Live:
Τεμπη: Όλα όσα κατέθεσαν στις δικαστικές Αρχές για το σύστημα τηλεδιοίκησης, τις «κοπάνες» συναδέλφων τους αλλά και τα μοιραία λάθη του σταθμάρχη δύο πρόσωπα-κλειδιά
Του ΠΕΤΡΟΥ ΚΟΥΣΟΥΛΟΥ
Σημεία και τέρατα, όπως παροιμιώδεις παραλείψεις σε ό,τι αφορά τη συντήρηση ενός απαρχαιωμένου σιδηροδρομικού δικτύου, αδυναμία συνεννόησης μεταξύ των αρμόδιων υπαλλήλων, κακώς εννοούμενη δημοσιοϋπαλληλική νοοτροπία, δυσεξήγητες τοποθετήσεις παντελώς άπειρων σταθμαρχών σε θέσεις-κλειδιά και πανθομολογούμενα συνεχόμενα λάθη τα οποία έκανε ο ήδη προφυλακισμένος Βασίλης Σαμαράς προκύπτουν από την ογκώδη δικογραφία για την τραγωδία των Τεμπών που αποκαλύπτει η «ΜΠΑΜ στο Ρεπορτάζ».
Τη στιγμή που οι δικαστικές Αρχές έχουν ασκήσει δίωξη για ένα κακούργημα και δύο πλημμελήματα σε ακόμη τρία πρόσωπα (τον επιθεωρητή Δημήτρη Νικολάου και τους σταθμάρχες Κωνσταντίνο Παυλόπουλο και Παναγιώτη Χαμηλό), οι καταθέσεις-φωτιά, οι οποίες δόθηκαν ενώπιον της ανακρίτριας κ. Ελένης Σούρλα και βρίσκονται στη διάθεση της εφημερίδος μας, προκαλούν σοκ, δέος και εξάγουν χρήσιμα συμπεράσματα για τον λόγο που δεν βρίσκονται στη ζωή οι 57 συνάνθρωποί μας. Όπως προκύπτει, μεταξύ άλλων, από τις επίσημες μαρτυρίες σταθμαρχών αλλά και του επιθεωρητή ο οποίος πλέον διώκεται:
Το συμπέρασμα το οποίο εξάγεται από το σύνολο των καταθέσεων είναι ότι το βράδυ της 28ης Οκτωβρίου όλα πήγαν λάθος. Ένας λάθος άνθρωπος στη λάθος θέση, συνάδελφοί του που την είχαν «κοπανήσει» νωρίτερα, ένα σύστημα τηλεδιοίκησης το οποίο δεν λειτουργούσε και η φωτοσήμανση που ήταν πάντα «στο κόκκινο». Είναι προφανές εδώ και πολλά χρόνια ότι ήταν θέμα τύχης που δεν είχαμε θρηνήσει θύματα. Εκτός από τους ήδη κατηγορουμένους είναι προφανές πως οι δικαστικές Αρχές οφείλουν να αναζητήσουν συγκεκριμένες ποινικές ευθύνες στελεχών του ΟΣΕ, της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και στελεχών εταιρειών που εμπλέκονται σε αυτή τη σκοτεινή υπόθεση και φυσικά των πολιτικών προσώπων που έβλεπαν απλώς τα τρένα να περνούν στα τυφλά και ανεξέλεγκτα.
Ιδιαίτερα αποκαλυπτική για το πότε σταμάτησε να λειτουργεί το σύστημα τηλεδιοίκησης του σταθμού Λάρισας ήταν η κατάθεση που έδωσε στην ανακρίτρια ο συνταξιούχος σταθμάρχης του ΟΣΕ, Ιωάννης Κολλάτος. Στην αρχή της κατάθεσής του το πρώην στέλεχος του ΟΣΕ επεσήμανε ότι η θέση του σταθμάρχη είναι απαιτητική καθώς απαιτεί «προσήλωση, μεγάλη προσοχή και συγκέντρωση». Ειδικά όπως σημείωσε, «σε μεγάλους σταθμούς όπως η Λάρισα, όπου εκτός από τα ανωτέρω απαιτείται και μεγάλη εμπειρία».
Μάλιστα, ο κ. Κολλάτος επεσήμανε ότι υπό κανονικές συνθήκες θα έπρεπε να υπάρχουν δύο σταθμάρχες σε κάθε βάρδια στη Λάρισα. «…Ο ένας να ασχολείται με την οπτική επαφή για την ομαλή αναχώρηση της αμαξοστοιχίας και ο άλλος να ασχολείται με την ανταλλαγή τηλεγραφημάτων και τη συνεννόηση με τους μηχανοδηγούς και τους εκατέρωθεν σταθμούς, και πριν την αναχώρηση και οι δύο να ελέγχουν τον πίνακα κυκλοφορίας…».
Σε ό,τι αφορά τον κατηγορούμενο και ήδη προφυλακισθέντα Βασίλη Σαμαρά, ο μάρτυρας επεσήμανε ότι παλαιότερα εργαζόταν στο γραφείο αποσκευών, μετά πήρε μετάταξη στο υπουργείο Παιδείας και επέστρεψε τον Αύγουστο του 2022 ως εκπαιδευόμενος σταθμάρχης. «…Η ηλικία του δεν του επέτρεπε να προσληφθεί ως σταθμάρχης. Και με την κινητικότητα όσον αφορά τους σταθμάρχες και τους μηχανοδηγούς υπάρχουν όρια ηλικίας. Ο συγκεκριμένος σταθμάρχης τελείωσε τη θεωρητική και πρακτική εξάσκηση στις 24-1-2023. Εργάστηκε πέντε ημέρες στον σταθμό Καλαμπάκας και καλώς εργάστηκε για να αποκτήσει πείρα. Μια τόσο σύντομη εκπαίδευση δεν επαρκεί για να αντεπεξέλθει κάποιος μόνος του στα καθήκοντα του σταθμάρχη στον σταθμό της Λάρισας», κατέληξε.
ΕΝΘΕΤΟ
Αλκοτέστ και εξέταση ούρων-αίματος με πεντάωρη καθυστέρηση!
Στοιχεία-ντοκουμέντα από τα οποία προκύπτουν πολλά ερωτήματα σε ό,τι αφορά την εγρήγορση των Αρχών μετά την τραγωδία στα Τέμπη προκύπτουν από την έρευνα που αποκάλυψε πρώτη η ιστοσελίδα eReportaz. Σύμφωνα με σχετικό δημοσίευμα, παρά το γεγονός ότι το τραγικό δυστύχημα έλαβε χώρα στις 11.22 το βράδυ της 28ης Φεβρουαρίου 2023, ενώ ο Βασίλης Σαμαράς συνελήφθη στις 23.55, οι Αρχές πραγματοποίησαν αλκοτέστ στον κατηγορούμενο και ήδη προφυλακισμένο σταθμάρχη στις 04.21 τα ξημερώματα, δηλαδή πέντε ολόκληρες ώρες μετά το συμβάν! Από τα ίδια έγγραφα τα οποία αποκάλυψε το eReportaz προκύπτει επίσης ότι τα ξημερώματα την ίδια ώρα ελήφθη δείγμα από το αίμα και τα ούρα του Σαμάρα. Η δειγματοληψία έλαβε χώρα στο Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο Λάρισας.
Τα ερωτήματα τα οποία τίθενται είναι πολλά και εύλογα:
Υπενθυμίζεται ότι όπως προκύπτει από καταθέσεις συναδέλφων του στην ανακρίτρια (κυρία Σούρλα), ο Βασίλης Σαμαράς θα έπρεπε να αντιληφθεί το μοιραίο λάθος του από τον πίνακα ελέγχου που υπάρχει στον σταθμό Λάρισας (επαναλειτούργησε τον Νοέμβριο), καθώς θα άναβε το κόκκινο λαμπάκι. Σημειώνεται, δε, ότι ο δικηγόρος Γιώργος Μπαρτζώκης είχε υποστηρίξει την περασμένη Κυριακή στην «Μ» πως βάσει μαρτυριών που είχαν φτάσει στο γραφείο του εκείνες τις κρίσιμες ώρες ενδεχομένως ο Σαμαράς να μην ήταν καν στη θέση του!
Ιδιαίτερα επιβαρυντική για τη μετέπειτα ποινική μεταχείριση του εμπειρότερου και νυν κατηγορούμενου σταθμάρχη Κωνσταντίνου Παυλόπουλου, ο οποίος αποχώρησε προτού ολοκληρωθεί η βάρδιά του στον σταθμό της Λάρισας, ήταν η κατάθεση του συναδέλφου του Γιώργου Ζήντρου.
«…Αφού μίλησα με τον Σαμαρά, μετά από λίγο κάλεσα τον Παυλόπουλο στο κινητό του περί ώρα 22.45 και τον ρώτησα πού βρίσκεται και μου απάντησε ότι είχε φύγει. Και τον ρώτησα γιατί έφυγε και μου απάντησε: «Πόσο να καθίσω; Αυτόν θα φυλάω;». Ο έμπειρος σταθμάρχης, ο οποίος τη βραδιά της τραγωδίας είχε υπηρεσία στον σταθμό Παλαιοφαρσάλων, κατέθεσε συγκλονιστικές λεπτομέρειες για τα τραγικά λάθη τα οποία οδήγησαν στο μακελειό. Μεταξύ άλλων ανέφερε ότι ο Βασίλης Σαμαράς ήταν άπειρος «και υπάρχει μια δυσκολία στην επικοινωνία όταν υπάρχουν ανωμαλίες στην κυκλοφορία», επεσήμανε ότι όταν υπάρχει φόρτος εργασίας κανονικά κανείς σταθμάρχης δεν φεύγει από τη θέση του και κατέληξε λέγοντας ότι εάν ο 59χρονος προφυλακισμένος κοιτούσε τον ηλεκτρονικό πίνακα ελέγχου θα μπορούσε να διαπιστώσει ότι το επιβατικό τρένο κινούνταν αντίθετα και ότι ήταν θέμα χρόνου να συγκρουστεί με το εμπορικό, όπως και έγινε.
Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε ενώπιον της δικαστικής λειτουργού, τη νύχτα της ανείπωτης τραγωδίας εκτελούσε βάρδια (στα Παλαιοφάρσαλα) από τις 14.00 μέχρι και τις 23.00. «…Η αμαξοστοιχία 62 ήρθε στον σταθμό με λίγη καθυστέρηση, επιβίβασε και αποβίβασε επιβάτες και ανέμενε την αμαξοστοιχία 63 η οποία έκανε δρομολόγιο Θεσσαλονίκη – Αθήνα. Η μια αμαξοστοιχία ανέμενε την άλλη για να γίνει αλλαγή του προσωπικού έλξης (μηχανοδηγοί). Η αμαξοστοιχία 62 αναχώρησε από μονή γραμμή καθόδου μέχρι την είσοδο της Λάρισας, διότι στην άνοδο είχε κοπεί η γραμμή το απόγευμα της ίδιας ημέρας. Όταν η αμαξοστοιχία 62 αναχώρησε από τον σταθμό Παλαιοφαρσάλων περίπου 10.40 ενημέρωσα τον σταθμάρχη Λάρισας, Βασίλειο Σαμαρά, μέσω σταθερού τηλεφώνου και τηλεγραφήματος ότι η αμαξοστοιχία αναχώρησε αντίθετα, με προορισμό τον σταθμό Λάρισας. Η αμαξοστοιχία κινήθηκε σε μονή γραμμή καθόδου μέχρι την είσοδο της Λάρισας και με διευθέτηση σε παρακαμπτήριο από τον κλειδούχο στο κλειδί 101 εισήλθε κανονικά στη γραμμή ανόδου. Με βάση το πρόγραμμα ωρών εργασίας, η τελευταία ώρα κάθε βάρδιας συμπίπτει με την πρώτη ώρα της επόμενης και συνεπώς τις ώρες 14.00-15.00, 22.00-23.00 και 06.00-07.00 στον σταθμό Λάρισας πρέπει να βρίσκονται τουλάχιστον δύο σταθμάρχες. Όπως προκύπτει από το πρόγραμμα της υπηρεσίας, στον σταθμό Λάρισας στις 28-2-2023 από τις 14.00 έως τις 23.00 υπηρετούσε μετά από αλλαγή στη βάρδια ο Κωνσταντίνος Παυλόπουλος ως αρχαιότερος και ο Παναγιώτης Χαμηλός ως εφεδρικός. Ο τελευταίος έχει βάρδια 14.00-22.00 γιατί εργάζεται με μπλοκάκι. Ο Κωνσταντίνος Παυλόπουλος είναι έμπειρος σταθμάρχης, ενώ ο Παναγιώτης Χαμηλός έγινε σταθμάρχης πρόσφατα. Ο Βασίλειος Σαμαράς υπηρετούσε μόνος του 22.00-07.00 στη νυχτερινή βάρδια».
Πίνακας κυκλοφορίας
Σε ό,τι αφορά τον πίνακα κυκλοφορίας, ο Ζήντρος επεσήμανε ότι υπήρχε από το 1994, αλλά πως τα τελευταία 4-5 χρόνια δεν δούλευε «και η κυκλοφορία γινόταν με τους κλειδούχους». Συνέχισε λέγοντας πως «είναι σε λειτουργία τους τελευταίους 4-5 μήνες από την αρχή Νοεμβρίου του 2022. Έγινε κάποια μαθητεία από την εταιρεία που επισκεύασε τον πίνακα, την Alstom, δηλαδή κάποιοι ήρθαν και μας έδειξαν τη λειτουργία. Οι παλιοί τον θυμόμασταν τον πίνακα και εκπαιδεύσαμε τους νέους».