9:34 Παρασκευή 3 Μαΐου 2024
eReportaz

Live:

Πλοίο "Nur M": τελικά μεταφέρει όπλα; Τι καταθέτει μέλος του πληρώματος...

Πλοίο "Nur M": τελικά μεταφέρει όπλα; Τι καταθέτει μέλος του πληρώματος...

Η μέχρι πρότινος υποψία για την ύπαρξη όπλων Καλάσνικοφ (ΑΚ 47) σε εμπορευματοκιβώτια στο φορτίο, του ακατάλληλου για απόπλου φορτηγού πλοίου «Nour M», που δεσμεύτηκε με διάταξη του αντεισαγγελέα του Αρείου Πάγου κ. Π. Νικολούδη, στον λιμένα της Ακαντιάς, μετετράπη χθες το πρωί σε βεβαιότητα για τους λιμενικούς, που προϊστανται των ερευνών, όταν ένας εκ των Ινδών, μελών του πληρώματος, ισχυρίστηκε ότι έχουν φορτωθεί και όπλα!

Αφού διαπιστώθηκε συγκεκριμένα ότι πρόθεση των λιμενικών αρχών ήταν ο ενδελεχής έλεγχος του φορτίου του πλοίου και συγκεκριμένα η εκφόρτωση του συνόλου των 59 εμπορευματοκιβωτίων και η λεπτομερής καταγραφή του περιεχομένου τους, ο Ινδός έσπευσε να ενημερώσει ότι σε ένα από τα κοντεϊνερς, που βρίσκονται στ’ αμπάρια του πλοίου, υπάρχουν τυφέκια Kαλάσνικοφ, τον ακριβή αριθμό ωστόσο των οποίων όπως δήλωσε, δεν γνωρίζει.

Με εντολή της αντεισαγγελέως Πλημμελειοδικών Ρόδου κ. Μαρίας Σοφίας Βαϊτση τα εμπορευματοκιβώτια του πλοίου ξεφορτώθηκαν χθες και άρχισε λεπτομερής έλεγχος του περιεχομένου τους. Από τις δειγματοληπτικές έρευνες που διενεργήθηκαν και στα 55 εμπορευματοκιβώτια μέχρι αργά το βράδυ δεν βρέθηκαν ωστόσο όπλα παρά μόνο σφαίρες.

Ο έλεγχος θα συνεχιστεί και τις επόμενες ημέρες, πλην όμως οι λιμενικοί μετά την ολοκλήρωση της δειγματοληπτικής έρευνας, δεν είναι πλέον αισιόδοξοι.

Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες της “δημοκρατικής”  της Ρόδου η Oυκρανική εταιρεία “Ukrinmash” απέστειλε χθες το απόγευμα στο Κεντρικό Λιμεναρχείο Ρόδου έγγραφο στο οποίο ισχυρίζεται ότι η συγκεκριμένη αποστολή είναι απολύτως νόμιμη και σύμφωνη με τις διατάξεις του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ.

Ισχυρίζεται ότι δεν έχουν φορτωθεί στα εμπορευματοκιβώτια του πλοίου όπλα παρά μόνο σε 55 εξ’ αυτών σφαίρες και συγκεκριμένα 30.000.000 φυσίγγια διαμερτήματος 7,62x39mm, 1.025.00 φυσίγγια διαμερτήματος 12,7×108 και 1.000.000 φυσίγγια διαμερτήματος 14,5x114mm.

Αυτό που έχει εξαιρετικό ενδιαφέρον είναι ότι η εταιρεία ισχυρίζεται ότι πώλησε το φορτίο στην Τουρκικών συμφερόντων εταιρεία “TSS SILAH VE SAUMNA SANAYI DIS TICARET LIMITED SIRKETI|” ενώ καθιστά σαφές ότι τελικός αποδέκτης είναι το Υπουργείο Αμύνας της Λιβύης.

Ουσιαστικά δηλαδή το φορτίο ανήκει στην ίδια εταιρεία που έχει αγοράσει την 2α Σεπτεμβρίου 2013 και το φορτηγό πλοίο.

Τη δαπάνη ύψους 2.800 ευρώ για 8 ώρες εργασίας του εκφορτωτή ανέλαβε το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο, ενώ η πλήρης καταμέτρηση θα γίνει σε χώρο που θα μεταφερθούν τα εμπορευματοκιβώτια με μέριμνα του Τελωνείου.

Αναζητείται συγκεκριμένα χώρος εντός στρατοπέδου στη Ρόδο και έως αργά χθες το βράδυ αναμενόταν να ληφθεί η σχετική απόφαση.

Στο μεταξύ το 8μελές πλήρωμα του πλοίου, όπως έγραψε χθες η «δημοκρατική», αποδεσμεύτηκε.

Ο 57χρονος Τούρκος πλοίαρχος Y. M., ο 25χρονος Ινδός υποπλοίαρχος E. P. J., ο 33χρονος Τούρκος πρώτος μηχανικός S. E., 4 Ινδοί ναύτες ηλικίας 23, 26, 24 και 20 ετών και ένας 59χρονος Τούρκος μάγειρας, αφέθησαν ελεύθεροι και από προχθές το βράδυ βρίσκονται στο πλοίο.

Σημειώνεται ότι ο Ινδός υποπλοίαρχος, που συνεργάστηκε με τις αρχές, είναι χριστιανός ορθόδοξος και ο πατέρας του είναι παπάς.

Από τις μέχρι τώρα έρευνες δεν προέκυψαν πάντως ικανά στοιχεία για την άσκηση ποινικής δίωξης σε βάρος τους σε βαθμό κακουργήματος, ενώ είχε προ πολλού παρέλθει ο νόμιμος χρόνος για να κινηθεί η αυτόφωρη διαδικασία για το πλημμέλημα της διαμετακόμισης όπλων και πυρομαχικών.

Παραμένει ακόμη προς διερεύνηση και αναμένεται να γίνει περαιτέρω έρευνα μετά τον έλεγχο των εμπορευματοκιβωτίων, εάν στοιχειοθετείται το αδίκημα της λαθρεμπορίας και της παράνομης διακίνησης όπλων και πυρομαχικών.

Από τους μέχρι τώρα ελέγχους έχει προκύψει ότι στο πλοίο δεν υπάρχει η προβλεπόμενη από την κείμενη νομοθεσία φορτωτική για όπλα παρά μόνο φορτωτικές για τα φυσίγγια.

Αυτό όμως που υπάρχει είναι το από 17 Οκτωβρίου 2013 θεωρημένο στο Nikolaev, Ουκρανίας, δηλωτικό επικίνδυνων φορτίων στο οποίο αναγράφεται ως φορτίο φυσίγγια και μικρά όπλα (Cartridges, small arms) συνολικού βάρους 828.647 κιλών με φυσίγγια διαμετρήματος 7,62Χ39ΜΜ και 12,7Χ108ΜΜ συσκευασμένα σε 27.836 κουτιά.

Υφίσταται και το από 10 Απριλίου 2013 πιστοποιητικό τελικού χρήστη (end user certificate) στο οποίο αναγράφεται ως παραλήπτης το υπουργείο Αμυνας της Λιβύης και εξαγωγέας η ουκρανική εταιρεία «Ukrinmash», ενώ ως φορτίο αναγράφονται 20.000 τυφέκια τύπου ΑΚ-47, 50.000.000 φυσίγγια διαμετρήματος 7,62Χ39 ΜΜ. 15.000.000 φυσίγγια διαμετρήματος 7,62Χ54 ΜΜ, 10.000.000 φυσίγγια διαμετρήματος 9Χ19ΜΜ, 5.000.000 φυσίγγια διαμετρήματος 12,7Χ108ΜΜ και 1.000.000 φυσίγγια διαμετρήματος 14,5Χ114ΜΜ.

Η Ουκρανική εταιρεία «Ukrinmash», θυγατρική κρατικής εταιρείας της Ουκρανίας με την επωνυμία “Ukrpecexport”, αλλά και η ιδιοκτήτρια του φορτηγού πλοίου εταιρεία τουρκικών συμφερόντων «ΤSS Group» (το αγόρασε την 2α Σεπτεμβρίου 2013 από την Συριακή «Alkaser Shipping Co Sa») έχουν αναθέσει την πρακτόρευση του στον κ. Μιχάλη Ροδίτη, ο οποίος κλήθηκε να διεκπεραιώσει τις γραφειοκρατικές διαδικασίες για την αποδέσμευση του πλοίου.

Οι εταιρείες αναγνωρίζουν ότι δεν υπάρχει μεταξύ των εγγράφων του πλοίου το πιστοποιητικό του συμβουλίου του ΟΗΕ και χθες το απόγευμα επρόκειτο να κινήσουν τις διαδικασίες μέσω της Πρεσβείας της Ουκρανίας για να διευθετηθεί το θέμα.

Πλην όμως τα πράγματα δεν είναι και τόσο απλά καθώς η μεταφορά δεν ήταν transit και το πλοίο δεν πέρασε από Τουρκικά ή διεθνή ύδατα αλλά βρέθηκε στη θαλάσσια περιοχή της Ελλάδας με αποτέλεσμα η έλλειψη των νόμιμων διατυπώσεων για ένα τόσο περίεργο φορτίο να τους καθιστά υπόλογους.

Αν μάλιστα υποτεθεί ότι το φορτίο του πλοίου προοριζόταν για τη Συρία, το εκεί εμπάργκο έχει αρθεί από τον Μαϊο του 2013 με απόφαση της Ε.Ε. και δεν θα υπήρχε τόσο σοβαρό πρόβλημα. Πλην όμως είχε δηλωθεί ως τελικός σταθμός η Τρίπολη της Λιβύης…

Η “UKRINMASH”

Αυτό που έχει προκαλέσει πρόσθετο θόρυβο στους εμπλεκόμενους στη συγκεκριμένη έρευνα είναι η πληροφορία που φέρει την εταιρεία “Ukrinmash”, θυγατρική της “Ukrpecexport”, να έχει συνεργαστεί με το Υπουργείο Αμυνας της Ελλάδας και συγκεκριμένα να έχει προμηθεύσει τη χώρα με αυτοκινούμενα ερπυστριοφόρα αντιαεροπορικά συστήματα μικρού βεληνεκούς και με Hovercraft.

Η εταιρεία φέρεται συγκεκριμένα να είχε συνεργαστεί με το Υπουργείο Αμυνας επί θητείας του Ακη Τσοχατζόπουλου και να είναι αυτή που έχει κατασκευάσει τις μηχανές για τα Hovercraft. Η παραλαβή του προερχόμενου από τη Ουκρανία Hovercraft έγινε την 2 Μαρτίου 2001.

Στην συγκεκριμένη θυγατρική είχε αποδοθεί σε έρευνα των Ηνωμένων Εθνών το 2011 ότι μεσολάβησε προκειμένου να σπάσει το εμπάργκο τροφοδοσίας με όπλα του καθεστώτος Καντάφι.

ΔΕΣΜΕΥΣΗ ΤΟΥ ΦΟΡΤΗΓΟΥ ΠΛΟΙΟΥ

Στο μεταξύ χθες το μεσημέρι ο πρόεδρος της Αρχής Καταπολέμησης της Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες και Χρηματοδότησης της Τρομοκρατίας, Αντεισαγγελέας Αρείου Πάγου κ. Παναγιώτης Νικολούδης, απέστειλε αρμοδίως διάταξη για την δέσμευση του φορτίου του φορτηγού πλοίου “Νour M”.

O κ. Νικολούδης εδράζει τη διάταξη που εξέδωσε στην παρ. 9 της απόφασης 1970 (2011) του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ με την οποία, όπως έγραψε και χθες η “δημοκρατική” απαγορεύεται η άμεση ή έμμεση προμήθεια, πώληση ή μεταφορά στη Λιβύη, όπλων και συναφούς υλικού κάθε είδους, συμπεριλαμβανομένων όπλων και πυρομαχικών. Η ίδια υποχρέωση προβλέπεται και στο άρθρο 1 απόφασης του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης του 2011.

Στην απόφαση του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ τα κράτη-μέλη καλούνται, να επιθεωρούν στο έδαφος τους πλοία προς και από τη Λιβύη σε περίπτωση που διαθέτουν πληροφορίες οι οποίες παρέχουν εύλογους λόγους να θεωρείται ότι το φορτίο περιέχει αντικείμενα, η προμήθεια, πώληση, μεταφορά ή εξαγωγή των οποίων απαγορεύεται, να τα κατάσχουν.

Εξαίρεση από την πώληση ή προμήθεια όπλων και συναφούς υλικού με προορισμό τη Λιβύη προβλέπεται μόνο εφόσον αυτή έχει προηγουμένως εγκριθεί από την οικεία Επιτροπή Κυρώσεων του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ. Ο αντεισαγγελέας του Αρείου Πάγου σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες αναφέρεται στη διάταξη του ότι το πλοίο “Nour M” κρίθηκε ύποπτο για μεταφορά απαγορευμένου φορτίου και ότι από τα φορτωτικά έγγραφα του πλοίου φέρονται, ως φορτίο, 55 εμπορευματοκιβώτια, τα οποία περιέχουν φυσίγγια διαφόρων διαμετρημάτων και ειδικότερα 7,62x39mm, 7,62×54 mm, 9×19 mm, 12.7×108 mm). Τελικός παραλήπτης του παραπάνω φορτίου φέρεται, σύμφωνα με τα ίδια έγγραφα, το Υπουργείο Άμυνας της Λιβύης.

Σύμφωνα, όμως με το από 10 Απριλίου 2013 έγγραφο (END USER CERTIFICATE), το οποίο ο πλοίαρχος του ως άνω πλοίου παρέδωσε στις λιμενικές αρχές, το Υπουργείο Αμυνας της Λιβύης φέρεται να δηλώνει – ενημερώνει – βεβαιώνει την εταιρεία που εξήγαγε το εμπόρευμα με την επωνυμία «Ukrinmash», ότι τα παραγγελλόμενα μεταξύ των οποίων και 20.000 Καλάσνικοφ, θα χρησιμοποιηθούν από τον παραλήπτη και δεν θα πουληθούν, δανειστούν ή μεταβιβαστούν σε τρίτο μέρος.

Το έγγραφο φέρεται να υπογράφεται από έναν στρατηγό ονόματι Yosef Almanqosh.

Ο αντεισαγγελέας του Αρείου Πάγου πιθανολογεί μάλιστα ότι το συγκεκριμένο έγγραφο είναι πλαστό διότι δεν φέρει το συνηθισμένο σε τέτοια έγγραφα διακριτικό σήμα – λογότυπο – έμβλημα του Υπουργείου Άμυνας της Λιβύης. Από τον διενεργηθέντα δειγματοληπτικό έλεγχο σε 6 εμπορευματοκιβώτια, διαπιστώθηκε ότι περιέχουν πυρομαχικά διαφόρων διαμετρημάτων.

Διατάσσεται έτσι η δέσμευση των 55 εμπορευματοκιβωτίων, η ασφαλής αποθήκευση αυτών με μέριμνα και ευθύνη των αρμοδίων Τελωνιακών Αρχών σε χώρο ευθύνης τους και η λεπτομερής πραγματογνωμοσύνη για το περιεχόμενο και η καταγραφή τους.

 

Ροή Ειδήσεων

Διαβάστε ακόμη

Top News

     

Kάνε εγγραφή στο newsletter eReportaz

Ενημερώσου πρώτος με τα τελευταία νέα στην Ελλάδα και στον κόσμο.

Συνδέσου μαζί μας