνδεσης με υποβρύχιο καλώδιο την ηπειρωτική Ελλάδα με την Κρήτη.
Στόχος των Κινέζων είναι να αποκτήσουν ποσοστό ως και 20% στην κοινοπραξία που θα αναλάβει το έργο.

Αιολικά πάρκα

Στις σημαντικές κινεζικές επενδύσεις περιλαμβάνονται ακόμα και τα αιολικά πάρκα σε Θράκη, Μάνη, Τρίκορφο, Κρήτη, το ενδιαφέρον της κρατικής εταιρείας δικτύου της Κίνας State Grid να αυξήσει το μετοχικό του ποσοστό στον ΑΔΜΗΕ, ενώ ενδιαφέρον εκδηλώθηκε και για τον ελληνικό βωξίτη από την κινεζική βιομηχανία «China Nonferrous Metal Industry’s Foreign Engineering and Construction Co».
Με βάση την συμφωνία που υπογράφηκε, επενδύσεις αναμένονται στο ηλιοθερμικό πάρκο MINOS στην Κρήτη, ισχύος 50 MW. Πρόκειται για την κατασκευή ηλιοθερμικού σταθμού παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας με τεχνολογία τηγμένου άλατος, έργο ύψους 300 εκατ. ευρώ, το οποίο θα ξεκινήσει το καλοκαίρι του 2020, θα ολοκληρωθεί ύστερα από περίπου δυόμισι χρόνια και θα καλύπτει το 10% των αναγκών της Κρήτης σε ηλεκτρική ενέργεια. Η συμφωνία θα διασφαλίσει τη μεταφορά και τη χρήση προηγμένης κινεζικής τεχνολογίας για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας στο πλαίσιο του συγκεκριμένου έργου στον Αθερινόλακκο Λασιθίου.

Bank of China

Στο πλαίσιο της επίσκεψης του Κινέζου προέδρου στην Ελλάδα, ανακοινώθηκε και η λειτουργία στη χώρα μας της Bank of China. Το υποκατάστημα βρίσκεται επί της Λεωφόρου Μεσογείων και έλαβε μόλις πρόσφατα άδεια έναρξης εργασιών από το κεντρικό πιστωτικό ίδρυμα. Η Bank of China είναι η τέταρτη μεγαλύτερη τράπεζα παγκοσμίως, με ενεργητικό ύψους 230 δισ. δολαρίων
Υποκατάστημα θα ανοίξει στην Ελλάδα και μια άλλη κινέζικη τράπεζα η Industrial and Commercial Bank of China, η οποία έχει ενεργητικό 338 δισ. δολαρίων.
Τα δύο αυτά ιδρύματα αναμένεται να διαδραματίσουν ενεργό ρόλο στην ελληνική οικονομία, τόσο μέσω επενδύσεων όσο και ενδεχόμενων εξαγορών στον τραπεζικό κλάδο, ενώ θα ενισχύουν και τον τραπεζικό ανταγωνισμό.

Ενδιαφέρον υπάρχει επίσης και για το χαρτοφυλάκιο που θα διαθέσουν οι κινεζικές στην ελληνική ναυτιλία και ειδικότερα για παραγγελίες ελληνικών ναυτιλιακών σε κινεζικά ναυπηγεία για νεότευκτα εμπορικά πλοία.

Οι τρεις μεγαλύτερες κινεζικές χρηματοδότριες ελληνόκτητων ναυτιλιακών ομίλων είναι σήμερα οι EXIM, China Everbright Bank και China Development Bank. Αυτές έχουν χαρτοφυλάκιο χορηγήσεων προς την ελληνόκτητο ποντοπόρο που υπερβαίνει τα 2,5 δισ. δολ., ενώ και άλλοι κινεζικοί χρηματοπιστωτικοί οργανισμοί και οργανισμοί ασφάλισης εξαγωγικών πιστώσεων έχουν επίσης σημαντική έκθεση στην ελληνική ναυτιλία.

Στόχος οι 500.000 τουρίστες

Στην αύξηση των τουριστών από την Κίνα προς την Ελλάδα από τις 125 χιλιάδες που είναι σήμερα στις 500 χιλιάδες, αναφέρθηκε πρόσφατα ο υπουργός Τουρισμού, Χάρης Θεοχάρης. Για να επιτευχθεί αυτός ο στόχος, έχει ξεκινήσει μια σειρά ενεργειών όπως: η υπογραφή μνημονίου για αδειοδότηση ενδιαφερόμενων αεροπορικών εταιρειών, νέος πίνακας διαδρομών, ο οποίος περιλαμβάνει όλα τα σημεία προορισμού εκατέρωθεν, η δυνατότητα εκτέλεσης πτήσεων charter, αλλά και μίσθωσης αεροσκαφών, κατά την εκτέλεση δρομολογίων στις συμφωνηθείσες διαδρομές.
Πρόσφατα, πάντως, η Air China ανακοίνωσε τρεις πτήσεις την εβδομάδα στο δρομολόγιο Αθήνα – Πεκίνο και κατά τη χειμερινή περίοδο, αλλά και την προοπτική να προσθέσει και άλλες στο άμεσο μέλλον. Η συμφωνία για την αύξηση των δρομολογίων υπεγράφη στην Σαγκάη, μεταξύ του προέδρου της κινεζικής αεροπορικής εταιρείας Juneyao Air Co. Ltd, Zhao Hong Liang, και του γενικού γραμματέα Τουρισμού Κ. Λούλη. Τα δρομολόγια θα ξεκινήσουν τον Ιούλιο του 2020.
Ειρήσθω εν παρόδω η κινεζική κυβέρνηση έχει προγραμματίσει την κατασκευή 216 νέων αεροδρομίων μέχρι το 2035, με στόχο το σύνολο των αεροδρομίων της χώρας να ανέλθει στα 450.
Το γιγαντιαίο κινεζικό πρόγραμμα κατασκευής νέων αεροδρομίων εδράζεται στην αλματώδη μεγέθυνση της μεσαίας τάξης της χώρας και την εκρηκτική αύξηση της ζήτησης για αεροπορικά ταξίδια.

Ενδεικτικό της εκρηκτικής ανάπτυξης του τομέα αερομεταφορών στην Κίνα είναι το γεγονός πως το 2017 διακινήθηκαν από τα κινέζικα αεροδρόμια 552 εκατ. επιβάτες, οι οποίοι εκτιμάται πως θα φθάσουν τα 720 εκατ. ταξιδιώτες το 2020.

Χρυσή βίζα

Να σημειώσουμε, τέλος, ότι εξαιρετικά ελκυστική για επενδυτές από την Κίνα είναι και η ελληνική αγορά ακινήτων, μέσω του προγράμματος της «Χρυσής βίζας», που δίνει το δικαίωμα απόκτησης άδειας πενταετούς παραμονής σε πολίτες προερχόμενους από χώρες εκτός ΕΕ που επενδύουν τουλάχιστον 250.000 ευρώ. Μέχρι στιγμής έχουν επωφεληθεί της ευκαιρίας αυτής πάνω από 5.000 Κινέζοι και η τάση εμφανίζεται αυξητική.

Σχόλια