Ψηφίζουν μνημόνιο σε δόσεις

29 0

Χωρίς την… καυτή πατάτα των πρόωρων συνταξιοδοτήσεων και τις αλλαγές στη φορολόγηση των αγροτών οδηγείται προς ψήφιση στη Βουλή το νομοσχέδιο με το δεύτερο κύμα των προαπαιτούμενων στο πλαίσιο της πρόσφατης συμφωνίας στις Βρυξέλλες μεταξύ Αθήνας-πιστωτών.

Λίγες ώρες προτού οι βουλευτές καθίσουν στα έδρανα της αίθουσας της Ολομέλειας και ξεκινήσει το τεστ… αντοχής της κυβέρνησης, ο πρωθυπουργός, Αλέξης Τσίπρας, φρόντισε να στείλει, μέσω non-paper, ένα ηχηρό μήνυμα προς τους διαφωνούντες, βάζοντας στο στόχαστρο της κριτικής του τόσο τα στελέχη της Αριστερής Πλατφόρμας, όσο και τον Γιάνη Βαρουφάκη.

«Μέχρι σήμερα αντιδράσεις βλέπω, ηρωικές δηλώσεις διαβάζω, αλλά καμία πρόταση εναλλακτική στο εκβιαστικό δίλημμα της 12ης Ιούλη δεν άκουσα. Αν κάποιοι πιστεύουν ότι το εναλλακτικό αριστερό σχέδιο είναι το Σχέδιο Σόιμπλε, η αρπαγή του στοκ των χαρτονομισμάτων της ΕΚΤ ή το να δίνουμε στους συνταξιούχους χαρτάκια «iou» αντί για συντάξεις, ας βγουν να το εξηγήσουν στον ελληνικό λαό. Και να μη κρύβονται πίσω από την ασφάλεια της δικής μου υπογραφής», ανέφερε -μεταξύ άλλων- ο πρωθυπουργός.

«Έχω πλήρη επίγνωση ότι ανέλαβα την ευθύνη ενός δύσκολου συμβιβασμού. Ενός συμβιβασμού,όμως, που μας κρατά ζωντανούς να συνεχίζουμε να παλεύουμε», πρόσθεσε.

Ψηφοφορία… crach test

 

image

Το νομοσχέδιο για τα επείγοντα μέτρα εφαρμογής του Ν. 4334/2015 κατατέθηκε αργά το βράδυ της Δευτέρας στη Βουλή και σύμφωνα με τη συνοδευτική επιστολή, που υπογράφει ο γενικός γραμματέας της κυβέρνησης, Σπύρος Σαγιάς, πρέπει να έχει ψηφιστεί έως τις 22 Ιουλίου.

Πηγές του Μεγάρου Μαξίμου ανέφεραν πως η κυβέρνηση δεν συμπεριέλαβε τα καυτά θέματα των πρόωρων συνταξιοδοτήσεων και των αλλαγών στη φορολόγηση των αγροτών, προκειμένου να μετριάσει τις απώλειες κατά την ψηφοφορία της Τετάρτης. Θα τα εισάγει προς ψήφιση στις 5 Αυγούστου, με την κυβερνητική εκπρόσωπο, Όλγα Γεροβασίλη, να το διαψεύδει, αλλά να θέτει την 20η Αυγούστου για την καταληκτική ημερομηνία για την ολοκλήρωση των διαπραγματεύσεων για το τρίτο πακέτο βοήθειας.

Δείτε ολόκληρο το σχέδιο νόμου εδώ..

Οι προτεραιότητες της κυβέρνησης

Παράλληλα, ο Αλέξης Τσίπρας έδωσε το στίγμα των προτεραιοτήτων της κυβέρνησης για το προσεχές διάστημα. Όπως επεσήμανε, το βάρος πρέπει να πέσει σε τέσσερις άξονες:

– Στην καταπολέμηση της διαφθοράς και της διαπλοκής,

– Στην προώθηση σημαντικών μεταρρυθμίσεων και αναγκαίων αλλαγών στο πολιτικό σύστημα

– Στη προώθηση στοχευμένων δράσεων για τη στήριξη των πιο αδύναμων κοινωνικών ομάδων

– Στην προσπάθεια άμεσης προσέλκυσης επενδύσεων στην χώρα, ώστε να αντισταθμιστούν οι υφεσιακές τάσεις στην οικονομία.

Τι περιλαμβάνει το δεύτερο κύμα μέτρων

Το κύριο σώμα του νομοσχεδίου αναθεωρεί τις πολυάριθμες διατάξεις του Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας, επηρεάζοντας μεταξύ άλλων τον τρόπο διενέργειας των πλειστηριασμών ακινήτων, αλλά και τα δικαιώματα των οφειλετών στα έσοδα από την πτώχευση εταιρείας. Οι αλλαγές στον Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας είχαν συνταχθεί από τη νομοπαρασκευαστική επιτροπή με πρόεδρο τον αρεοπαγίτη Ιωάννη Χαμηλοθώρη και είχαν προκαλέσει τις έντονες αντιδράσεις των Δικηγορικών Συλλόγων, που είχαν απορρίψει τις σχετικές διατάξεις σε ποσοστό 93%.

Παράλληλα, ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στην ενσωμάτωση της κοινοτητικής οδηγίας BRRD (Bank Recovery and Resolution Directive), που αφορά στην ασφάλεια των καταθέσεων, καθώς και την εξυγίανση των πιστωτικών ιδρυμάτων και των επιχειρήσεων. Η συγκεκριμένη οδηγία προστατεύει τις καταθέσεις κάτω των 100.000 ευρώ και καθορίζει το πλαίσιο εξυγίανσης τυχόν προβληματικών τραπεζών με ίδια μέσα (το λεγόμενο bail in).

Η ψήφιση του νομοσχεδίου αποτελεί crash test για ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, με τον μαγικό αριθμό των βουλευτών της συγκυβέρνησης που πρέπει να υπερψηφίσουν τα μέτρα, να διαμορφώνεται στους 120. Εφόσον το συγκεκριμένο νούμερο ξεπεραστεί, τότε το στήσιμο της κάλπης για την έκφραση της λαϊκής κυριαρχίας μπορεί να περιμένει μερικούς μήνες.

Σε διαφορετική περίπτωση, ο πρωθυπουργός θα ανακοινώσει πρόωρες εκλογές (με πιθανότερη ημερομηνία την 13η Σεπτεμβρίου), καθώς δεν θα μπορεί να στηρίζεται σε ελλιπή πλειοψηφία, κάτω από το ελάχιστο συνταγματικό όριο των 120 βουλευτών που απαιτούνται στη διαδικασία της ψήφου εμπιστοσύνης.

Τι αλλάζει στους πλειστηριασμούς

«Η κυβέρνηση θα φέρει προς ψήφιση στη Βουλή πριν την ισχύ του νέου κώδικα το σύνολο των ρυθμίσεων για τα καθυστερούμενα δάνεια, μεταξύ των οποίων και τις ρυθμίσεις για την προστασία της πρώτης ή της μοναδικής κατοικίας από πλειστηριασμούς για οφειλές προς τις τράπεζες. Εν τω μεταξύ, μέχρι να έρθουν οι διατάξεις αυτές προς ψήφιση, η κυβέρνηση σε συνεργασία με την Ένωση Ελληνικών Τραπεζών θα παράσχει de facto προστασία στους πολίτες οι οποίοι θα υπάγονται στις διατάξεις αυτές» επισημαίνεται στην εισηγητική έκθεση του νομοσχεδίου.

Βασικά σημεία:

* Σε περίπτωση πτώχευσης εταιρείας λόγω χρεών, από την εκποίηση π.χ. ακινήτου η κατανομή θα είναι 65% υπέρ των τραπεζών και το υπόλοιπο ποσοστό προορίζεται για την κάλυψη οφειλών του Δημοσίου, ασφαλιστικών οργανισμών. Δικαστικοί κύκλοι υποστηρίζουν ότι με τον τρόπο αυτό ζημιώνονται οι εργαζόμενοι, ωστόσο πηγές του υπουργείου Oικονομίας σημειώνουν ότι οι εργαζόμενοι δεν θίγονται βάσει άλλων διατάξεων του Πτωχευτικού Kώδικα.

* Στη διαδικασία της αναγκαστικής εκτέλεσης δεν προηγούνται οι πολίτες έναντι των τραπεζών. Aκόμη περιορίζονται δικαιώματα του οφειλέτη καθώς οι διαδικασίες παύσης της κατάσχεσης μειώνονται δραστικά.

* Σύμφωνα με το «νομοθέτημα – Xαμηλοθώρη» διευρύνεται η έννοια του όρου της κατάσχεσης καθώς σταματά να ισχύει η απαρίθμηση των ακατάσχετων πραγμάτων.

* O πλειστηριασμός του ακινήτου θα γίνεται με βάση την εμπορική και όχι την αντικειμενική αξία. Tο αποτέλεσμα είναι παράλογο, αν αναλογιστεί κανείς ότι η φορολόγηση του ακινήτου γίνεται με βάση την αντικειμενική τιμή.

* Θύελλα αντιδράσεων είχε προκαλέσει και η κατάργηση της απόδειξης με μάρτυρες κατά τη διαδικασία πρωτόδικης δίκης. Προβλεπόταν στη νομοπαρασκευαστική επιτροπή η αντικατάσταση της κατάθεσης μαρτύρων με ένορκη βεβαίωση ενώπιον συμβολαιογράφου ή ειρηνοδίκη.

Τι προβλέπει η οδηγία BRRD για το «κούρεμα» καταθέσεων

image

Η κοινοτική οδηγία Bank Recovery and Resolution Directive, γνωστή ως BRRD, έχει τεθεί σε ισχύ σε όλα τα κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης από την 1η Ιανουαρίου 2015.

Ουσιαστικά ανοίγει τον δρόμο για τη στήριξη της τράπεζας μέσω της εμπλοκής των μετόχων, των ομολογιούχων και των καταθετών, αφήνοντας έξω τους φορολογούμενους (bail in). Βάσει της κοινοτικής οδηγίας, όλες οι καταθέσεις έως 100.000 ευρώ είναι πλήρως εγγυημένες και προστατευμένες και δεν μπορούν να υποστούν κούρεμα (haircut). Επί της ουσίας, εάν υπάρξει κίνδυνος θα αφορά καταθέσεις άνω των 100.000 ευρώ.

Μετά τον υπολογισμό των κεφαλαιακών αναγκών κάθε τράπεζας και την πραγματοποίηση των απαιτούμενων stress tests, η ανακεφαλαιοποίηση αρχίζει με αίτημα των αρχών στους μετόχους των τραπεζών. Βασικός μέτοχος των ελληνικών χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων είναι το ελληνικό δημόσιο. Σε αυτήν την περίπτωση, σημαντικό ρόλο παίζει το «μαξιλάρι» ασφαλείας του νέου πακέτου βοήθειας μέσω του ESM. Εφόσον τα χρήματα δεν επαρκούν, τότε έρχεται η σειρά των ομολογιούχων και στη συνέχεια ακολουθούν οι καταθέτες, οι οποίοι καλούνται να συμμετάσχουν στην ανακεφαλαιοποίηση του τραπεζικού ιδρύματος.

Η οδηγία BRRD προβλέπει πως οι καταθέσεις των φυσικών προσώπων και των μικρομεσαίων επιχειρήσεων που υπερβαίνουν τις 100.000 ευρώ θα μπορούν να τύχουν «προνομιακής μεταχείρισης», δεν θα υπάρξει απομείωση δηλωσή πριν υποστούν τη ζημία άλλοι μη εξασφαλισμένοι πιστωτές. Εφόσον οι μέτοχοι και ομολογιούχοι δεχτούν «κούρεμα», τότε στο τραπέζι πέφτει η απομείωση καταθέσεων άνω των 100.000 ευρώ. Λαμβάνοντας υπ’ όψιν ότι οι λογαριασμοί με καταθέσεις που υπερβαίνουν το συγκεκριμένο όριο ανήκουν στην πλειονότητά τους σε εταιρείες (95%), τότε ενδεχόμενο «κούρεμα» πλήττει την επιχειρηματικότητα.

Τι προβλέπει το άρθρο 44:

Το άρθρο 44 για την αναδιάρθρωση παθητικού αναφέρει ρητά πως η αρχή εξυγίανσης δεν απομειώνει (κουρεύει):

* τις εγγυημένες καταθέσεις (έως 100.000 ευρώ)
* τις υποχρεώσεις που καλύπτονται με εξασφάλιση, συμπεριλαμβανόμενων των καλυμμένων ομολόγων και των υποχρεώσεων υπό μορφή χρηματοπιστωτικών μέσων που χρησιμοποιούνται για σκοπούς αντιστάθμισης κινδύνου
* κάθε υποχρέωση που προκύπτει από την κατοχή περιουσιακών στοιχείων πελατών ή χρημάτων των πελατών, συμπεριλαμβανομένων αυτών που διακρατούν οι Οργανισμοί Συλλογικών Επενδύσεων σε Κινητές Αξίες (αμοιβαία κεφάλαια)
* κάθε υποχρέωση που προκύπτει από καταπιστευτική σχέση μεταξύ του ιδρύματος και ενός άλλους προσώπου
* τις υποχρεώσεις προς ιδρύματα, οι οποίες έχουν αρχική ληκτότητα μικρότερη των επτά ημερών
* τις υποχρεώσεις που έχουν εναπομένουσα ληκτότητα μικρότερη των επτά ημερών έναντι συστημάτων ή διαχειριστών συστημάτων
* τις καταθέσεις του ΤΕΚΕ και του Συνεγγυητικού και
* τις υποχρεώσεις σε οποιονδήποτε από τους εργαζόμενους, τους εμπορικούς πιστωτές, τις φορολογικές αρχές και τα συστήματα εγγύησης καταθέσεων.

Τι θα ισχύσει για τον ΦΠΑ στα ξενοδοχεία

image

Το τοπίο για τον τρόπο υπολογισμού του ΦΠΑ στα ξενοδοχεία που στην τιμή της διαμονής περιλαμβάνεται πρωινό, ημιδιατροφή, πλήρης διατροφή ή το σύστημα all inclusive ξεκαθαρίζει η Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων.

Η διαμονή σε ξενοδοχεία και παρόμοιους χώρους από τις 20 Ιουλίου 2015 έως και τις 30 Σεπτεμβρίου 2015 υπάγονται στον υπερμειωμένο συντελεστή ΦΠΑ 6%, ενώ από την 1η Οκτωβρίου 2015 και εφεξής στο μειωμένο συντελεστή 13%. Προκειμένου για τις νησιωτικές περιοχές για τις οποίες προβλέπεται η κατά 30% μείωση των συντελεστών ΦΠΑ, ο αντίστοιχος συντελεστής ΦΠΑ από 20.07.2015 έως και 30.09.2015 είναι 4%.

Από τις 20 Ιουλίου 2015 οι υπηρεσίες εστίασης υπάγονται στον κανονικό συντελεστή ΦΠΑ (23% και 16% για τα νησιά). Η εν λόγω διάταξη αφορά και τις υπηρεσίες εστίασης που παρέχονται από τις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις και τα λοιπά καταλύματα στους ειδικούς χώρους εστίασης που διαθέτουν, καθώς και στα δωμάτια ως υπηρεσία εξυπηρέτησης δωματίου (room service).

Στην περίπτωση που οι ξενοδοχειακές επιχειρήσεις παρέχουν υπηρεσίες διαμονής και εστίασης ή άλλες υπηρεσίες έναντι ενιαίας τιμής, υπό την προϋπόθεση ότι ο διαχωρισμός στους επί μέρους συντελεστές δεν είναι εφικτός, γίνεται δεκτό η διάκριση, κατά συντελεστή φόρου, από 20/7/2015, να γίνεται ως εξής:

Διαμονή με πρωινό: 5% της ενιαίας τιμής υπάγεται στον κανονικό συντελεστή ΦΠΑ, ως αντιπαροχή που καταβάλλεται για το πρωινό.

Διαμονή με ημιδιατροφή: 15% της ενιαίας τιμής υπάγεται στον κανονικό συντελεστή, ως αντιπαροχή για το πρωινό και το γεύμα.

Διαμονή με πλήρη διατροφή (full bord): 25% της ενιαίας τιμής υπάγεται στον κανονικό συντελεστή, ως αντιπαροχή για πρωινό και δύο γεύματα.

Διαμονή με το σύστημα all inclusive (πλήρης διατροφή περιλαμβανομένης της κατανάλωσης ποτών και της παροχής λοιπών υπηρεσιών που περιλαμβάνονται στην ενιαία τιμή, όπως τηλεφωνική εξυπηρέτηση, χρήση ομπρελών, δραστηριότητες διασκέδασης, απασχόλησης παιδιών (animation), αθλητικές υπηρεσίες κ.α.): 30% της ενιαίας τιμής υπάγεται στον κανονικό συντελεστή ΦΠΑ, ως αντιπαροχή που καταβάλλεται για τις υπηρεσίες εστίασης, για τις καταναλώσεις αλκοολούχων ή μη ποτών και για τις λοιπές παροχές που ενδεχομένως περιλαμβάνει το πακέτο.

Πηγή: Ζούγκλα



Join the Conversation