Εμείς κι ο κόσμος V από την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών

16 0

Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών υποδέχεται με χαρά τον 20χρονο φλαουτίστα Στάθη Καραπάνο, νικητή του 2ου Διαγωνισμού Φλάουτου «Urs Rüttimann» (Απρίλιος 2015, Ωδείο Αθηνών), στην πέμπτη συναυλία του φετινού θεματικού της κύκλου «Εμείς κι ο κόσμος», η οποία θα πραγματοποιηθεί την Παρασκευή 5 Φεβρουαρίου, στις 20.30, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.
Υπό την μουσική διεύθυνση του διακεκριμένου Καναδού αρχιμουσικού Τσαρλς Ολιβιέρι-Μανρόου (που επιστρέφει στο πόντιουμ της Κ.Ο.Α. τρία χρόνια μετά την πρώτη του συνεργασία με την Ορχήστρα), ο ταλαντούχος νεαρός φλαουτίστας θα εκτελέσει το λαμπερό Κοντσέρτο για φλάουτο σε μι ελάσσονα του Σαβέριο Μερκαντάντε. Το πρόγραμμα της συναυλίας περιλαμβάνει ακόμα το μυσταγωγικό Προανάκρουσμα στους πέντε Ψαλμούς του Δαβίδ του Ανδρέα Νεζερίτη και ένα από τα κορυφαία συμφωνικά επιτεύγματα του Αντονίν Ντβόρζακ, τη δημοφιλέστατη Εβδόμη του.
Ο Ανδρέας Νεζερίτης θεωρώντας ότι η Θεία Πρόνοια τον είχε σώσει από δύσκολες στιγμές της ζωής του, θέλησε να εκφράσει την ευγνωμοσύνη του δια της σύνθεσης (1945-46) των Πέντε Ψαλμών του Δαβίδ για τέσσερις μονωδούς, μικτή χορωδία και ορχήστρα. Με το Προανάκρουσμα επεδίωκε να προετοιμάσει τον ακροατή πνευματικά και ψυχικά για το άκουσμα των Ψαλμών, δημιουργώντας μια ατμόσφαιρα μυστικιστικής διάθεσης. Αυτό επεσήμαινε άλλωστε και η περίφημη πιανίστα, μουσικοκριτικός και παιδαγωγός Σοφία Κ.Σπανούδη σε σημείωμά της για την πρώτη εκτέλεση του έργου από την Κ.Ο.Α. τον Απρίλιο του 1948.
Μετά το θάνατο του Ιταλού συνθέτη, αρχιμουσικού και παιδαγωγού Σαβέριο Μερκαντάντε το 1870, το έργο του περιήλθε σε αφάνεια. Κι ωστόσο ο ίδιος στην εποχή του θεωρείτο ένας από τους μεγαλύτερους συνθέτες όπερας. Ήταν μάλιστα πολυγραφότατος: Είχε γράψει περισσότερες από 60 όπερες και πληθώρα οργανικών έργων που έπαιξαν καθοριστικό ρόλο στην αναγέννηση της οργανικής μουσικής στην Ιταλία του 19ου αιώνα. Σπουδαστής ακόμα (1814-1820), ο Μερκαντάντε, είχε συνθέσει έναν μεγάλο αριθμό έργων μουσικής δωματίου, στα περισσότερα από τα οποία αξιοποιείται το φλάουτο, καθώς και έξι κοντσέρτα για το ίδιο όργανο. Ανάμεσά τους και το Κοντσέρτο σε μι ελάσσονα που διατηρεί μέχρι σήμερα σταθερή θέση στο ρεπερτόριο του φλάουτου.
Η Έβδομη Συμφωνία του Ντβόρζακ, μία από τις σημαντικότερες του Ρομαντισμού, γράφτηκε το 1885 κατά παραγγελία της Βασιλικής Φιλαρμονικής Εταιρείας-η οποία ένα χρόνο νωρίτερα είχε αναγορεύσει τον Τσέχο συνθέτη επίτιμο μέλος της. Ο ίδιος διηύθυνε την πρώτη παρουσίαση της Εβδόμης τον Απρίλιο του 1885 στο St.James’s Hall του Λονδίνου. Δύο μήνες μετά ο Ντβόρζακ προέβη σε μία ελάσσονα αναθεώρηση και με αυτή την τελική μορφή η Συμφωνία εκτελέστηκε για πρώτη φορά στο Rudolfinum της Πράγας το Νοέμβριο του ίδιου χρόνου. Από τα άμεσα αντιληπτά χαρακτηριστικά της ήταν το πιο «διεθνές», οικουμενικό ύφος της γραφής της-και η απουσία ως εκ τούτου σαφών αναφορών στις μουσικές παραδόσεις της γενέτειρας του Ντβόρζακ, της Τσεχίας, οι οποίες μέχρι τότε αποτελούσαν βασική πηγή έμπνευσής του. Ουσιαστικά ο Ντβόρζακ ακολούθησε τη συμβουλή του μέντορά του Γιοχάνες Μπραμς που επέμενε πώς αυτή ήταν η ενδεδειγμένη οδός, αν ήθελε να επιτύχει διεθνή αναγνώριση…



Join the Conversation