Η Ρεβέκκα Ρούσση έχει το άγγιγμα του Μίδα, καθώς οι στίχοι της γίνονται χρυσές επιτυχίες. Μέσα από τα τραγούδια της φαίνεται να μας… γνωρίζει όλους καλά, αφού με τους στίχους της μιλάει βαθιά μέσα στην ψυχή μας.
Του ΚΥΡΙΑΚΟΥ ΘΕΟΔΟΣΙΟΥ
«Το συναίσθημά σου αν το αφήσεις πολύ ελεύθερο μπορεί να σε πάει πίσω, να μη βρίσκεις τις σωστές λέξεις, να επαναλαμβάνεσαι…»
Ποια είναι όμως αυτή η γυναίκα; Η Ρεβέκκα Ρούσση, που μεταξύ άλλων έχει γράψει για τον Δημήτρη Μητροπάνο, την Άλκηστη Πρωτοψάλτη, τη Δήμητρα Γαλάνη, αλλά μας έχει χαρίσει και το τραγούδι των Special Olympics, μας συστήνεται καλύτερα μέσα από την «Μ».
Να γυρίσουμε στα παιδικά σου χρόνια. Ήσουν από τα παιδιά που κλεινόντουσαν στο δωμάτιό τους και άκουγαν μουσική;
Πάντα μου άρεσε η μουσική και την σπούδασα. Ξεκίνησα κιθάρα από 4 χρόνων, με πήραν στο Ωδείο με παρακάλια. Μέχρι και την εφηβεία μου όμως άκουγα μόνο ξένα τραγούδια, ήταν τέτοια και η εποχή.
Πώς ξεκίνησες να γράφεις στίχους;
Κάποια στιγμή όλοι στην εφηβεία γράφουμε κάτι, δηλαδή ποίηση. Εμένα μου προέκυψε λίγο παραπάνω. Η μητέρα μου ήταν φιλόλογος, οπότε είχα μια μεγάλη βιβλιοθήκη και οι συνθήκες σε ένα παιδί πάντα συμβάλλουν ώστε να πάει σε μια κατεύθυνση. Στην αρχή έγραφα πεζή ποίηση και αργότερα, στα 23 μου, προέκυψε ο στίχος. Είχα κάποιους φίλους που τραγουδούσαν σε μαγαζιά και ήθελαν να κάνουν δισκογραφική δουλειά. Τους είπα ότι θα γράψω εγώ στίχο, για πλάκα, και τελικά αυτό που έγραψα ήταν μια χαρά. Έτσι, το είδα και εγώ πιο ζεστά. Στην πορεία γνώρισα τον Αλιβιζάτο, έναν σπουδαίο στιχουργό που ήταν φίλος ενός μέλους της οικογένειάς μου και μου πρότεινε να συμμετάσχω με τον Αντώνη Στεφανίδη σε μια δισκογραφική δουλειά της Λίτσας Διαμάντη. Όπως και έγινε.
Πώς προέκυψε η γνωριμία με τον Στέφανο Κορκολή;
Πάλι μέσω ενός συγγενικού προσώπου. Μου πρότεινε να μου γνωρίσει τον Κορκολή. Του έλεγα: «Άσε, δεν υπάρχει λόγος». Αυτός επέμενε. Ο Στέφανος εμφανιζόταν τότε στο «Show Center», οπότε με πολλή επιμονή πήγαμε στα καμαρίνια. Με τα χίλια ζόρια πήγα στον Στέφανο, ο οποίος, αφού διάβασε κάποιους στίχους μου, μου είπε: «Σε περιμένω μεθαύριο στο στούντιο για να γράψουμε πράγματα». Δεν το πολυπίστεψα, γιατί θεωρούσα ότι ήταν δύσκολο να μπεις σε αυτόν τον χώρο. Φυσικά πήγα στο στούντιο. Σε 15 μέρες κάναμε το «Ανεμόπετρο». Κάθε μέρα γράφαμε και από ένα κομμάτι και εντέλει από αυτά βάλαμε τα οκτώ. Τραγούδησαν τότε η Πρωτοψάλτη, η Γαλάνη, η Dulce Pontes, η Μπάμπαλη.
Πώς αισθάνθηκες στο στούντιο με όλα αυτά τα ιερά τέρατα του μουσικού πενταγράμμου;
Το μόνο που έλεγα ήταν: «Γεια σας, χάρηκα». Ήμουν σοκαρισμένη, δεν το πίστευα. Ήταν σαν ένα όνειρο αυτό.
Από το «Ανεμόπετρο» τη μεγαλύτερη επιτυχία την έκανε το «Φοβήθηκες». Πώς γράφτηκε;
Το «Φοβήθηκες» γράφτηκε μέσα στο στούντιο, όπως και όλα τα τραγούδια. Η μουσική μπήκε μετά πάνω στον στίχο. Ήταν από τις πιο δημιουργικές και ενδιαφέρουσες περιόδους της ζωής μου.
Θυμάσαι τα συναισθήματά σου την πρώτη φορά που άκουσες τραγούδι σου στο ραδιόφωνο;
Έκανα ζάπινγκ για να σιγουρευτώ ότι όντως το άκουγα από το ραδιόφωνο (γέλια). Για εμένα βέβαια το μεγαλύτερο μέρος της δουλειάς τελειώνει στο στούντιο. Εκεί έχω τη μεγαλύτερη χαρά και ικανοποίηση.
Το «Κάθε φορά» γράφτηκε επίσης στο στούντιο;
Ναι, και άλλαξα πολλά στο ρεφρέν. Εμείς με τον Στέφανο δουλεύουμε και επιτόπου πολλές φορές. Έγραψα επιτόπου διάφορα νέα ρεφρέν και διαλέξαμε αυτό που μας έπιανε όλους καλύτερα συναισθηματικά.
Υπάρχουν ερμηνευτές που έβγαλαν το τραγούδι με την πρώτη φορά στο στούντιο;
Ναι, πολλοί. Και ο Μητροπάνος και η Άλκηστις τραγουδάει μια και έξω, και η Μούσχουρη. Η Μούσχουρη μάλιστα δεν μπήκε καν μέσα στο booth για την ηχογράφηση. Τραγούδησε έξω, εκεί που καθόμασταν. Ήταν μοναδική εμπειρία. Από τις ελάχιστες φορές που συγκινήθηκα τόσο πολύ.
Η συνεργασία με τον Δημήτρη Μητροπάνο στο «Θες» πώς προέκυψε;
Μέσω του Στέφανου, που έδωσε τα μισά τραγούδια σε εμένα και μισά στον Νίκο Μωραΐτη. Το «Θες» πέρασε από χίλια κύματα, γιατί ο Ηλίας Μπενέτος, ο παραγωγός του Μητροπάνου, αλλά και ο Στέφανος, είχαν τις αντιρρήσεις τους αρχικά γιατί δεν ήταν ένα λαϊκό τραγούδι. Τελικά συμφώνησαν ότι θα ήταν κάτι διαφορετικό για τον Μητροπάνο. Ο Μητροπάνος στο στούντιο ήταν σχετικά κλειστός χαρακτήρας, αλλά υπέροχος.
Στον δίσκο του Πλούταρχου «Κρυμμένα Μυστικά», τα τραγούδια που ξεχώρισαν ήταν τα δικά σου…
Ο Γιάννης είναι από τις αγαπημένες μου λαϊκές φωνές, με εκφράζει και γράφει και εξαιρετική μουσική.
Υπάρχει η συνταγή για αυτό που λέμε «πετυχημένο τραγούδι»;
Αν υπήρχε, θα κάναμε όλοι επιτυχία κάθε μήνα. Δεν νομίζω ότι υπάρχει. Υπάρχει όμως η χημεία στο τραγούδι, που είναι ο στίχος, η μουσική και η φωνή.
Το YouTube τι προβλήματα μπορεί να δημιουργεί σε έναν δημιουργό;
Το YouTube από μόνο του δεν προκαλεί προβλήματα. Τα προβλήματα προκαλούνται από τη σωστή ή λάθος χρήση. Είναι θέμα νομοθεσίας και χώρας. Τα δικαιώματα των δημιουργών έχουν μειωθεί δραματικά, όπως και οι αμοιβές πολλών επαγγελμάτων. Σε άλλες χώρες ένας δημιουργός από μία μόνο επιτυχία μπορεί να ζήσει αυτός και τα δισέγγονά του. Κάπου στην πορεία πρέπει να βρούμε τι φταίει και τι πρέπει να αλλάξει. Εμείς εδώ στην Ελλάδα πάθαμε και αυτό με το κλείσιμο της ΑΕΠΙ, οπότε το μεταβατικό στάδιο ήταν πραγματικά «ισχνών αγελάδων». Υπήρχαν άνθρωποι που δεν είχαν να φάνε. Αν δεν είχες άλλη δουλειά, δεν μπορούσες να ζήσεις από αυτό, και μιλάω ειδικά για τους στιχουργούς, γιατί οι περισσότεροι συνθέτες ίσως κάνουν και κάποια live, όχι ότι αυτοί δεν πρέπει να αμείβονται, απλώς οι στιχουργοί θεωρώ ότι είναι ο κλάδος που έχει πληγεί περισσότερο από όλο αυτό. Κάτι πρέπει να γίνει και να είναι κρατικό, να υπάρχει μια παρέμβαση για τους ανθρώπους που προσφέρουν στον πολιτισμό της χώρας
Τα τελευταία 15 χρόνια ο κόσμος μαθαίνει τους δημιουργούς. Μέχρι τότε ήταν 2-3 συγκεκριμένοι που ήταν γνωστοί. Επίσης, παλιά λέγαμε «το τραγούδι της Πρωτοψάλτη», δεν λέγαμε «το τραγούδι του τάδε δημιουργού». Σε χαροποιεί που αυτό σήμερα έχει αλλάξει λίγο;
Αυτό ξεκίνησε από τα ραδιόφωνα, αν και κάποια ανέφεραν τους δημιουργούς. Δεν με στενοχωρούσε, γιατί δεν με ενδιέφερε τόσο η προβολή όσο ακούγοντας κάποιος τους στίχους μου να έψαχνε να βρει ποιος τους έγραψε. Χαίρομαι βέβαια που δίνεται βάση και στους δημιουργούς.
Σου έχει τύχει κάποιο αστείο περιστατικό έξω ενώ παίζει από κάπου δικό σου τραγούδι;
Έχω πάει σε ένα σούπερ μάρκετ με μια φίλη και εκεί που διαλέγουμε αλλαντικά, παίζει από το ραδιόφωνο το «Θες». Λέει η υπάλληλος: «Ωραίο αυτό το κομμάτι» και της απαντάει η φίλη μου ότι το έγραψα εγώ. Η υπάλληλος έμεινε λίγο και κοίταγε (γέλια).
Υπάρχει φωνή για την οποία θέλεις να γράψεις στίχο κάποια στιγμή;
Θα ήθελα να είχα γράψει για τη Χαρούλα Αλεξίου. Είναι μία από τις αγαπημένες μου φωνές.
Έχεις γράψει επίσης για τον Μάριο Φραγκούλη, για τον Σάκη Ρουβά, για τον Αντώνη Ρέμο, αλλά και για ξένους τραγουδιστές, όπως το «Avec Toi» για την In Grid.
Ναι, αυτό είχε παίξει πολύ. Ήταν σε μουσική της Ζωής Τηγανούρια και η In Grid είναι μία από τις μεγαλύτερες παγκοσμίους φήμης τραγουδίστριες. Ήταν μεγάλη χαρά και τιμή να συνεργαστώ μαζί της και διατηρούμε ακόμα φιλικές σχέσεις.
Έχεις γράψει στίχο από προσωπικό σου βίωμα;
Αυτό το έκανα στην αρχική φάση της δουλειάς. Τα περισσότερα τραγούδια ήταν από προσωπικά βιώματα. Μετά συνειδητοποίησα ότι, αν θέλεις να λέγεσαι επαγγελματίας, πρέπει να διατηρείς τον ψυχισμό σου σε ένα επίπεδο ώστε αυτό που κάνεις ναι μεν να σε αποφορτίζει, όχι όμως να σε παρασύρει ώστε να μην μπορείς να εκφραστείς και να είσαι άρτιος. Το συναίσθημά σου αν το αφήσεις πολύ ελεύθερο μπορεί να σε πάει πίσω: να μη βρίσκεις τις σωστές λέξεις, να επαναλαμβάνεσαι. Οπότε προσπάθησα να το δαμάσω λίγο αυτό μέσα μου και να το βοηθήσω να μπει σε συγκεκριμένα κανάλια, ώστε να αποδώσω το καλύτερο στιχουργικά. Από εκεί και πέρα, μπορεί να βγούμε μαζί για καφέ και να μου πεις εσύ κάτι και εκείνη την ώρα να καθίσω επιτόπου και να γράψω ένα ολόκληρο τραγούδι.
Τι ετοιμάζεις αυτή την περίοδο;
Έχω γράψει ένα μιούζικαλ, που πιστεύω ότι θα καταφέρω να ανέβει, γιατί μέσα στον Covid τα πράγματα ήταν πολύ περίεργα. Επίσης, ετοιμάζω κάποια δουλειά με τη Φωτεινή Δάρρα και ένα φιλανθρωπικό πολυσυλλεκτικό CD με διάφορες συμμετοχές καλλιτεχνών, σε μουσική της Ζωής Γείτονα. Ήρθα σε επαφή με τον Δήμο Αθηναίων, που έχει τον Ξενώνα Κακοποιημένων Γυναικών και Παιδιών, και ήθελα να το στηρίξουμε αυτό.
Στο άμεσο μέλλον πέρα από την συνεργασία μου με τον αγαπημένο μου Στέφανο Κορκολή, προκύπτουν και καινούρια πράγματα με το Γιώργο Θεοφάνους, ένα άλλο μεγάλο κεφάλαιο της ελληνικής μουσικής, αλλά και με τον Αντώνη Μιτζέλο, τον ταλαντούχο αυτόν «ροκ» συνθέτη και άνθρωπο.