To ψάρι ασπίδα προστασίας για τις αρρυθμίες της καρδιάς και την κολπική μαρμαρυγή

10 0

Είναι γνωστό ότι η κατανάλωση ψαριού, προσφέρει πολλά στην υγεία μας.

Όμως όταν τρώμε ψάρι που έχει ψηθεί στη σχάρα ή στο φούρνο, φαίνεται ότι μειώνεται ο κίνδυνος προσβολής μας από τη συχνότερη καρδιακή αρρυθμία που είναι η κολπική μαρμαρυγή.

Η κολπική μαρμαρυγή είναι αρρυθμία που μπορεί να εμφανιστεί με οξύ τρόπο ή να υπάρχει χρόνια. Οι δύο κόλποι της καρδίας σταματούν από του να συσπώνται ταυτόχρονα.

Η κολπική μαρμαρυγή μπορεί να εμφανιστεί χωρίς να υπάρχει αιτία ή να συνοδεύει μια άλλη πάθηση όπως υπέρταση, στεφανιαία νόσος, πάθηση της μιτροειδούς βαλβίδας ή καρδιακή ανεπάρκεια.

Ο μεγαλύτερος κίνδυνος της κολπικής μαρμαρυγής, είναι η δημιουργία θρόμβων στους κόλπους. Στη συνέχεια οι θρόμβοι αυτοί μπορούν να κατευθυνθούν δια μέσου της κυκλοφορίας του αίματος προς τις αρτηρίες του εγκέφαλου και άλλων ζωτικών οργάνων.

Με τον τρόπο αυτό, οι θρόμβοι των κόλπων στην κολπική μαρμαρυγή, είναι δυνατόν να προκαλέσουν εμβολές, απόφραξη των αρτηριών και κατά συνέπεια ισχαιμικά επεισόδια στον εγκέφαλο ή και άλλα όργανα με σοβαρές συνέπειες που απειλούν τη ζωή ή προκαλούν μόνιμες αναπηρίες.

Έχει υπολογιστεί ότι το 15% έως το 20% όλων των εγκεφαλικών επεισοδίων, συμβαίνει σε άτομα με κολπική μαρμαρυγή. Η ασθένεια αυτή γίνεται συχνότερη με την αύξηση της ηλικίας. 

Γιατροί από το πανεπιστήμιο του Χάρβαρντ θέλησαν να εξετάσουν την επίδραση της διατροφής στην πρόκληση της κολπικής μαρμαρυγής. Παρακολούθησαν 4.815 ηλικιωμένους άνω των 65 για περίπου 12 χρόνια μελετώντας τη σχέση του είδους της διατροφής τους και των καρδιακών αρρυθμιών.

Κατά τα χρόνια της παρακολούθησης οι 980 από τους ανθρώπους αυτούς παρουσίασαν κολπική μαρμαρυγή.

Τα άτομα τα οποία έτρωγαν από μία έως τέσσερις φορές την εβδομάδα ψάρι ψημένο στη σχάρα ή στο φούρνο, είχαν 28% λιγότερες πιθανότητες να προσβληθούν από κολπική μαρμαρυγή σε σύγκριση με τα άτομα που έτρωγαν ψάρι λιγότερο από μια φορά το μήνα.

Ο ευεργετικός για την καρδία συσχετισμός βρέθηκε ότι υπήρχε μόνο για την κατανάλωση ψαριών ψημένων  στη σχάρα ή στο φούρνο και όχι για τα τηγανητά ψάρια ή αυτά που τρώγονταν σε σάντουιτς. Παράλληλα τα άτομα που κατανάλωναν ψάρια στη σχάρα ή στο φούρνο, είχαν στο αίμα τους πιο ψηλά επίπεδα των ωμέγα-3 λιπαρών οξέων τα οποία έχουν θετικές επιδράσεις στην υγεία.

Τα ωμέγα-3 λιπαρά οξέα μειώνουν την πηκτικότητα του αίματος και συμβάλλουν στην πρόληψη της αθηροσκλήρυνσης και στένωσης των αρτηριών.

Τα ψάρια που είναι πλούσια στα οξέα αυτά είναι ο τόνος, το σκουμπρί, οι σαρδέλες, οι αντζούγιες, ο σολομός, οι ρέγκες, η πέστροφα. Επίσης τα πράσινα φυλλώδη λαχανικά είναι πλούσια σε ωμέγα-3 λιπαρά οξέα.

Οι γιατροί που έκαναν την εν λόγω έρευνα, δηλώνουν ότι δεν γνωρίζουν εάν η μείωση του κινδύνου για κολπική μαρμαρυγή που παρατηρήθηκε, οφείλεται σε απευθείας καταστολή της παθογένεσης της αρρυθμίας η εάν είναι δευτερογενής λόγω καλύτερης υγείας του καρδιαγγειακού συστήματος που οφείλεται στα ωμέγα-3 λιπαρά οξέα. Θα χρειαστούν περισσότερες μελέτες για να φανεί ο πραγματικός λόγος του συσχετισμού που παρατηρήθηκε.

Στους ηλικιωμένους, η κολπική μαρμαρυγή είναι μια πολύ συχνή καρδιακή αρρυθμία και είναι υπεύθυνη για μέχρι 20% των εγκεφαλικών επεισοδίων.

Το γεγονός ότι η κατανάλωση ψαριού ψημένου στη σχάρα ή στο φούρνο και όχι του τηγανητού ψαριού, μειώνει τον κίνδυνο της εν λόγω ασθένειας, δεν πρέπει να περάσει απαρατήρητο αλλά να πρέπει να επηρεάσει τις διατροφικές μας συνήθειες.

Πηγή : isotimos.com



Join the Conversation