20:20 Παρασκευή 26 Απριλίου 2024
eReportaz

Live:

Από... σαράντα κύματα ο πίνακας της Τζοκόντα

Από... σαράντα κύματα ο πίνακας της Τζοκόντα

Η «Μόνα Λίζα», το πιο γνωστό πορτρέτο στον κόσμο, που ολοκληρώθηκε κατά την περίοδο 1503-1519 από τον Λεονάρντο ντα Βίντσι, έχει περάσει τα «μαρτύρια του Ταντάλου» μέχρι σήμερα.

Του ΚΥΡΙΑΚΟΥ ΘΕΟΔΟΣΙΟΥ


Κρατάει χρόνια η…περιπέτεια της «Μόνα Λίζα» με την τελευταία επίθεση που δέχθηκε ο πίνακας να είναι τον περασμένο Μάιο.


Ο πίνακας, διαστάσεων 77Χ53 εκ., απεικονίζει τη Λίζα Γκεραρντίνι, σύζυγο του Φρανσέσκο ντελ Τζοκόντο, που έγινε διάσημη για το αινιγματικό μειδίαμά της. Ανά τα χρόνια όμως έχει δεχτεί αρκετές επιθέσεις και έχει κλαπεί ακόμα και εντός του Λούβρου.

Τούρτα

Η τελευταία επίθεση σημειώθηκε στα τέλη του περασμένου Μαΐου όταν ένας άντρας μεταμφιεσμένος σε γυναίκα πέταξε τούρτα στο αριστούργημα. Ο άντρας μπήκε στην αίθουσα φορώντας περούκα και καθισμένος σε αναπηρικό καροτσάκι όταν σηκώθηκε και έριξε τούρτα στο σπουδαίο έργο του Ντα Βίντσι. Ευτυχώς, η κρέμα της τούρτας λέρωσε μόνο το προστατευτικό τζάμι. Ακολούθησαν στιγμές πανικού, καθώς, σύμφωνα με το ισπανικό Marca, το προσωπικό ασφαλείας του μουσείου έπιασε αμέσως τον άντρα και τον απομάκρυνε, ενώ οι επισκέπτες συνέχισαν να τραβούν βίντεο και φωτογραφίες από τη «λερωμένη» Τζοκόντα. «Υπάρχουν άνθρωποι που καταστρέφουν τη Γη… Όλοι οι καλλιτέχνες σκεφτείτε τη Γη. Γι’ αυτό το έκανα αυτό. Σκεφτείτε τον πλανήτη», ανέφερε ο δράστης.

Η ιστορία του πίνακα

Ο Ντα Βίντσι μετέφερε τον πίνακα από την Ιταλία στη Γαλλία το 1516 όταν ο βασιλιάς Φραγκίσκος Α΄ τον προσκάλεσε να εργαστεί στο Clos Lucé κοντά στο βασιλικό κάστρο στην Αμπουάζ. Πιθανότατα μέσω των κληρονόμων του βοηθού του Λεονάρντο ντα Βίντσι, Σαλάι, ο βασιλιάς αγόρασε τον πίνακα για 4.000 écu και τον τοποθέτησε στο παλάτι της Fontainebleau, όπου παρέμεινε έως ότου δόθηκε στον Λουδοβίκο ΙΔ΄. Εκείνος τον μετέφερε στο Παλάτι των Βερσαλλιών και ύστερα από τη Γαλλική Επανάσταση κοσμεί το Μουσείο του Λούβρου. Από εκεί τον πήρε ο Ναπολέων και τον τοποθέτησε στο δωμάτιό του, στο Παλάτι του Κεραμεικού. Αργότερα, ο πίνακας επεστράφη στο Μουσείο.

Ο πίνακας στην αρχή δεν έχαιρε ιδιαίτερης εκτίμησης από το κοινό. Έγινε διάσημος όταν η εκλάπη στις 21 Αυγούστου του 1911. Ο Βιντσέντσο Περούτζα, υπάλληλος του Λούβρου, μπήκε στο μουσείο, κρύφτηκε σε μία ντουλάπα και βγήκε από αυτήν αργά το βράδυ όταν το μουσείο είχε κλείσει, κρύβοντας τον πίνακα κάτω από το παλτό του. Ο δράστης ήταν ένας Ιταλός που πίστευε πως ο πίνακας έπρεπε να επιστραφεί στην Ιταλία και να εκτίθεται σε ιταλικό μουσείο. Αφού κράτησε τον πίνακα στο διαμέρισμά του για δύο χρόνια, τελικά συνελήφθη όταν προσπάθησε να τον πουλήσει στους διευθυντές της Πινακοθήκης Ουφίτσι στη Φλωρεντία. Έτσι, η «Μόνα Λίζα» επεστράφη στο Μουσείο του Λούβρου το 1913, ενώ ο Περούτζα εξέτισε ποινή φυλάκισης έξι μηνών.

Τζοκόντα

Πριν αποκαλυφθεί ο δράστης, ο Γάλλος ποιητής Γκιγιώμ Απολλιναίρ θεωρήθηκε ύποπτος για την κλοπή, συνελήφθη και φυλακίστηκε. Ο Απολλιναίρ προσπάθησε να εμπλέξει στην υπόθεση τον φίλο του, Πάμπλο Πικάσο, ο οποίος επίσης ανακρίθηκε, αλλά αργότερα και οι δύο απαλλάχθηκαν από τις κατηγορίες.

Κατά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο προοριζόταν για το μελλοντικό μουσείο του Χίτλερ. Παραμονές του πολέμου, ο αναπληρωτής διευθυντής του Μουσείου του Λούβρου Ζακ Ζογιάρ έκλεισε το Λούβρο για τρεις ημέρες και επί 72 ώρες υπάλληλοι και εκπαιδευόμενοι συσκεύαζαν τους θησαυρούς του μουσείου. Στη συνέχεια έγινε κατηγοριοποίηση ανάλογα με τη σπουδαιότητά τους: κίτρινος κύκλος για τα σημαντικά, πράσινος για τα σπουδαία και κόκκινος για τους παγκόσμιους θησαυρούς. Το κουτί με τη «Μόνα Λίζα» είχε τρεις κόκκινους κύκλους.

Επιμελητές του Λούβρου περιτύλιξαν τη «Μόνα Λίζα» σε στρώσεις από αδιάβροχο χαρτί, την έβαλαν σε κουτί και την έστειλαν κρυφά κάπου στη γαλλική ύπαιθρο, ώστε να αποφύγει τον κίνδυνο. Η Τζοκόντα μετακινήθηκε γύρω στις πέντε φορές κατά τη διάρκεια του πολέμου ώσπου να επιστραφεί, σώα και αβλαβής, πίσω στο Λούβρο.

Σύμφωνα με το Mental Floss, ο πίνακας υπέστη ζημιές δύο φορές το 1956. Ένας Βολιβιανός, ο Ugo Ungaza Villegas, πέταξε μια πέτρα στο αριστούργημα του Ντα Βίντσι, σκίζοντας ένα κομμάτι χρωστικής από την εικόνα. Συγκεκριμένα, κατάφερε να καταστρέψει τον πίνακα στον αριστερό αγκώνα του πορτρέτου, ο οποίος στη συνέχεια βάφτηκε. Αυτή η επίθεση έγινε λίγους μήνες αφότου μια γυναίκα προσπάθησε να ρίξει οξύ στο πορτρέτο, πετυχαίνοντας μόνο το κάτω τμήμα του πίνακα. Μετά από αυτά τα περιστατικά τοποθετήθηκε αλεξίσφαιρο γυαλί γύρω από τη «Μόνα Λίζα», το οποίο κατάφερε να σώσει τον πίνακα από δύο ακόμη επιθέσεις.

Κόκκινη μπογιά

Το 1976, όταν ο πίνακας εκτέθηκε στο Εθνικό Μουσείο του Τόκιο, μια γυναίκα με ειδικές ανάγκες έριξε κόκκινη μπογιά στη θήκη για να διαμαρτυρηθεί για την πολιτική που απαγόρευσε σε άτομα με ειδικές ανάγκες να θαυμάσουν από το κοντά το αριστούργημα του Ντα Βίντσι.

Η πιο πρόσφατη επίθεση στον διασημότερο πίνακα του κόσμου έγινε το 2009, όταν ένας Ρώσος επισκέπτης πέταξε μια κεραμική κούπα στη «Μόνα Λίζα». Ο ένοχος ανέφερε ότι ήταν αναστατωμένος επειδή του είχαν απορρίψει την αίτηση που είχε κάνει για να λάβει τη γαλλική υπηκοότητα. Η κούπα έσπασε πάνω στην αλεξίσφαιρη θήκη γυαλιού.

Τζοκόντα

Όπως δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «ΜΠΑΜ» που κυκλοφορεί

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Mad VMA: Σάλος με το απίστευτο σκηνικό με το άγριο ξύλο Light & Snik – Οι αντιδράσεις

MAD VMA 2022: Το προειδοποιητικό sms του Light για ενδεχόμενο καβγά με τον Snik και η έκκληση του

Ροή Ειδήσεων

Διαβάστε ακόμη

Top News

      

Kάνε εγγραφή στο newsletter eReportaz

Ενημερώσου πρώτος με τα τελευταία νέα στην Ελλάδα και στον κόσμο.

Συνδέσου μαζί μας