17:29 Σάββατο 25 Μαΐου 2024
eReportaz

Live:

Airbnb: Μόδα είναι, θα περάσει;

Airbnb: Μόδα είναι, θα περάσει;

της ΕΛΕΝΗΣ ΤΣΙΑΒΟ

Λύση στην κρίση για πολλούς ιδιοκτήτες αποτελεί η βραχυχρόνια μίσθωση ακινήτων, που άλλαξε ριζικά τον χάρτη της αγοράς ακινήτων, προκαλώντας όμως προβλήματα στις πόλεις που θέλουν να αναπτυχθούν μέσω της μόνιμης κατοικίας.
Το έξτρα εισόδημα που μπορούν να κερδίσουν όσοι επιλέξουν να μισθώσουν το ακίνητό τους μέσω Airbnb και όχι με τον παραδοσιακό τρόπο ξεπερνά τα 551 ευρώ τον μήνα, με αποτέλεσμα οι εξώσεις και οι μη ανανεώσεις συμβολαίων ενοικίασης να βρίσκονται στην ημερήσια διάταξη. Στην Κρήτη, για παράδειγμα, τα ακίνητα που προσφέρονται για βραχυχρόνια μίσθωση είναι 11.314. Από αυτά, τα 578, δηλαδή ποσοστό 5%, αφορούν σε ακίνητα 5 αστέρων, τα 876 (ποσοστό 8%) σε 4 αστέρων, τα 2.236 (ποσοστό 20%) σε 3 αστέρων, τα 3.304 (ποσοστό 29%) σε 2 αστέρων, τα 3.548 ακίνητα (ποσοστό 31%) σε ένα αστέρι, ενώ τα 745 (ποσοστό 7%) αφορούν σε στούντιο.
Πολλοί υποστηρίζουν ότι η δραστηριότητα της πλατφόρμας Airbnb, με την ταχεία έως σήμερα επέκτασή της, δημιουργεί συνθήκες φούσκας στην αγορά ακινήτων, με οικονομικές και κοινωνικές επιπλοκές.
Με όλο και περισσότερους να νοικιάζουν τα σπίτια τους σε διαδικτυακές πλατφόρμες, αυτά που μένουν για τους φοιτητές και για τους εργαζόμενους είναι ελάχιστα και αδυνατούν να καλύψουν τις ανάγκες.
Η τουριστική εκμετάλλευση ακινήτων μπορεί να αποβεί επιζήμια για τους ιδιοκτήτες που καλούνται να πληρώσουν από την τσέπη τους ζημιές ή ακόμα και αποζημιώσεις στους ενοίκους, ενώ δεν λείπουν και οι προστριβές σε πολυκατοικίες.

Σαφάρι ελεγκτών

Την ίδια ώρα, η Εφορία έχει ξεκινήσει σαφάρι, με τους ελεγκτές να προσεγγίζουν τους ιδιοκτήτες ή τους διαχειριστές κατοικιών παριστάνοντας τους πελάτες. Για όσους υπάρχουν υποψίες ή ενδείξεις, ο έλεγχος συνεχίζεται με ηλεκτρονική διασταύρωση.
Τα εισοδήματα από βραχυχρόνια μίσθωση πρέπει να δηλωθούν υποχρεωτικά και θα φορολογηθούν με την κλίμακα των ενοικίων από 15% έως 45%, ενώ, σε περίπτωση που παρέχονται οποιεσδήποτε άλλες υπηρεσίες -πλην κλινοσκεπασμάτων-, το εισόδημα θα λογίζεται ως απόρροια επιχειρηματικής δραστηριότητας και θα φορολογείται από 22% έως 45%.
Προθεσμία μέχρι το τέλος Αυγούστου έδωσε η Κομισιόν στην Airbnb για να εναρμονίσει τους όρους χρήσης της με το ευρωπαϊκό δίκαιο και να καταστήσει διαφανείς τις τιμές της. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επισημαίνει ότι πρέπει να γίνεται εύκολα κατανοητό στους καταναλωτές για ποιο πράγμα και πόσο καλούνται να πληρώσουν, την ανάγκη να υπάρχουν σαφέστεροι κανόνες ακύρωσης κράτησης από έναν ιδιοκτήτη και διευκρίνισης για το αν ο ιδιοκτήτης είναι ιδιώτης ή επαγγελματίας. Σε περίπτωση μη συμμόρφωσης, η Airbnb απειλείται με κυρώσεις.

Κατηγορείται για διαγραφή των αρνητικών σχολίων

Χρήστες της πλατφόρμας της Airbnb ισχυρίζονται ότι η εταιρεία αλλοίωσε τις κριτικές τους για τα καταλύματα στα οποία διέμειναν. Οι πελάτες της Airbnb είπαν ότι οι αρνητικές κριτικές που υπέβαλαν στην εταιρεία μετά από μια κακή εμπειρία τους είτε διαφοροποιήθηκε είτε αποσύρθηκε αθόρυβα χωρίς τη γνώση ή την άδειά τους.
Σε δήλωσή της μέσω e-mail, ο εκπρόσωπος της Airbnb, Nick Papas, δήλωσε είπε ότι οι αυθεντικές κριτικές είναι «κρίσιμες για την οικοδόμηση εμπιστοσύνης» μεταξύ των φιλοξενουμένων και των οικοδεσποτών. Υπογράμμισε, ακόμη, την πολιτική περιεχομένου της Airbnb, η οποία περιγράφει τους λόγους για τους οποίους μπορεί να «κατεβεί» μια κριτική, όπως εάν αφορά σε παράνομο, βλαπτικό περιεχόμενο ή περιεχόμενο διακρίσεων.
«Ο στόχος αυτής της πολιτικής είναι να διασφαλιστεί ότι δεν επιτρέπεται η χρήση τυχόν δόλιου ή παραπλανητικού περιεχομένου στον ιστότοπο» ανέφερε ο Nick Papas. «Εξίσου κρίσιμη είναι και η πολιτική που υπάρχει για την προστασία της ακεραιότητας αυθεντικών πληροφοριών από την κοινότητά μας».

Οι κριτικές πελατών και ιδιοκτητών

Οι οικοδεσπότες και οι πελάτες της Airbnb έχουν στη διάθεσή τους 14 ημέρες μετά την ολοκλήρωση της κράτησης για να γράψουν μια κριτική και η εταιρεία δεν τις δημοσιεύει στο Διαδίκτυο μέχρι να έχουν ολοκληρώσει τις αξιολογήσεις τους και οι δύο πλευρές ή αν έχουν περάσει οι 14 μέρες της προθεσμίας. Η Airbnb έχει δημιουργήσει μια εταιρεία ταξιδίων και καταλυμάτων, αξίας 31 δισ. δολαρίων, πείθοντας εκατομμύρια ταξιδιώτες ότι το να διαμείνουν στο διαμέρισμα ενός ξένου είναι πολύ καλό – ή και καλύτερο από την κράτηση ενός δωματίου σε ξενοδοχείο.
Το σύστημα κριτικής (με πέντε αστέρια) της εταιρείας επιτρέπει στους επισκέπτες να κάνουν κριτική στους οικοδεσπότες και στα σπίτια τους, αλλά και στους ιδιοκτήτες να κάνουν κριτική στους καλεσμένους τους. Αυτό είναι ένα από τα σημαντικότερα εργαλεία για την ενίσχυση της εμπιστοσύνης που απαιτείται στη διαμοιραζόμενη οικονομία. «Πρέπει να θυμόμαστε ότι, πριν υπάρξει η Airbnb, αυτή ήταν μια πραγματικά σπάνια συναλλαγή στην οικονομία – και πλέον είναι κάτι πολύ συνηθισμένο» δήλωσε ο Andrey Fradkin, βοηθός καθηγητής στο Boston University Questrom School of Business και πρώην data scientist στην Airbnb. «Η εισαγωγή του συστήματος φήμης είναι ένας από τους βασικούς λόγους για τους οποίους η αγορά αυτή μπόρεσε να πετύχει».

Ροή Ειδήσεων

Διαβάστε ακόμη

Top News

    

Kάνε εγγραφή στο newsletter eReportaz

Ενημερώσου πρώτος με τα τελευταία νέα στην Ελλάδα και στον κόσμο.

Συνδέσου μαζί μας