22:01 Παρασκευή 26 Απριλίου 2024
eReportaz

Live:

Εκνευρισμένος ο Γ. Σαρλής με δημοσιεύματα που "κατασκεύασαν" αντιπαράθεση με την Ένωση Δικαστών

Εκνευρισμένος ο Γ. Σαρλής με δημοσιεύματα που "κατασκεύασαν" αντιπαράθεση με την Ένωση Δικαστών
  • Απάντηση του Γ. Σάρλη σε δημοσίευμα που “κατασκεύασε” ένταση μεταξύ του ιδίου και της Ένωσης Δικαστών
  • “Αυθαίρετα τα συμπεράσματα που εξήχθησαν” 
  • Ολόκληρη η ανακοίνωσή του, μία μέρα μετά το δημοσίευμα

 

Ο Γενικός Γραμματέας του Υπουργείου Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, Γεώργιος Σάρλης, αποφάσισε να απαντήσει άμεσα σε δημοσίευμα για την εμμισθοποίηση υποθηκοφυλακείων:

Θεωρεί πως η συγκεκριμένη εφημερίδα στο θέμα της προσπάθησε να κατασκευάσει μία εικόνα έντασης μεταξύ του ιδίου και της Ένωσης Δικαστών και Εισαγγελέων:

«Με έκπληξη διαπίστωσα ότι η δήλωσή μου της 30ης Ιουνίου 2017, που αφορμή είχε δημοσιεύματα σχετικά με την εμμισθοποίηση άμισθων υποθηκοφυλακείων που λειτουργούν με αναπλήρωση, έτυχε παρουσίασης από συγκεκριμένη εφημερίδα με τρόπο που δεν αντιστοιχούσε στο περιεχόμενό της. Μέσω αυθαίρετων συμπερασμάτων, που εξήχθησαν «εμμέσως, πλην σαφώς», όπως χαρακτηριστικά αναφερόταν, επιχειρήθηκε να κατασκευαστεί μια εικόνα ανοίκειας έντασης και αντιπαράθεσης με την Ένωση Δικαστών και Εισαγγελέων. Είναι διαυγές σε τι στοχεύουν οι προσπάθειες εύκολης εξαγωγής ενδείξεων πολεμικών αντιπαραθέσεων ανάμεσα σε εκπροσώπους θεσμικών πυλώνων της Δημοκρατίας από το κάθε τι, ακόμη και από εκεί που δεν θα μπορούσαν να εξαχθούν, δηλαδή από δηλώσεις με κύριο περιεχόμενο νομικές εκτιμήσεις. Η δήλωσή μου αναδείκνυε απλώς την αντίθεση δημοσιευμάτων προς το Πρακτικό Επεξεργασίας του Συμβουλίου της Επικρατείας βάσει του οποίου ως προς τις κρίσιμες διατάξεις του ίδιου του σχεδίου Προεδρικού Διατάγματος δεν τέθηκε ζήτημα μη νομιμότητας ή αντισυνταγματικότητας που θα απέτρεπε την εφαρμογή του, αφού καταληκτικά θεωρήθηκε ότι «ευρίσκουν νόμιμο εξουσιοδοτικό έρεισμα στις διατάξεις του άρθρου 4 παρ. 1 του α.ν. 811/1971 και είναι σύμφωνες τόσο με τις ουσιαστικές διατάξεις του άρθρου 4 του ως άνω νόμου όσο και με τις διατάξεις του Συντάγματος εν γένει», και, συνεπώς, ότι αυτό «μπορεί νομίμως να δημοσιευθεί». Σε κάθε περίπτωση, η προσπάθεια του Υπουργείου για την αποκατάσταση της ορθής λειτουργίας των υποθηκοφυλακείων συνδέεται με τον κοινό για όλους τους παράγοντες της Δικαιοσύνης στόχο να διαφυλαχθούν διαχρονικά σημαντικοί για τη δικαστική λειτουργία θεσμοί με ιδιαίτερη κοινωνική αναφορά και χρησιμότητα. Η αξιοποίηση των πρακτικών επεξεργασίας του Συμβουλίου της Επικρατείας κατά την εφαρμογή της μεταρρύθμισης και οι περαιτέρω αναγκαίες πρωτοβουλίες θα επιτρέψουν τη γρήγορη ολοκλήρωσή της».

Αυτή η είναι η επίμαχη δήλωση του κ. Σάρλη που την οποία ερμήνευσε λανθασμένα το δημοσίευμα: 

Κακής ανάγνωσης έτυχαν τόσο το πρακτικό επεξεργασίας (υπ’ αρ. 113/2017) του Ε΄ Τμήματος του Συμβουλίου της Επικρατείας, όσο και οι προθέσεις και πρακτικές του υπουργείου Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων σχετικά με το ζήτημα της εμμισθοποίησης 20 άμισθων υποθηκοφυλακείων που λειτουργούν με αναπλήρωση. Η επιλογή του υπουργού Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων κ. Σταύρου Κοντονή να προχωρήσει σε αυτή παραμένει σταθερή. Θα ενισχυθεί δε, από την αξιοποίηση στοιχείων που περιλαμβάνονται στο ίδιο το πρακτικό επεξεργασίας του αρμόδιου Τμήματος του ΣτΕ.
Η πολιτική αυτή του υπουργείου εκκινούσε από τη διαχρονική ανάδειξη της δικαστικής λειτουργίας στο οικείο πεδίο. Τα υποθηκοφυλακεία επί πολλές δεκαετίες και έως σήμερα συνιστούσαν σημαντικούς θεσμούς για τον νομικό έλεγχο και τη διαφύλαξη των δικαιωμάτων των πολιτών επί των ακινήτων και αναγκαία βρίσκονταν υπό τον έλεγχο των δικαστικών αρχών.
Εξ ου και η αναπλήρωση υποθηκοφύλακα από Ειρηνοδίκη αποτελούσε πάγια, αυτονόητη αντίληψη που μπορεί ο καθένας να τη βρει εκφρασμένη στο οικείο νομοθετικό πλαίσιο, που ισχύει εδώ και περισσότερο από 75 χρόνια και έως σήμερα (ά. 5 παρ. 1 του Κανονιστικού Διατάγματος της 19.7.1941)
.
Η πρωτοβουλία, συνεπώς, άμεσης εμμισθοποίησης υποθηκοφυλακείων, εν μέσω μιας οικονομικής κρίσης που οδήγησε πολλά από αυτά στο να υπολειτουργούν, δεν συνιστούσε σύγκρουση με τη δικαστική λειτουργία, αλλά προσπάθεια διαφύλαξης κρίσιμων υπηρεσιών που εντάσσονται στον κύκλο λειτουργίας της και έχουν μεγάλη κοινωνική σημασία. Μάλιστα, κατ’ εκτίμηση και των οικείων οικονομικών εκθέσεων, από τα έσοδα των υποθηκοφυλακείων που θα εμμισθοποιηθούν αναμένεται όχι μόνο να καλυφθούν οι αναγκαίες δαπάνες λειτουργίας των ίδιων, αλλά και να αποδοθούν κέρδη στον κρατικό προϋπολογισμό.
Εξάλλου, το δικαστήριο σαφώς αναγνώρισε τη δικαιοδοτική, με την ευρεία έννοια, φύση της σχετικής αρμοδιότητας. Το υπουργείο Δικαιοσύνης δε, προσδοκούσε ότι αυτή η διαπίστωση θα αρκούσε για την ανάθεση της ευθύνης για πράξεις, εν ευρεία εννοία δικαιοδοτικές και ιδιαίτερης σημασίας για την ασφάλεια των συναλλαγών και την προστασία των εμπράγματων δικαιωμάτων, στους κατεξοχήν έμπειρους, δηλαδή τους δικαστικούς λειτουργούς
.
Τα Προεδρικά Διατάγματα για την εμμισθοποίηση των πρώτων υποθηκοφυλακείων, παρά τα γραφόμενα, δεν κρίθηκαν μη νόμιμα ή αντισυνταγματικά, και θα εκδοθούν σύντομα, ενώ θα ληφθεί κάθε άλλη αναγκαία νομοθετική πρωτοβουλία για την ταχύτερη δυνατή ολοκλήρωση της διαδικασία που έχει επιλεγεί.

Ροή Ειδήσεων

Διαβάστε ακόμη

Kάνε εγγραφή στο newsletter eReportaz

Ενημερώσου πρώτος με τα τελευταία νέα στην Ελλάδα και στον κόσμο.

Συνδέσου μαζί μας