15:11 Πέμπτη 9 Μαΐου 2024
eReportaz

Live:

Κακοκαιρία Ελπίδα: Χιονοθύελλα…οργής για το επιτελικό κράτος!

Κακοκαιρία Ελπίδα: Χιονοθύελλα…οργής για το επιτελικό κράτος!

Ξεχειλίζει η οργή χιλιάδων πολιτών για την ταλαιπωρία που υπέστησαν από την περασμένη Δευτέρα όταν η «Ελπίς» χτύπησε με σφοδρότητα τη Νοτιοανατολική Ελλάδα. Το κύμα κακοκαιρίας είχε προβλεφθεί κατ’ επανάληψη από τους μετεωρολόγους, αλλά έπιασε στον ύπνο τον κρατικό μηχανισμό σε όλα τα επίπεδα.

Του ΣΤΑΥΡΟΥ ΓΕΩΡΓΑΚΟΠΟΥΛΟΥ

Πινγκ πoνγκ ευθυνών από τα πρόσωπα που απέτυχαν παταγωδώς να διαχειριστούν τα ακραία καιρικά φαινόμενα που έπληξαν την Αττική


Η συντριπτική πλειονότητα της κοινής γνώμης στάθηκε στον εγκλωβισμό χιλιάδων αυτοκινήτων στην Αττική Οδό. Αλλά αυτή ήταν η μία όψη του νομίσματος. Ή μάλλον του… κύβου, διότι η «Ελπίς» προκάλεσε μύρια προβλήματα. Ακόμα και το βράδυ της Παρασκευής παρέμεναν χωρίς ρεύμα χιλιάδες νοικοκυριά. Τα περισσότερα από αυτά για πέμπτη μέρα! Άλλα, δεν είχαν για μέρες ούτε παροχή νερού. Οι επιβάτες δύο αμαξοστοιχιών της ΤΡΑΙΝΟΣΕ βίωσαν σκηνές από ταινίες με πολύωρους εγκλωβισμούς μέσα σε παγωμένα βαγόνια και δίχως δυνατότητα επικοινωνίας. Και, βέβαια, να μην ξεχάσουμε ότι πολλές περιοχές, από την Πεντέλη έως του Ζωγράφου και από τον Χολαργό μέχρι το Ψυχικό, θύμιζαν έως προχθές τοπίο από τον Καναδά, τη Φινλανδία και τη Σιβηρία. Με δρόμους γεμάτους χιόνι, με τους πολίτες να περπατούν με τη βοήθεια κλαδιών για να μην πέσουν και τα αυτοκίνητα δίχως την παραμικρή δυνατότητα να κινηθούν.

Ευθύνες

Τελικά, το συμπέρασμα είναι ότι, όπως και το περασμένο καλοκαίρι, η έννοια του επιτελικού κράτους απαξιώθηκε πλήρως. Έστω και αν είμαστε ευτυχείς που αποφεύχθηκε και στην περίπτωση της «Ελπίδας» κάποια ανθρώπινη τραγωδία.

Η παταγώδης αποτυχία στη διαχείριση των ακραίων καιρικών φαινομένων γίνεται αντιληπτή από το πινγκ πονγκ των ευθυνών. Από το υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας έδειξαν εξαρχής προς τους μετεωρολόγους, την Αττική Οδό και την Περιφέρεια Αττικής. Από τις «Αττικές Διαδρομές ΑΕ» έριξαν το… μπαλάκι στον Χρήστο Στυλιανίδη και στην Τροχαία. Η Περιφέρεια υποβάθμισε τις ευθύνες της και απέδωσε το πρόβλημα στη μαζική έξοδο χιλιάδων οδηγών στους δρόμους. Δέχθηκε, ωστόσο, τα πυρά από τους δημάρχους. Μόνο η… ΤΡΑΙΝΟΣΕ κατάφερε να αποφύγει τις βολές από τους υπόλοιπους φορείς, αλλά κι αυτή αποδείχθηκε κατώτερη των προσδοκιών. Και μέσα σε αυτό το τοπίο, για άλλη μία φορά ο ΔΕΔΔΗΕ μπήκε στο στόχαστρο όλων. Μην ξεχνάμε, άλλωστε, την εκτόξευση των τιμολογίων και την αδυναμία της εταιρείας να σταθεί στο ύψος των περιστάσεων.

Ο υπουργός των… συστάσεων

Αν κάποιος επιμερίσει τις ευθύνες για τα ατελείωτα προβλήματα, προφανώς και θα χρεώσει τα περισσότερα στον Χρήστο Στυλιανίδη. Αρκεί και μόνο η ανακοίνωση που εξέδωσε το υπουργείο του την Παρασκευή ως απάντηση στην Αττική Οδό, με την επισήμανση ότι ο υπουργός Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας είχε απευθύνει εγκαίρως συστάσεις για την αποφυγή των μετακινήσεων αλλά και τη χρήση των αλυσίδων. Με την επιλογή του Στυλιανίδη ο Κυριάκος Μητσοτάκης υποστήριξε ότι ανεβαίνει ψηλά ο πήχης για την αντιμετώπιση ακραίων φαινομένων. Στην πρώτη σοβαρή κρίση, όμως, ο Κύπριος πολιτικός απέτυχε. Όχι σε σημείο που να δικαιώνεται ο Αλέξης Κούγιας, ο οποίος υποστήριξε ότι «αν τον αφήσεις στην Ομόνοια θα χαθεί», αλλά αναμφίβολα στον Στυλιανίδη αναλογεί το μεγαλύτερο μερίδιο ευθύνης. Εκείνος είχε το γενικό πρόσταγμα. Εκείνος όφειλε να συντονίσει όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, αλλά και να αποφασίσει στον κατάλληλο χρόνο για κάθε δράση.

Όταν ενημερώνεται έστω και προφορικά για ένα ακραίο καιρικό φαινόμενο, αμέσως ζητάει γραπτή και συγκεκριμένη πρόβλεψη. Ο Στυλιανίδης, ωστόσο, αμφισβήτησε την έγκαιρη ενημέρωσή του από την ΕΜΥ, αλλά τον διέψευσαν. Το ίδιο συνέβη και με τις «Αττικές Διαδρομές», οι οποίες παρέπεμψαν την κοινή γνώμη στα πρακτικά των δύο συσκέψεων για την αντιμετώπιση της κακοκαιρίας. Και φυσικά προς την ίδια κατεύθυνση έδειξε και ο Γιώργος Πατούλης, ο οποίος κλήθηκε από πολλούς να σηκώσει όλο το βάρος των ευθυνών. «Δεν είμαι εγώ η Πολιτική Προστασία. Είμαι ένα παρακλάδι της Πολιτικής Προστασίας» είπε ο περιφερειάρχης Αττικής και προφανώς είχε δίκιο.

Μαζική αποχώρηση

Σύμφωνα με τον Χρήστο Στυλιανίδη, τα προβλήματα δημιουργήθηκαν επειδή η κακοκαιρία χτύπησε δύο ώρες νωρίτερα από τις προβλέψεις, επειδή η Αττική Οδός δεν πήρε μέτρα για να μείνει ανοικτή ή έστω για να μην εγκλωβιστούν σε αυτήν χιλιάδες αυτοκίνητα, και τέλος επειδή δεν φρόντισε η τοπική αυτοδιοίκηση να κρατήσει ανοικτούς τους δρόμους.

Κατά τον Γιώργο Πατούλη, το πρόβλημα στην ευθύνη της Περιφέρειας εντοπίστηκε ουσιαστικά στη Μεσογείων και στην επέκτασή της, δηλαδή στη Λεωφόρο Μαραθώνος. Κατά σύμπτωση πρόκειται για έναν δρόμο ο οποίος συνδέεται κάποια στιγμή με την Αττική Οδό, ενώ στάθηκε και σε μία σημαντική λεπτομέρεια, για να εξηγήσει τον εγκλωβισμό στους δρόμους της δικαιοδοσίας του. «Στις 12 το μεσημέρι δόθηκε άδεια σε όλους τους υπαλλήλους του δημοσίου, τομέα και όχι μόνο, να αποχωρήσουν από τις δουλειές τους. Αυτόματα βρέθηκαν χιλιάδες αυτοκίνητα στους δρόμους και, μάλιστα, χωρίς αλυσίδες», υποστήριξε και πρόσθεσε ότι «σε τέτοιες συνθήκες αρκεί να μείνει κάποιο όχημα για να προκληθούν ουρές χιλιομέτρων».

Ευθύνες στην Περιφέρεια έριξαν και αρκετοί δήμοι. Ενώ σαν μαχαιριά έμοιαζε και η δήλωση του Δημήτρη Παπαστεργίου ότι η τοπική αυτοδιοίκηση τα πήγε χειρότερα από το αρμόδιο υπουργείο στη διαχείριση της κακοκαιρίας. Ο Γιώργος Πατούλης, ωστόσο, ενημέρωσε ότι «υπήρχαν διαθέσιμοι 6.379 τόνοι άλατος, στην Αποθήκη Καπανδριτίου, την Αποθήκη Οινόης και σε οκτώ θέσεις προσωρινής αποθήκευσης σε επιλεγμένα σημεία της Αττικής, προκειμένου να διευκολυνθεί η φόρτωση με αλάτι των αποχιονιστικών μηχανημάτων. Το αλάτι αυτό χρησιμοποιήθηκε από νωρίς τη Δευτέρα από τα συνεργεία της Περιφέρειας. Ενώ υπάρχει σημαντικός αριθμός δήμων που προμηθεύτηκε αλάτι από μας» είπε και συνέχισε λέγοντας πως «η Περιφέρεια Αττικής από την έναρξη και καθ’ όλη τη διάρκεια της κακοκαιρίας επιχειρούσε με επαρκέστατο αριθμό μηχανημάτων έργου πάσης φύσεως. Συγκεκριμένα, τις μέρες αυτές δώσαμε τη μάχη με 204 μηχανήματα έργου». Υπήρξαν, ωστόσο, δήμαρχοι όπως στου Ζωγράφου και στον Χολαργό που υποστήριξαν ότι δεν τους διέθεσε η Περιφέρεια ό,τι ζήτησαν.

Η παραίτηση του Χαλκιά

Στυλιανίδη

Πού βρίσκεται η αλήθεια και ποιος έχει δίκιο, δύσκολα θα το μάθουμε. Αρκεί και μόνο η επίκληση από την Αττική Οδό των πρακτικών στις δύο συσκέψεις υπό τον Χρήστο Στυλιανίδη για να αντιληφθεί ο καθένας ότι δεν χάθηκε μόνο η μπάλα, αλλά και η ανάληψη των ευθυνών. Ο μόνος που βγήκε ξεκάθαρα και ανέλαβε το δικό του μερίδιο ήταν ο διευθύνων σύμβουλος της Αττικής Οδού, Βασίλης Χαλκιάς. Αν και κάποιοι υποβάθμισαν το γεγονός και το συνέδεσαν αφενός με την απόφαση της κυβέρνησης να ανακοινώσει αποζημίωση 2.000 ευρώ για κάθε εγκλωβισμένο αυτοκίνητο και την προσπάθεια να περιοριστούν οι προσφυγές στη Δικαιοσύνη για περισσότερα χρήματα, η ουσία δεν αλλάζει. Έπειτα από 20 χρόνια στη διοίκηση της εταιρείας, ο Χαλκιάς αποχώρησε, αλλά οι «Αττικές Διαδρομές» προσπάθησαν ακόμα και μετά από την παραίτησή του να περιορίσουν τις ευθύνες τους και απέδωσαν το πρόβλημα στην Πολιτική Προστασία. Ισχυρίστηκαν με ανακοίνωσή τους ότι είχαν ενημερώσει μέσω των δύο εκπροσώπων τους πως έπρεπε προληπτικά να απαγορευθεί προληπτικά από το πρωί της Δευτέρας η κυκλοφορία των μεγάλων οχημάτων, αλλά χωρίς να γίνει αποδεκτό το αίτημά τους, αλλά και παράλληλα είχαν ζητήσει από την Τροχαία να μεριμνήσει στις εισόδους για τα οχήματα που έμπαιναν όταν ήδη προκλήθηκε το πρόβλημα.

Και μέσα σε όλα τα άλλα είχαμε και την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, στην οποία όχι μόνο δεν κατάφεραν να κρατήσουν ανοικτό το δίκτυο, αλλά κι όταν έστειλαν έξτρα μηχανή για να βοηθήσει την αμαξοστοιχία 54, το μόνο που κατάφεραν ήταν να τρακάρουν οι δύο συρμοί και να τραυματιστούν 14 άτομα! Τελικά, μήπως δεν υπάρχει ελπίδα γι’ αυτή τη χώρα;

Στυλιανίδη

Τι είχες ΔΕΔΔΗΕ, τι είχα πάντα…

Και ενώ για την κατάσταση στους δρόμους οι ευθύνες γίνονται μπαλάκι, στην περίπτωση του ΔΕΔΔΗΕ τα πράγματα είναι ξεκάθαρα. Όπως και πέρυσι με τη «Μήδεια», έτσι και φέτος με την «Ελπίδα» η εταιρεία κατάφερε και άφησε χιλιάδες νοικοκυριά χωρίς ρεύμα. Μέσα σε έναν χρόνο δεν υπήρξαν οι προβλεπόμενες ενέργειες για να αποφευχθεί το πρόβλημα και κυρίως καθυστέρησε για άλλη μία φορά η αποκατάσταση των ζημιών. Πάντα φταίνε τα δένδρα που πέφτουν και παρασέρνουν τα καλώδια. Μα και μόνο από την καλοκαιρινή πυρκαγιά, τα δέντρα μειώθηκαν αισθητά στο Λεκανοπέδιο, ενώ από τη στιγμή που υπήρχαν από πέρυσι συγκεκριμένα προβλήματα, στον ΔΕΔΔΗΕ όφειλαν να πάρουν προληπτικά τα κατάλληλα μέτρα. Τι έπραξαν; ΤΙΠΟΤΑ!

Δίχως ρεύμα

Ακόμα και νοσοκομεία έμειναν για ώρες δίχως ρεύμα. Αλλά από τον Νίκο Μπακατσέλο και τον Αναστάσιο Μάνο, πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο αντίστοιχα, δεν ακούσαμε για κάποια παραίτηση. Ούτε καν μια έμπρακτη συγγνώμη. Βλέπετε, η επόμενη μέρα στον ΔΕΔΔΗΕ δεν προβλέπει την αντικατάστασή τους, όπως ακουγόταν για τον Χαλκιά στις «Αττικές Διαδρομές» λόγω και της επικείμενης πώλησης της εταιρείας. Οπότε ο Μπακατσέλος και ο Μάνος παρέμειναν θεατές στο ίδιο έργο που βλέπουμε σε κάθε έντονη.  Στυλιανίδη

Όπως δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «ΜΠΑΜ» που κυκλοφορεί

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Κ. Σκανδαλίδης: “Άκρως αντιθεσμική” η χθεσινή δήλωση του πρωθυπουργού για την υπόθεση Novartis – Άμεση η αντίδραση από την ΝΔ

ΝΔ: Ο ΣΥΡΙΖΑ αντί να βρει το θάρρος να ζητήσει συγγνώμη εξακολουθεί να προσβάλλει την ανεξάρτητη Δικαιοσύνη

Ροή Ειδήσεων

Διαβάστε ακόμη

Kάνε εγγραφή στο newsletter eReportaz

Ενημερώσου πρώτος με τα τελευταία νέα στην Ελλάδα και στον κόσμο.

Συνδέσου μαζί μας